Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

• ola-h

Medlem
    19 juni, 2003 vid 11:26

5.0-5.3 är inte av att jag tycker det är nödvändigt utan för att jag testar lite olika segel mm.

• adde

Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:04

Teoretiskt så borde man förlora lite i tidig planing, med min 5.4 har jag dock inte haft några problem utan den planar faktiskt förvånandsvärt tidigt. Möjligtvis kan skillnande vara något större för de större storlekarna. Å andra sidan är det inte en juste jämförelse, eftersom seglet “känns” minst en stolek mindre i händerna. Min 5.4 känns som min gamla Nalu 4.75.

Seglet har rätt mycket backhandstryck, eftersom den kraftiga mastkurvan gör att buken hamnar relativt långt bak. 2003:an har dessutom en tublatta övanför bommen. På 2003:an har man också skurit av hörnet på toppen.

Korta master har ju varit en trend i flera år, ex. vis hade Nalu 5.5 2001 456 cm mast, Session 5.4 2002 har 445 och Session 2003 435. De flesta andra märken har haft en liknande trend, dock har tex. NP ökat luffen något i år. Extremt korta master kommer man antagligen att se i super-X segel (tex NP sabre har nästan lika korta master).

Som svensk-segel tycker jag boxer gör sig väldigt bra. Som en blandning av power-wave och freestyle.

/adde

• the_novice

Medlem
    23 juni, 2003 vid 08:27

Arrows har väl gjort lite gimmick av detta med en mast till en segel serie. Tex kan man ha 430 mast till Aerial/Zest med segel på 4.0-6.2 eller Trixx 5.2-7.2 med 460 mast. Annars är det nog inte så dumt med två master (+ två mastfötter?) så att man kan ha två segel riggade utan bom som ju är ganska lätt att flytta över om man vill testa en annnan segel storlek?
    Själv drar jag mig alltid lite för att rigga om av rädsla för att vinden skall dö ut under tiden…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en mast till segelstorlek 4.0-6.0,

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.