Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En rent hypotetisk fråga!

• surfskutt

Medlem
    19 januari, 2003 vid 22:22

hmm… det är väll tvärt om ändå?

För att ett föremål ska flyta så behöver det bara ha lägre densitet än det materialet som det ska flyta på.

Om det tränger undan mer vatten än vad det väger så sjunker det ju? inte sant…?

• stinger

Medlem
    20 januari, 2003 vid 08:28

“För att ett föremål ska flyta så behöver det bara ha lägre densitet än det materialet som det ska flyta på.”

Stämmer men en vindsurfingbräda har den otacksamma uppgiften att förutom sin egen vikt även bära en rigg+windsurfares vikt.

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:25

Hmm försöker reda ut tankarna här. Eg. borde det väl faktiskt gå att skapa en 70l bräda med 100l flytkraft, om man gröper ur den & fyller den med komprimerad luft tills den får samma vikt som innan. Eller? Krångligt det här.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:43

de har nog grundlaggande fysik pa komvux for er som missade den i skolan…

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 10:50

Jasså du..

Efter lite mer tankearbete inser jag att jag nog har fel… Men det borde isåf. SafeSurfer också ha.

För varken densitet eller flytkraft är väl beroende av förhållandet massa/volym utan av förhållandet volym/vikt? Volym och massa är väl i praktiken samma sak för solida föremål. Är grejer ihåliga blir det lite krångligare… Men oavsett matereal så måste en bräda med samma volym och vikt alltid ha samma flytkraft? Men spelar inte formen in då?

Jag menar, om man tar t.ex. en plastmugg med lock, den borde ju flyta. Men om man låter den ha samma volym, men formad som en kon? Flyter den då?

• tubert

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:04

Densitet anges i kg/m^3(kilogram per kubikmeter menar jag), så visst är det massa per volymenhet

• tubert

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:13

För er hemmafixare kommer här ett förslag på ett experiment som nog borde förklara det hela:

1. Spola vatten i diskbaljan och sätt ner två likadana glas i vattnet
    2. Väg en sten och stoppa i det ena glaset, ta sedan samma massa av något lätt matrial (ris, pärlsocker, sockerbitar eller nåt) i det andra glaset. Ta en sten som inte är så tung, annars kanske det lätta matrialet inte ryms i glaset.
    3. Titta på glasen!

Glasen som illustrerar brädorna har du samma vikt och volym, och det ena glaset är fyllt med ett matrial som flyter dåligt och det andra glaset med ett matrial som flyter bra.

Glasen borde ligga lika högt/lågt i vattnet och det borde inte vara lättare eller svårare att sänka det ena glaset än det andra.

Allting väger någonting…. eller? crazy.gif

• kungdenknege

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:23

Hmmm… Jag tror jag misförstått begreppet massa. Massa är alltså = vikt?

• tubert

Medlem
    20 januari, 2003 vid 11:26

yepp, det stämmer

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 13:47

Heliumbrädorna går inte att beställa hos vanliga återförsäljare. Dock kan man beställa dem av direkt från tillverkaren, tel 0730-497704. 20 000 kr fick jag höra. Då får man en bräda som väger minus 1 kg, medföljandes en förtöjningstamp. Vad jag hört är styvheten fortfarande ett problem.

• stinger

Medlem
    20 januari, 2003 vid 14:09

Hur stor volym Helium (vätgas kanske, definitivt potential för de högsta hoppen) krävs för att hålla 1 kg svävande??
    Är det någon som vet så vi kanske kan döda diskussionen om gasfyllda brädor??? Jag misstänker att det är en ganska stor volym nämligen.

• stickan

Medlem
    20 januari, 2003 vid 14:51

Precis som med flytkraften för en bräda i vatten kan man räkna på vikten i luft. Den mängd luft brädan pressar undan (volymen), så mycket lättare blir brädan. om du fyller brädan med en lättare gas än luft kan brädan bara bli så mycket lättare än vikten på den luft du ersätter. se mitt inlägg tidigare…
    http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=konfen&Number=83263&Forum=konfen&Words=v%E4te&Match=Entire%20Phrase&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=83124&Search=true#Post83263

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:24

De sk Heliumbrädorna tillverkas med av kolfiber med “celler” innehållande hårt komprimerad helium. Motsvarande 5 m3 heliumgas kläms in i en 100 liters bräda.

• jpeter

Medlem
    20 januari, 2003 vid 16:10

hehe! smirk.gif Inget blir väl lättare för att man stycker ihop det.
    En större mängd helium väger inte mindre än en mindre mängd. Nu kommer förstås nån säga att en stor helium ballong väger mindre än en liten, men det beror på att den är större.

rätta mig om jag har fel, tack!

• tubert

Medlem
    20 januari, 2003 vid 16:59

Om man inte har övertryck i normala brädor kan man ju undra varför det plötsligt blir så bra när man använder helium?
    Med helium som komprimerats 50 ggr i brädan gäller det att man inte glömmer den i solen. Då blir det bara slamsor och flis kvar av riggen! wink.gif

Mer gas = tyngre, gå och känn på några gastuber till svetsar!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En rent hypotetisk fråga!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.