-
En missförstådd sport
Att försöka prata vindsurfing med människor som inte vindsurfar är en relativt meningslös sysselsättning (som ni säkert vet).
Även om konversationsförsöket oftast är välment tappar man ofta intresset för konversationen ganska snabbt när man inser nivån
på den andra personens kunskaper.
Jag har försökt lista de vanligaste och mest avtändande svaren.“Jag har också en bräda på landet”
Det här betyder att personen har en 4 meters pråm från 83 och ett halvlattat pås-segel på 6 kvadrat liggande bakom sommarstugan.
Den har förmodligen seglats 2 gånger de senaste 10 åren. Ingen skulle drömma om att tala om för en tävlingscyklist att de har en
gammal militärcykel som de ibland cyklar till ICA med, ändå hör man den här kommentaren alltför ofta.“Är det inte kallt?”
Den här kommentaren får man under årets samtliga månader utom juli. Den bygger på missförståndet att man iklädd endast badbyxor seglar
under varma julidagar på en spegelblank sjö.“Man kan väll vindsurfa nästan alla dagar, bara det är soligt”
Kommentaren är besläktat med missförståndet ovan.“Planing? Vad är det?”
Trots brädan på landet har personen tydligen aldrig sett någon som kan vindsurfa. Jag brukar försöka förklara genom att jämföra med en vattenskidåkare som glider
lätt när det finns fart framåt, men sjunker när farten blir för låg. Ett annat alternativ är att bara byta samtalsämne.“Jag prövade en gång men jag kunde inte få upp seglet” eller
“Jag prövade en gång men jag kunde inte vända”
Den här personen har en vinnande inställning och ger sig aldrig. Strax kommer du att få höra en historia om att personen fick hämtas med båt.“Har man flera olika segel?”
OK, här skiljer vi oss lite från andra seglingssporter. Principen borde dock inte vara så svår att förstå.“Ska du ut och paddla kanot?”
Seriöst, jag har fått den här kommentaren av en äldre dam i min trappuppgång när jag hade 2 brädor på biltaket.Vilka är dina värsta kommentarer?
Hur skall vi få folk att förstå vad vi håller på med? Folk har kvar sinnebilden från boomen på 80-talet.
Logga in för att svara.