Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › En till vilse i bräddjungeln..
-
Knatte
Gäst29 september, 2005 vid 15:32Brädklassen “Freestyle/wave” har väl bara funnits 2-3 år.
Innan dess fanns det mer renodlade wave och freestyle brädor.Som Rasmus säger, så skiljer det rätt mycket på vågbrädor för 5 år sedan och nu.
De är betydligt kortare och tjockare nu förtiden för en given volym.
Förr kanske vågbrädan hade måtten längd 260 cm och bredd 55 cm och volym 85 liter.
Nu har en bräda, med samma volym längd 230-240 cm och bredd ca 60 cm.
Fördelen är att du planar tidigare och brädan är lättare att segla med i vågor när det blåser lagom..
Men en vågbräda som är några år gammal, kan säkert fungera bra också. Men som alltid, är nytt alltid bättre
Säger jag som nästan aldrig seglar vågbräda och aldrig har testat en stubbyOm du aldrig har seglat en vågbräda och vill testa, så kan du alltid få låna min Bic Tribal 8.3″ i Björlanda någon blåsig dag.
(volym ca 85 liter, för att få en uppfattning ) -
Tack det var snällt Och tack igen allihop för alla tips, nu tror jag nog att jag vet lite mer vad jag skall leta efter..
L8 -
tror denna skulle passa som handsken. har en likadan och den rockar nåt brutalt. liten, kort, bred och underbar att flyga med
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=5273&sort=1&cat=12&page=5
-
Den lät ju riktigt bra, och i majorna också..kan inte bli bättre. Om inte nu 55 står för volymen..?
-
Det var bredden. Jag kollade annonsen, volymen var runt 75 liter. Funkar säkert bra. Det var nån RRD och nån Acid som såg intressant ut också, tyckte jag.
-
Då verkar den passa med alla tips jag fått och så finns den nästan runt hörnet…om han inte sålt den. Jag får ringa ägaren i morgon, han kanske har somnat nu..? Hallå Lars_K sover du…?
-
Rättelse: Bägge RRD-brädorna såg rejält intressanta ut. Kollar upp alla annonserna själv eftersom jag också är ute efter en vågis runt 70 liter men inte har råd.
-
Hmm..ja det är ju ett dilemma förstås….någon generös äldre flickvän som kan köpa den åt dig kanske….?
-
Får lägga ut lite kontaktannonser så kanske det fixar sig.
-
nae, 55 står som sagt för bredden. 74l. mer info:
http://www.a-h-d.com/boards/index.wrd?s01|y03|r31|b94
jeee -
Ja, jag satt och sov (dvs “jobbade”…).
Tror den blir perfekt 1:a vågis för dej. Riktigt lättkörd och skön vågis. Du är välkommen ikväll!
Logga in för att svara.