-
En liten surfhistoria…
Jag kände att ni kanske behövde få skratta lite (åt en stackars sate som gud pissade på igår) såhär i höstmörkret.
Igår blev det en session på hjälmarens dyiga vatten. Blåsten fanns och räckte till, säkert 8 m/s. Jag satte kurs mot Sjötorp (Secret) då jag läst att denna ska vara bra vid syd och ost. Har aldrig kört vid den spoten så det var spännande. Det blåste SO
Allt var frid och fröjd. Ut med grejjorna ur bilen. Skruva på fenan (31 cm freestyle), rigga upp 6.7an, byta om till dubbla våtdräkter (3+5 mm), våtskor med våtsockor (5+1,5 mm), mittens, huva, flytväst och sittsele.
Jag hoppade i och kände mig spänd av förväntan inför att äntligen få prova min nya (Simmer Twist från 2003) rigg och bräda (SB kombat wood 105l -05) tillsammans. I plurret och försöka få upp seglet i vädret. Det gick bra, drog iväg i planing och försökte ta så mycket höjd som möjligt vilket var svårt (i jämförelse mot SB GO 180l och 54 cm racefena). Märker också att brädan är sjukt känslig för input, kanske lite för känslig för min erfarenhet :crazy: så i min önskan att ta höjd så hamnar jag med riggen rakt mot vindögat. Givetvis ramlar jag i vatttnet direkt då balansen på brädan inte är uppbyggd än. Märker då att de svall som jag såg från piren är högre när man väl ligger i plurret, tyvär. Efter många minuters slit med att få upp hela seglet från vattnet lyckas jag vattenstarta igen, jag är då vid mittensträcket på bilden ovan och styr mot startpunkten men lyckas inte komma speciellt långt innan jag druttar i igen. Märkligt nog så känner jag mig inte vän med seglet alls, försöker trimma hängseletamparna, och sen försöka på en vattenstart. Det jag inte förstår är hur ni vågseglare gör för att på ett effektivt sätt undvika att vågor tar tag i seglet när man ska vattenstarta :confused2: Kylan känns, framförallt i ansiktet och händerna. Jag märker att jag bli anfådd rätt snabbt. Lyckas iaf vattenstarta och ta mig till piren, det var tufft då jag driftat väster ut vid allt plaskande och vinkeln hem igen var lite väl nära kryss..
Här gör jag mitt första misstag. Jag vilar några minuter och känner mig stark nog att åka ut igen. Så påt igen bara, och när man bottnar är plötsligt vattenstarten en barnlek, nästan iaf :smirk:. Kör inte fullt så långt söder ut denna gång, får spinout men i försöket att få bort den slår jag omkull igen, kastfall deluxe. I kastfallet måste båda knutarna på flytvästen gått upp för jag märker att jag inte har samma flytförmåga, huvudet är närmare vattnet. Detta gör att jag måste hålla andan när jag bråkar med seglet alt. svälja massor av vatten (vilket gjordes) och då blev jag plötsligt ännu tröttare ännu snabbare. Plötsligt hade jag svårt (eller svårare) att vattenstarta och låg säkert 20-30 minuter och slet innan jag lyckades komma iväg och stå kvar på brädan. Gissa vad, jag hade driftat ännu mer västerut. Jag hamnar vid en sten en bra bit bort, och märker att jag inte kan åka tillbaka på kryss (hade kanske gått om det vore sandbotten men stenarna finns i överflöd i vår lilla pisspöl kallad Hjälmaren). Så nu gör jag mitt andra och största misstag. Jag tänker att jag kan åka ut en bra bit och ta så mycket höjd jag kan. DUUUMT GJORT.
Väl mitt i hemfjärden försöker jag mig på ett slag, misslyckas så klart. Känner att pulsen plötsligt har ökat rätt markant och att jag börjar känna mig lite frusen. Sliter för kung och fosterland med att få seglet rätt och få till en vattenstart. Provar även att dra seglet men när jag väl får upp det så tappar jag balansen och ramlar bakåt. Till slut ger jag upp. En bit norrut ser jag en stuga och hoppas allt vad jag har att det är en stuga som ligger på fastlandet med en väg nära. Bestämmer mig för att simma in mot den men av nån anledning är det svårt. Trots att jag i princip simmade med vinden i ryggen så kändes det som om jag flöt västerut och knappt närmade mig stugan. Efter säkert en halvtimme om inte mer så lyckas jag iaf ta mig till land och bär upp utrustningen. Satte mig ner och andades ut. Det kändes kallt, mycket kallt. Här var jag och det var inte roligt.
Jag påbörjar min vandring tillbaka till secret, en vandring som kanske inte är den längsta “jag-ger upp-vandringen” här på forumet, men det var tillräckligt lång för en utpumpad man. Här gör jag kanske mitt tredje fel. Jag kände att det skulle bli en rejäl omväg om jag skulle gå på traktorstigen till vägen som leder till spoten. Så jag bestämde mig för att gena. Bra Johan, inte ett rätt på hela dagen. den öppna ängen visdade sig vara en variant av sumpmark och den glesa skogen visade sig vara amasonas arvtagare… Men, fram kom jag iaf.
Igång med bilen och byta om till varma och torra kläder, att ta av sig våtdräkten när det blåser 8 m/s rätt på kroppen är ingen skön upplevelse det heller. Men när man väl är ombytt så känns livet så mycket bättre. Sätter mig i bilen och navigerar mot stugan. Jag måste säga att jag har bra lokalsinne och inga problem att navigera, så jag blev lite fundersam när jag märkte att jag inte kände igen en öppen gräs/löv-plätt mitt i skogen. Jag tänker att jag ska vända när plötsligt jag känner att bilen går som på moln och hastigt saktar ner. Vad kan ha hänt tror ni? Jo visst, under den lövtäckta ytan döljer sig en otroligt genomsur lervälling. Tack för kaffet!
Man blir ju så lycklig, vetskapen om att såväl murphy’s law och ordspråket “livet pissar på en loser” finns av en anledning…
Tur nog har min fader lärt mig att vara extremt försiktig med gasen då man riskerar att ändast gräva ner sig mer om man är för ivrig. Konstigt nog så hade bilen förlyttat sig i sidled, så att backa tillbaka var lika omöjligt som att köra frammåt.
Det var bara ut och gega ner sig, med en tjock och tung pinne försöka skrapa bort gega bakom och framför.
Jag hittade några ruttna plankor, men det gick inte att komma upp på elle så gick de sönder. Provade grenar men de slirade bara bort. Tillslut, efter kanske 1,5 h av slit, så provade jag mängder av tjockt ris (granris och nått buskliknande) och det gick vägen, med nöd och näppe.
Svänga runt, fota skiten, och köra rätt väg så närma utrustningen man kunde komma, gå bort och bära utrustningen till bilen, rigga ner, upptäcka att man rullat seglet för stort så det inte går in i påsen, slänga in skiten i bilen, köra hemmåt, stanna bilen och undra varför man inte känner plånboken i jackfickan, kolla runt i kupén, öppna bakluckan och bära ut allt och kolla om den ligger i bagageluckan, för första gången svära så det ekar 100 mil, slänga in skiten i bilen igen, sätta sig, komma på att man intet kollat i handskfacket, öppna det och se att plånboken låg där, bli glad men arg på sig själv, köra till närmaste gatukök och trycka i sig en hel kebabrulle, åka och tvätta bilen, hem och skölja av allt och duscha, somna i soffan, lägga sig i sängen och vakna dagen efter med jordens träningsverk i kroppen.
Så kan det gå.
Det jag lärt mig igår:
-Klä dig extremt varmt när du ska surfa, det kan hända att man av olika anledningar ligger mer i vattnet än vad man ränkat med.
-När du börjar känna dig trött, ta dig in till startplatsen (i bästa fall) och njut av en dag på vattnet, ge dig aldrig ut igen!
-åk aldrig ensam.
-om du har utrustning du inte känner dig säker på (och är nybörjare), se till att välja en spot som det är “pålandsvind” och kryssa inte för långt, så kan du bara driva in med vinden och så slipper du gå tillbaka en längre sträcka (som jag)
-om du fastnar nånstans med bilen, ta det lugnt och försök hitta nått slags ris från träd (desto finare/tätare desto bättre)
Så, vad gjorde ni igår (måndags)? 😉
Logga in för att svara.