Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En styv fråga.

• En styv fråga.

Publicerad av adde på 6 november, 2001 vid 08:24

Vad mäter IMCS egentligen?

Antag att vi har en 430/21 och en 400/19 mast. Är IMCS-talet beroende av längden? dvs om vi kapar 430/21 masten 30cm så får vi inte en 400/21 mast utan en 400/19. Det kanske rent av är så att alla master är lika mjuka om man mäter från toppen (de översta 400 cm på en 550/35 mast har samma styvhet som en 400/19 mast).

/adde

adde svarade 23 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-masse

Medlem
    6 november, 2001 vid 08:41

Njäee, riktigt så enkelt är det inte. Master med exakt samma IMCS tal kan bete sig olika ändå pga respons och böjkurva. Dessutom så tror jag knappast att alla master egentligen är likadana från tppen å neråt, herrejävlar vad det skulle kapas i stugorna då… 😉

Min filosofi är – kapa inte om du inte MÅSTE (säger jag som har kapat några master i mina dar… ;-). Du sabbar oftast en fungerande mast som blir sämre och mindre hållbar. 30 cm är rätt mycket att kapa.

Läs mer om MCS och IMCS här

Surfa På!

• adde

Medlem
    6 november, 2001 vid 08:59

Jag är inte i kapartagen, men har lite funderingar om seglets prestanda med en 400/19 med 20 cm förlängning alt. 430 med 10 cm av toppen som sticker ut. Naturligtvis är de undre 420 cm styvare än de övre 420 cm på en 430 mast, men frågan är alltså om 400cm masten är mjukare i sig. (vi bortser från olika böjkurvor hos olika tillverkare/modeller samt kolhalt).

Jag är helt enkelt för dålig för att känna skillnad, men om jag kan backa upp med lite teori så kan man ju alltid luras till att tro att det spelar jättestor roll.
    Tanken är att driva prylhysterin ett steg längre. 2 segel och 5 olika master. isf tvärtom. ” fan nu mojnar det lite, jag sticker in och byter mast”

Min teoretiska avsnoppning av 550 masten är nog inget att rekommendera…

/adde

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En styv fråga.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.