Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

  • poppo

    Medlem
    18 september, 2004 vid 07:23

    många godbitar avbetade redan…

    vanligt förekommande i maj eller september: “surfa nu?! kör ni med sån där torrdräkt då eller?”

    eller klassikern: “håller du på med riktig surfing också eller?”

  • enkel

    Medlem
    18 september, 2004 vid 07:44

    Kul tråd…

    En vanlig jag hör på stranden, oftast av äldre personer är: “Blåser det inte för mycket idag?”

    Ofta står man då och funderar på om det kanske kan gå med 6,0 eller det blir 7,5…

  • voodoo

    Medlem
    18 september, 2004 vid 09:37

    eller kommentarer från släktingar el vänner som inte förstår att det inte är storm när det blåser 10m/sek wink.gif

  • rocklund

    Medlem
    18 september, 2004 vid 09:50

    ett annat klassiskt missförstånd är:

    “Ja det är ju bra o vindsurfa i sverige för här blåser det ju Alltid…” blush.gif

  • judo-freddan

    Medlem
    18 september, 2004 vid 10:28

    Ibland undrar man nästan om inte folk har gått ihop i studiecirklar och utarbetat vissa standardiserade kommertarer. “Jag provade en gång men det blev tepåse av det hela, ner i vattnet och upp igen.” följt av ett godmodigt skrockande. Denna mening kan jag på fullt allvar säga att jag har hört minst 5ggr från fem olika personer..

  • hakuna

    Medlem
    18 september, 2004 vid 10:47

    Bäst var när jag flög ballong häromveckan och piloten sade att “nu var det slut på flygningen, det är kuling imorgon”.
    Prognosen? NW 5-8 på Kattegatt…

    /Niclas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2004 vid 10:58

    Jag kan faktiskt inte riktigt förstå vad som är så roligt eller fånigt med reflektioner från folk som inte är up to date inom vindsurfing. Se möjligheter till lite samtal med folk som har andra erfarenheter och tankar om vinsurfing än vad du har.
    Det berikar!
    Per-Arne

  • imported_borje

    Medlem
    18 september, 2004 vid 13:33

    Fan va bra inlägg. Man har ju hört de flesta av de där fraserna. Riktigt bra smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2004 vid 13:55

    I skolan hör man folk skryta om hur bra de är på att surfa och då blir man ju lite intresserad. Men när jag sedan ställer lite frågor för att luska ut på vilken nivå de är på får man detta svar:
    “Va!? Hängsele!? Fotstroppar!? Vad är det!?!”
    Då undrar man varför man ens brydde sig om att fråga…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2004 vid 16:30

    Låt folk få ha sin stolthet och gör inte narr av någons surfbedrifter oavsett om bedriften skedde på en gammal pråm eller modernt fullblod! Om du nu vindsurfar i en helt annan division kan du vara stolt över det, men gläd dig även åt andras vindsurfingbedrifter även fast de “lirar i en annan division”. Jag har lärt många att vindsurfa och även erbjudit folk att ta sina första stappplande steg på en landsimulator. Alla “surfsteg” som folk tar bör ses som personliga framsteg och uppmuntras! Det finns alldeles för många människor som varken vågar “göra bort sig” eller orkar anstränga sig fysiskt!
    Lansera inte vindsurfingen som en enbart hitec och elitsport! Då gör man vindsurfingen till ett smalare begrepp än vad det behöver vara.
    Per-Arne

  • nordgren

    Medlem
    18 september, 2004 vid 16:53

    Per Arne: Klokt sagt.

  • stinger

    Medlem
    18 september, 2004 vid 17:12

    grin.gif en kompis till mig hade faktiskt ett trekantigt GB-glass-segel typ 87 eller nåt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2004 vid 18:54

    Coolt! Det är ungefär samma sak som att det finns olika typer av cyklar att “jonna” på. Det skulle aldrig falla mig in och titta snett på någon som “punggnuggar” på en Kronan om jag själv har en mountainbike eller en landsvägsracer.
    Mångfald berikar!
    Per-Arne

  • big_jeppe

    Medlem
    19 september, 2004 vid 09:05

    Feel free ÖWC-kenneth. Om ni reproducerar texten i någon klubbtidning/hemsida eller liknande så tycker jag det skulle vara skojigt om min konf-signatur står med på slutet.

  • big_jeppe

    Medlem
    19 september, 2004 vid 09:22

    OK Per-Arne, alla har varit nybörjare någon gång, alla har olika förutsättningar, alla har inte den senaste utrustningen(jag själv t.ex.) man ska inte racka ner på folk, man ska vara snäll etc. Jag kanske inte är ett sånt otroligt surf-fenomen själv. All heder åt din mission för att få folk att prova på vindsurfing. Men blir du aldrig trött och tappar tålamodet?

    Om någon säger till mig:
    “Du borde ta med dig prylarna och komma till vår sommarstuga, där blåser det alltid”
    Då vet jag att det betyder att när tjejerna sitter och solar i bikini så tycker de att det drar kallt ifrån havet. Jag kommer inte ens att kunna segla med mitt monstersegel på 9,5 m2. Folk verkar känna till den variant av sporten som slog i sverige på 80-talet. Hur skall vi få dem att fatta att sporten ändrat utseende sedan dess?

Sida 2 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En missförstådd sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.