Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

  • En missförstådd sport

    Publicerad av big_jeppe på 17 september, 2004 vid 18:36

    Att försöka prata vindsurfing med människor som inte vindsurfar är en relativt meningslös sysselsättning (som ni säkert vet).
    Även om konversationsförsöket oftast är välment tappar man ofta intresset för konversationen ganska snabbt när man inser nivån
    på den andra personens kunskaper.
    Jag har försökt lista de vanligaste och mest avtändande svaren.

    “Jag har också en bräda på landet”
    Det här betyder att personen har en 4 meters pråm från 83 och ett halvlattat pås-segel på 6 kvadrat liggande bakom sommarstugan.
    Den har förmodligen seglats 2 gånger de senaste 10 åren. Ingen skulle drömma om att tala om för en tävlingscyklist att de har en
    gammal militärcykel som de ibland cyklar till ICA med, ändå hör man den här kommentaren alltför ofta.

    “Är det inte kallt?”
    Den här kommentaren får man under årets samtliga månader utom juli. Den bygger på missförståndet att man iklädd endast badbyxor seglar
    under varma julidagar på en spegelblank sjö.

    “Man kan väll vindsurfa nästan alla dagar, bara det är soligt”
    Kommentaren är besläktat med missförståndet ovan.

    “Planing? Vad är det?”
    Trots brädan på landet har personen tydligen aldrig sett någon som kan vindsurfa. Jag brukar försöka förklara genom att jämföra med en vattenskidåkare som glider
    lätt när det finns fart framåt, men sjunker när farten blir för låg. Ett annat alternativ är att bara byta samtalsämne.

    “Jag prövade en gång men jag kunde inte få upp seglet” eller
    “Jag prövade en gång men jag kunde inte vända”
    Den här personen har en vinnande inställning och ger sig aldrig. Strax kommer du att få höra en historia om att personen fick hämtas med båt.

    “Har man flera olika segel?”
    OK, här skiljer vi oss lite från andra seglingssporter. Principen borde dock inte vara så svår att förstå.

    “Ska du ut och paddla kanot?”
    Seriöst, jag har fått den här kommentaren av en äldre dam i min trappuppgång när jag hade 2 brädor på biltaket.

    Vilka är dina värsta kommentarer?
    Hur skall vi få folk att förstå vad vi håller på med? Folk har kvar sinnebilden från boomen på 80-talet.

    judo-freddan svarade 19 år, 1 månad sedan 43 Medlemmar · 96 Svar
  • 96 Svar
  • anders_hoffman

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:16

    HAHAHAHHAHAHHAHA!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
    Här har vi en kille som slagit huvet på spiken!
    Fick exakt! (EXAKT) samma frågor på väg hem från skolan idag.
    Precis det där med “jag har en bräda på landet” blir man bara så förbannad när man hör!
    Man blir fullkomligt tokig när dom börjar berätta om när de blev hämtade med båt..
    “Är det inte kallt”? Den hörde jag också flertalet gånger idag..
    Den enda jag inte hört är “kanoten”, men jag antar att den bara ligger och väntar på att få kläckas av någon..

    Iofs, så fick jag en del vettiga kommentarer idag.
    T.ex.
    -Vad är hastighetsrekordet då?
    -46,24 knop, av Finian Maynard i frankrike..
    -Oj JÄVLAR! Då flyger man ju typ ovanför vattenytan och bara fenan är i vattnet!

    Jag blev så glad när jag hörde det, äntligen någon som fattat vad det handlar om..

  • kungdenknege

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:17

    Klassikern “Åååh, då har du väl en såndär sinker“, oftast hörd när samtalspartnern börjat förstå att man är lite seriösare i sitt utövande av sporten, bör inte förglömmas.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:30

    det där är väl ett gammalt inlägg du snott rätt av i princip?

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    17 september, 2004 vid 19:34

    grin.gif

  • big_jeppe

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:45

    Svar till:


    det där är väl ett gammalt inlägg du snott rätt av i princip?

    [/ QUOTE ]
    Det tror jag inte, i så fall måste jag ha ett riktigt hästminne (eller kanske vara helt senil). Det vore rätt läskigt att exakt kunna återge en gammal (lång) text och tro att det är ens egen shocked.gif . Å andra sidan är ju flera av kommentarerna så pass vanliga så att 2 personer skulle kunna ha hört dem oberoende av varandra.Kan du peka ut vilket inlägg du tänker på?

    Tror för övrigt att mitt första besök någonsin på konfen gjordes förra året, och först i år har man blivit biten.

  • styret

    Medlem
    17 september, 2004 vid 19:50

    men vem bryr sej om vad folk tycker, tänker och tror. jag och alla jag surfar tillsammans med surfar för vår egen skull och inte för att folk omkring oss ska fatta vad vi gör och tycka det är ballt.
    men det kasnke bara är vi ölänningar…

  • big_jeppe

    Medlem
    17 september, 2004 vid 20:06

    OK, jag håller egentligen med dig styret. Men det skulle vara lite kul om kanske en på hundra åtminstone hade en susning om vad det handlar om. Så att man slapp bli betraktad som kuf i alla fall. Jag har nog aldrig trott att det skulle ge ära,pengar,fans och berömmelse.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 2004 vid 20:12

    Svar till:


    Att försöka prata vindsurfing med människor som inte vindsurfar är en relativt meningslös sysselsättning (som ni säkert vet).
    Även om konversationsförsöket oftast är välment tappar man ofta intresset för konversationen ganska snabbt när man inser nivån
    på den andra personens kunskaper.
    Jag har försökt lista de vanligaste och mest avtändande svaren.

    “Jag har också en bräda på landet”
    Det här betyder att personen har en 4 meters pråm från 83 och ett halvlattat pås-segel på 6 kvadrat liggande bakom sommarstugan.
    Den har förmodligen seglats 2 gånger de senaste 10 åren. Ingen skulle drömma om att tala om för en tävlingscyklist att de har en
    gammal militärcykel som de ibland cyklar till ICA med, ändå hör man den här kommentaren alltför ofta.

    “Är det inte kallt?”
    Den här kommentaren får man under årets samtliga månader utom juli. Den bygger på missförståndet att man iklädd endast badbyxor seglar
    under varma julidagar på en spegelblank sjö.

    “Man kan väll vindsurfa nästan alla dagar, bara det är soligt”
    Kommentaren är besläktat med missförståndet ovan.

    “Planing? Vad är det?”
    Trots brädan på landet har personen tydligen aldrig sett någon som kan vindsurfa. Jag brukar försöka förklara genom att jämföra med en vattenskidåkare som glider
    lätt när det finns fart framåt, men sjunker när farten blir för låg. Ett annat alternativ är att bara byta samtalsämne.

    “Jag prövade en gång men jag kunde inte få upp seglet” eller
    “Jag prövade en gång men jag kunde inte vända”
    Den här personen har en vinnande inställning och ger sig aldrig. Strax kommer du att få höra en historia om att personen fick hämtas med båt.

    “Har man flera olika segel?”
    OK, här skiljer vi oss lite från andra seglingssporter. Principen borde dock inte vara så svår att förstå.

    “Ska du ut och paddla kanot?”
    Seriöst, jag har fått den här kommentaren av en äldre dam i min trappuppgång när jag hade 2 brädor på biltaket.

    Vilka är dina värsta kommentarer?
    Hur skall vi få folk att förstå vad vi håller på med? Folk har kvar sinnebilden från boomen på 80-talet.

    [/ QUOTE ]

    Får vi använda oss av detta var djävligt roligt
    Kenneth/ÖWC

  • bergelin

    Medlem
    17 september, 2004 vid 20:18

    Exakt.. vem faen bryr sig om nån idiot kommer och säger att de tror att man skall ut och fiska. Säg bara “JA” på ett naturtroget och övertygande sätt så slipper du förklara och framförallt höra den där historien om hans farbror som brukade segla .. bla bla bla..

    Tillochmed nån jävel som ser en flyga fram över vattnet verkar oftast inte speciellt imponerad, så vem faen bryr sig. Skall man förklara att “JO, men det går verkligen fort därute”.. ähh..

    Jag håller på för att JAG tycker att det är kul och inte för någon annan.

    // Erik cool.gif

  • safesurfer

    Medlem
    17 september, 2004 vid 21:17

    Jag har en klassiker.
    Jag seglade en sinker när vinden plötsligt minskade till cirka 6m/s. Jag blev tvungen att simma iland varpå några passerande promenerare frågade om det blåste för mycket idag, efter 30minuters simmning och ett antal försök till vattenstart har man svårt att svara på en sådan fråga med ett leende.

  • musmagneten

    Medlem
    17 september, 2004 vid 21:34

    hehe, kul inlägg! Känner igen alla kommentarer. Några andra klassiker är: “Hur fort går det egentligen, det ser ut att gå minst 25 knop.” Och: “vad kostar en bräda idag, jag höll på för tio år sen, bla, bla…”

  • skywalker

    Medlem
    17 september, 2004 vid 21:42

    Skrev en liten artikel för ett tag sen om vindsurfingens rykte. Läs den här.

    Roligaste kommentar: Går det att surfa i Sverige. Finns det så stora vågor här ?!?

  • zehlertz

    Medlem
    17 september, 2004 vid 22:31

    d roliga e att oftast bnär dom nämner zinker så tror ju personen att han kan lite om windsurfing…

    har snackat lite surf m en kille på jobbet lite då o då…
    visst han surfar inte men han har ändå sagt att ; fan d låter ju jävligt ball osv osv…

    så tror man ju att han fattar lite vad d handlar om.
    idag visade jag honom bilder från rambos sensate film… då säger han;
    VA!!! e ni så seriösa…jag trodde ni bara åkte fram o tillbaka o hit o dit…

    ja d gör vi…jag har ett 3kants GBglass segel också…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2004 vid 01:31

    En äldre dam i Fiskebäck trodde att jag hade “badat” när jag kom gående i torrdräkt och midjesele. Detta hade hon iofs rätt i, det blir en del “badande” emellanåt.

  • woodleaflay

    Medlem
    18 september, 2004 vid 05:33

    Vad sägs om: Ja men vad händer om du inte kan vända? Hamnar du inte i Danmark då?
    Eller: Är det inte tungt att hållla uppe seglet? tongue.gif

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.