Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › en liten volym fråga
-
en liten volym fråga
Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2001 vid 23:27Hej
Har en liten volym fråga. jag väger runt 85kg och har kollat in en slalom bräda på 92 liter (Mistral edge). Låter 92 liter lite för mig som är i början av min surfingcarér? Jag surfar i havet och vill ha något som jag kan utvecklas med..och sen en fråga till : vad är fördelarna respektive nackdelarna med lite volym?tack på förhand..
/jonte.dude svarade 23 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
för din vikt skulle jag skaffa en 107 liters, inte mindre
-nicke
-
Jag väger 85-87 kg och jag har en bräda på 125 liter, den är utmärkt nu när jag kan surfa, jag lärde mig iofs på den oxå men då var den rackarns vinglig. Satsa på 120-125 det kan du ha kul med ricktigt länge!
-
ju större volym, bredd … o segel desto mer surfing. annars blir det längre väntetid emellan. o skulle det blåsa som fan så är det oftast bara att vänta lite så avtar det… … …
-nicke -
jag väger ca 85 kg och har en bräda på 116 liter vilket är rätt lagom.. jag tar mig hem även när det slutat blåsa helt, vilket kan vara en fördel..
-
Fördel: det är roligare
Nackdel: det är (mycket) svårare -
Köp ingen gamal slalombräda!
Ta något nyare mer lättseglat=mer för pengarna=mer surf=mer roligt. -
HEJ!
EDGE FUnkar säkert bra som hårdvindsbräda.
Men till att utvecklas med är det bättre med en 115 till 150 liters.
Typ Astro Rock Flow 284 eller något liknande -
äh, man kan köra en gammal slalom på 89 liter med en 7,8 om man vill. det funkar ju, och sen när det blåser mycket så har man ju en asgrym hårdvindsbräda.
-
dude: man kan väl för fanken inte vänta tills vinden mojnar bara för att man har en stor bräda!? då har man ju köpt helt fel grejjer! Det är när det blåser man ska surfa!!
-
… … …för vill man bli säker så gäller det att träna i så lika förhållanden så ofta som möjligt. Men det är ju klart att det är askul att surfa med smågrejer när det blåser som fan!!!
-nicke
Logga in för att svara.