Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › En rent hypotetisk fråga!
-
Massa och vikt är inte samma sak (om man ska vara petig och det är juy kul att rätta folk ). Massa är konstant enligt klassisk mekanik och snälla blanda inte in kvantmekanik för så snabbt seglar ni faktiskt inte. En kropp väger olika mycket i vatten och på land. I rymden är man viktlös men man har samma massa som på jorden. Är det bara jag som läst fysik på komvux
Kan bara tillägga att densiteten inte är den enda faktorn som bestämmer flytkraften, hur skulle då ett hangarfartyg kunna flyta. Det flyter eftersom det tränger undan så jäkla mycket vatten . Det vattnet kommer att få en högre potentiellenergi om bottnen är nollnivån. De två krafterna vattnets tyngd F(H2O)=mg samt F(skepp)=mg kommer till ett jämvikts tillstånd och blir då lika stora. -
Tjaha, den här disskusionen har gått över min nivå om man säger så =)
-
OK med en bräda på 70 liter fick jag det till 78 gram. Kan det stämma? Enligt mina beräkningar krävs det 900 liter He för att lyfta 1 kg. Stämmer det eller har jag missat nåt.
-
Svar till:
Massa och vikt är inte samma sak (om man ska vara petig och det är juy kul att rätta folk ).
[/ QUOTE ] Visst är det lite kul att rätta folk men det kan jag inte påstå att du gör, Massa och vikt ÄR samma sak, man kan INTE bli viktlös. Jag antar att du blandar ihop tyngd och vikt. Tyngden varierar beroende på dragningskraften men vikten och massan är alltid densamma…
.abstinensen tar kål på mig!. -
I stand corrected!
Tur att man inte behöver kunna fysik för att vindsurfa. Ska gå och ställa mig i skamvrån nu. -
Är det bara jag som tycker att “anonym” ska ha en riktigt fet applåd? Hela den här prylen med heliumbrädorna är ju tokrolig!
Har din polare fått många beställningar, och i så fall, hur mycket har ni garvat?
Dock ska heliumkillen ha lite “credit” för att han är generös nog att kasta med en förtöjningstamp!!! Jag menar, lite bonusprylar är ju aldrig fel när man pyntar upp 20 loppor! -
du ar faaan den dummste idioten som nagonin funnits pa konfen, helt obetalbart hjarnslapp pa dig!
-
Har inte Dr.Massa något att tillägga i denna tråd!!??
-
Klart man vill ha mer flytkraft, då behöver man inte stå sjunkandes när monstervågen bygger upp för att mosa en..
-
Visst är det fint med konstruktiv kritik?
Gå och skaffa ett eget liv, hörru..
Logga in för att svara.