Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › En liten loop….
-
En liten loop….
Publicerad av s på 31 maj, 2005 vid 11:34Jag håller på och arbetar mig genom massa bilder från Mauiresan vi var på under mars-april.
Det finns en del guldkorn!
Tex på Matt Pritchard som jag tycker gör skolboks-bakåtloopar!Ett smakprov:
basse svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Grymt fin! Senast i Danmark så fick jag någe slags hjärnsläpp och gav mig på att testa ett par bakåtar (“Kodak-courage” är fina grejor)…
Jag behöver väl knappast skriva att de var a) alldeles för låga och b) rätt uselt genomförda.
Men så lyckades jag trots min infernaliska oförmåga att träffa en fin ramp. Och flög lite högre. Och tänkte att “nämen nu prövar jag igen”. Till min oerhörda förvåning kom jag runt riktigt långt. Känslan var helt grymt skön i den bakåten. Landade den såklart inte, men jag roterade nästan för långt (?!?) kändes det som.
Så, till min fråga. Hur mycket styrka krävs det i landningen? Jag fick någon slags känsla av att man ska försöka ligga rätt nära grejorna hela vägen ner? Höll bakhanden långt bak. Men det kändes som att när jag landade så hade jag inte en chans att hålla emot, hoppas på fel teknik snarare än klenhet (det är ju jobbigare att göra något åt).
Min tanke just nu med bakåtar är att satsa på ett vanligt högt hopp lite upp i vinden på en fin ramp, hålla bakhanden långt bak, när jag är som högst kika över axeln och segla ner i en noslandning. Det känns som om jag fattar (och vågar) mig på rotationen, men landningen känns rätt långt borta. Eller väldigt långt borta.
Verkar min approach vettig? Tips om landningen?
Vore ju kul att komma ännu närmare!
Bakåt På!
-
Jag har en hel serie bilder på denna loop. Det kommer snart.
Men din teori är helt riktig då det gäller baåtloopen. Men tyvärr så krävs en del styrka… Men inte så överdrivet att du inte klarar av det – om du landar rätt. Med mer styrka kan du landa mer fel och ändå stå… Upp till dig alltså – perfekt teknik eller raw-power! Matt Pritchard kör med båda – men han ställer ju å andra sidan ner 10m höga bakåtar perfekt. Det gör inte vi andra
/Staffan
-
Tack! fasen, det blir nog till att köra lite armhävningar eller roddmaskin eller så. Känns som om lite mer styrka skulle hjälpa i rätt många manövrar just nu, ähum.
Loopa På!
-
Tyvärr kan jag meddela att det inte hjälper. Inte mig i alla fall…
/adde
-
Själv är jag ingen hoppfantast, men då och då blir det några bakåtförsök och då och då sitter dom. Mitt bästa råd kommer egentligen från insikten jag fick då jag satte min första (96, tror jag det var, i Apleviken). Jag hade i flera år slängt på ett och annat försök, men det helt plötsligt i upphoppet på ett av försöken fick jag för mig att jag helt enkelt skulle hålla i och landa den. Det blev en helt perfekt supermjuk landning och min första tanke var att jag aldrig snurrade. Men, snurrade hade jag gjort, och min första bakåt var ett faktum.
Kanske låter det trivialt att bestämma sig för att hålla i och det kan göras på fel sätt. T ex handlar det inte om att handlöst slänga sig runt och hålla i grejorna till varje pris. Istället är tricket att liksom fokusera på landningen istället för på rotationen. I princip 100% av fokus skall när du lämnar rampen skall vara att både tänka på och titta på landningen.
Förutom att detta rent mentalt ger dig en bra målbild så är det ju välkänt att kroppen liksom följer blicken. Du kommer dit du tittar (med vissa begränsningar, förstås). I fallet bakåtloopen gör detta att kroppen liksom roterar lite före utrustningen, i alla fall i loopens inledning och det verkar som detta sätter upp det hela på ett bra sätt. Kolla förresten Matt Pritchards blick i Staffans bild! Detta är en superhög och långsamtroterande loop. Därför ser man liksom att Matt i detta läge håller igen med kroppen lite, dvs det är i princip endast blicken som “gått före”. Nästa steg är att främre axeln “öppnas upp” och det ger en slags utskotande manöver som ger rotation. Men mindre höjd och snabbare rotation behöver denna rotation komma snabbare.
Enkelt eller? Knappast. Jag tror mig har hyfsad koll på teorin runt detta men sätter kanske var femte bakåt. Rekordet är tre i rad, men det var på Kanaha i idealiska förhållanden. Lustigt nog så är det fortfarande så att jag ofta glömmer bort att fokusera på landningen enligt ovan. Det är som om mitt klena psyke har fullt upp att övertyga sig själv om att överhuvudtaget satsa på en loop. En dålig dag kna jag har tio försök och sedan komma på mig med att det jag hela tiden försökt mig på är bakåtloopförsök, inte bakåtar. Så, nästa våg fokuserar jag på landningen (dvs satsar på en bakåtlopp, inte på ett försök) och så sitter den. Lite idealiserat, men det är ungefär så det funkar för mig.
Styrkan då? Tja, jag är rätt klen och det händar att jag missar landningen pga att jag inte lyckas hålla i. Speciellt är det så om jag är trött eller om det är kallt. Dock, men en någorlunda bra landning är inte kraften det som avgör, i alla fall inte vid normal flyghöjd.
Min första landade bakåt hamnade tursamt nog på bild
Inte riktigt Pritchard-klass, som ni ser.
-
Visst är det Pritchardklass, men med Sverigeförhållanden mätt 🙂
-
Tja Staffan
Hörde att du fick fina flaka-bilder på mig i söndags. Hade varit grymt om du kunde maila dem till mig. henrik.olsson@caran.com
Det var riktigt grymt surf där uppe. Lite väl stort med 5,3 men det funkade:D Drar gärna dit snart igen.
Vi ses i Skåne i helgen!
Kelso -
Svar till:
Tja Staffan
Hörde att du fick fina flaka-bilder på mig i söndags. Hade varit grymt om du kunde maila dem till mig. henrik.olsson@caran.com
Det var riktigt grymt surf där uppe. Lite väl stort med 5,3 men det funkade:D Drar gärna dit snart igen.
Vi ses i Skåne i helgen!
Kelso[/ QUOTE ]
Haha!!! Fina och fina! De är ett jäääääkla ladd i dem i alla fall! De ser helt livsfarliga ut! Jag skickar. Just nu håller jag på och rensar datorn från lite ovälkomna filer…
/Staffan
-
läste i en surf tidning att det skulle gå att stå på stranden med bara riggen. sen skulle man skota in och kasta sig framåt och på så sätt lyckas göra en framåtloop på stranden med bara riggen. jag undrar nu om det är ngn som testat detta och om det är möjligt?
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst3 juni, 2005 vid 11:36e de mattan pritchard!?
titta Rambo & lille pritchard har likadana shorts!
-
Svar till:
läste i en surf tidning att det skulle gå att stå på stranden med bara riggen. sen skulle man skota in och kasta sig framåt och på så sätt lyckas göra en framåtloop på stranden med bara riggen. jag undrar nu om det är ngn som testat detta och om det är möjligt?
[/ QUOTE ]
Ja, det funkar. Du kan se det på film (1:50 in i rullen) här hur jag gjorde. Det var så jag började min framåtloop karriär. Man börjar på stranden (hårt) sen går man ut och gör det på vattnet (mjukt) sen så sätter man den efter några gånger. Inga konstigheter.
-
.. han såg dig och sedanhandlade ett par direkt. Ramboo is da shit.
Logga in för att svara.