Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EN RAPPORT FRÅN ÅSA YTTRE!

• EN RAPPORT FRÅN ÅSA YTTRE!

Publicerad av drakglenn på 8 januari, 2005 vid 22:29

Jag ska försöka få ner några snabba rader

Onsalamätarens graf visar en mätning på 32m/s i medel, där efter är mätningen död, Vindmätaren på toppen av Älvsborgs bron har nu 28 m/s i medel med en toppnotering på 37 m/s¨!!!

Sitter själv i ett knakande hus då jag bor på toppen av ett berg och låt mig säga att det är ett öronbedövande ljud utanför, läste nyss på text tv att 160 000 personer är utan ström i södra Sverige, allmän varning är utfärdad där allmänheten uppmanas att hålla sig inne,
    vad gör jag…….går ut på åsahalvön yttersta spets för att filma, kalla mig dum men herrejävlar…..

Jag & Tomas kom ner vid 3 tiden, körde först ner till Stenuddens båthamn där vi mötte 4-5 vågsurfare, snackade med en av dem som sa att det inte gick längre, att försöka gå i på vindsurfarnas ställe hade varit lönlöst då de stora vågorna bröt kraftigt där.
    Jag tog en sväng upp för att filma inre revet, det blev några korta sekvenser då det helt enkelt inte gick att filma stadigt. Inre revet såg hårt och stort ut, tog snabbt beslutet att ge mig ut till yttre för att filma innan solen försvann.

Vi åkte längst ut och gick genom naturreservatet, på vägen dit funderade jag på om det hela var så smart, det började bli problem att gå i den kraftiga vinden, jag uppskattade då att det var 20- 25 sekundmeter, sen var det ju det här med mörkret, jag har aldrig gått hit ut tidigare och efter som vi tog den långa vägen runt för att se sjön på utsidan åsahalvön insåg jag att vi kanske skulle få gå i mörkret hem ”hua”

Jag har fortfarande svårt att acceptera det vi såg när vi kom fram….
    att vi har så stora vågor i Sverige, att våra norska kollegor har det visste jag , men här på yttre!?!.

Vi kom fram strax ovanför yttre revet, jag plockade upp min Mini DV och började filma, Man kunde känna hur vinden ökade i kläderna, tillslut bokstavligen knuffade vinden bort oss, satan vad det drog på. Det gick helt enkelt inte att stå och filma längre, varken med eller utan stativ, en stor sten fick bli vårt vindskydd, fick några minuters film här innan vi skyndade ner till yttre

Yttre var brutalt!!!

Jag vill inte ta i med någon våg höjd men jävlar var stort det var….mast höjd – inget snack om saken.
    Vågorna var dessutom långa, riktigt långa, när vågorna bröt var det hårt och brutalt och (som jag uppfattade det) i en konstig slowmotion…

Jag filmade för glattalivet i vind & regn men vi fick se oss besegrade av mörkret.

Osa mätaren bekräftade vinden strax innan den dog, att vi missade kulmen nu klockan 20,00 och de värsta vågorna irriterar mig något, tänk om det hade fastnat på film……

Jag har bara ögnat igenom materialet och hinner inte lägga upp något nu, men tro mig…DET KOMMER EN FILM!

Mitt tips till er som vill segla feta vågor är att segla yttre imorgon bitti.

//Glenn – som är tagen.

ola_p svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    8 januari, 2005 vid 22:37

Grymt drakis!!!

e ruskigt sugen på att se din film, teeeeempo!!!!!!!! wink.gif

• sirjohnirie

Medlem
    8 januari, 2005 vid 22:47

Fett. Önskar att jag bodde därnere och kunde sticka ut imorrn. Hade en av mina bästa vindsurfingdagar på åsas inre och yttre rev i höstas. Andra gången 2veckor senare vart jag sönderbränd av maneter men i väldigt bra surf. En local i hamnen berättade att det sämsta man kunde göra var att klia där man bränt sig, vilket jag såklart hade gjort ända sen jag kom upp ur vattnet.. crazy.gif

• ola-h

Medlem
    10 januari, 2005 vid 14:54

Den filmen vill jag mycket gärna se.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 januari, 2005 vid 18:10

Jag med

• anonym-anvandare

Medlem
    14 januari, 2005 vid 12:55

Hörru Drakglenn, nu får du slänga upp några sekunder, måste få se Åsa så vilt!!

• lars_k

Medlem
    14 januari, 2005 vid 13:37

Jag vill också se vad jag missade… =)

• ola_p

Medlem
    14 januari, 2005 vid 16:24

Ja, hur går det egentligen??

• drakglenn

Medlem
    15 januari, 2005 vid 09:06

Ehhh Ja…..

Min PC/server ”peckade ur fett”….
    Så fort den är installerad & klar och jag får loss lite tid kommer det en film

Jag var även där på morgonen och låt mig säga att förödelsen var stor, på vägen ner till hamnen var det säkert 20 träd som låg brevid & över vägen, jag kom inte ner till hamnen då en fet tall blockerde vägen.
    Vägen ut till natureservatet ska vi inte tala om……

//Glenn

• ola_p

Medlem
    15 januari, 2005 vid 13:03

Låter bra det… ser fram emot filmen…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EN RAPPORT FRÅN ÅSA YTTRE!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.