Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En tråd för att ge Maui-fruar råd eller ”What’s in it for me?”

• En tråd för att ge Maui-fruar råd eller ”What’s in it for me?”

Publicerad av sophia på 2 januari, 2010 vid 19:08

Hej, min käre sambo (MKS) som vindsurfar och hänger på detta forum alltför mycket har nu länge lobbat för att dra med familjen till Maui i ett par-tre månader. Jag vet inte riktigt. Själv gillar jag segling men tror inte att v-surfing är min pryl. Vågsurfing är det definitivt inte. MKS har påstått att många svenska vindsurfing-familjer åker till Maui och det är det bästa för medföljande. Han har dock inte lyckats förklara varför Maui är så himla bra för medföljande, icke-vindsurfande men glada och outdoor-gillande sambos och barn. Vi har en dotter på snart 3 år. Vad brukar medföljande göra när ni är där? Umgås ni med andra svenska vindsurfing-fruar/män (+barn)? Egna hobbies? Vilka då i så fall?
    Jag vet med mig att jag inte kommer klara av några månader väntandes på stranden!
    Kort sagt: Varför ska min tjatige men käre sambo få som han vill i denna fråga? Svar från riktiga medföljande kvinnor/män som varit i min situation önskas!
    PS. Det är till och med så att det är min käre sambo som skrivit detta! Bara för mig att kopiera.

mag svarade 14 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • koa

Medlem
    2 januari, 2010 vid 19:54

Maui är subtropisk klimat vilket innebär regn nästan varje morgon under höst, vinter, vår; vilket gör Maui grönt och vackert!

Varmt…skönt varmt om man gillar 20-30 grader med en lätt till frisk ljummen sidvind som sällan når upp på stranden..om riktiningen är rätt.
    På stranden; nästan alltid tillgång till skugga, behövs även för “serious susseekers” som dom säger på Channel 7 på Maui…

…vet inte riktigt var man ska börja…ta ett ställe som Kanaha; parkera oftast i skugga,
    sedan på stoooora gräsytor; rigga, sola, leka, spela fotboll eller vad man nu gillar på land…sedan lååång sandstrand…
    sen finns många andra stränder som har massa olika inriktningar som surf, snorkla, bada, simma, dyka…ett par minuter till shopping för den som tröttnar på strandlivet.
    Määääängder med dyktripper, snorkling, whale watch, surf…

Jämfört med många andra ställen så finns det mycket att göra på land; hajka i regnskogarna, vandra upp/ ner i vulkaner, moutainbijka…

För en familj, bästa tänkbara!

• svenne

Medlem
    3 januari, 2010 vid 09:16

PM:a Ola H och be om numret till hans fru, fast skynda dig för de åker snart (igen).
    Eller PM:a Irieman och be att få numret till hans fru.
    Eller PM:a Per M och be om samma sak, de har nyligen kommit hem igen.
    Eller till Jesper B för den delen, fast de är ju redan där (igen).

• badjanne

Medlem
    3 januari, 2010 vid 09:37

peterpett är på plats just nu med fru. Vi följer hans resa på hans facebook under namn
    Peter Hagström.
    Dom verkar ha det bra.

• sophia

Medlem
    3 januari, 2010 vid 15:26

Tack för svar! Det Jesper B skriver i slutet av sitt första inlägg här låter ju lovande också. Ska försöka få tag på nummer men tycker att det vore toppen med ett svar här på forumet. Dels slipper jag pressa någon om detaljer men framför allt misstänker jag att ett svar från någon medföljande också är intressant för andra som befinner sig i ungefär samma situation som jag.

Sophia

• erik-g

Medlem
    3 januari, 2010 vid 15:36

Vilket hemskt I-landsproblem du fått på halsen! Måste vara oerhört traumatiskt och svårlöst!:wink::crazy::shocked::smirk::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

• svartepeter

Medlem
    3 januari, 2010 vid 18:34

Hej Sophia,

Kolla denna länken
    http://www.101thingstodo.com
    och gärna på
    http://www.facebook.com/phagstrom

Finns massor att göra……..i Paradiset 🙂

/Peter

Sophia;593826 wrote:
    Hej, min käre sambo (MKS) som vindsurfar och hänger på detta forum alltför mycket har nu länge lobbat för att dra med familjen till Maui i ett par-tre månader. Jag vet inte riktigt. Själv gillar jag segling men tror inte att v-surfing är min pryl. Vågsurfing är det definitivt inte. MKS har påstått att många svenska vindsurfing-familjer åker till Maui och det är det bästa för medföljande. Han har dock inte lyckats förklara varför Maui är så himla bra för medföljande, icke-vindsurfande men glada och outdoor-gillande sambos och barn. Vi har en dotter på snart 3 år. Vad brukar medföljande göra när ni är där? Umgås ni med andra svenska vindsurfing-fruar/män (+barn)? Egna hobbies? Vilka då i så fall?
    Jag vet med mig att jag inte kommer klara av några månader väntandes på stranden!
    Kort sagt: Varför ska min tjatige men käre sambo få som han vill i denna fråga? Svar från riktiga medföljande kvinnor/män som varit i min situation önskas!
    PS. Det är till och med så att det är min käre sambo som skrivit detta! Bara för mig att kopiera.
  • svartepeter

Medlem
    3 januari, 2010 vid 19:17

Och jag glömde SHOPPING SHOPPING SHOPPING i massor.

/Peter

• mag

Medlem
    3 januari, 2010 vid 21:43

Ursäkta, men nu förstår vi nog inte frågan???
    Vilka är alternativen ?
    Magnus med sambo och vill ständigt till Maui

• jesper_b

Medlem
    4 januari, 2010 vid 04:28

Sophia,
    Min hustru varken surfar eller vindsurfar (tja nån gång var 3e år då). Jag har flera vintrar föreslagit att vi ska stanna hemma i Sverige. Lära våra barn lite vinterkultur, pensionat uppe i fjällen och så. MEN, min hustru tvingar hit oss om och om igen. Hon är extremt aktiv i sina intressen som hon tycker funkar mycket bättre här än hemma i kungliga. Detta intresse kan väl lite förenklat förklaras med ett ord: Savers

Dvs en second hand butik där vi köper i stort sett hela vår familjs samtliga kläder, våra släkter samtliga kläder, våra vänners samtliga kläder… jag vet inte vart alla säckar av kläder tar vägen, men kul har Johanna i vart fall. Hon har åven några likasinnade komisar här över. Tror mig ha förstått att Maui är extremt bra second hand då många rika amerikanare, japanare mfl köper på sig kläder här för att de tex ska upp på Haleakalas topp och kolla den fantastiska soluppgången. Där är snorkallt och man behöver absolut dyraste north face jackan. Sen är man för lat att packa den och ta med hem – hamnar på savers. Tror detsamma gäller nyårsblåsan. Men jag får ju ont i huvudet, ryggen och magen efter bara några minuter där inne, så inte vet jag…

Yoga? Rida? Vandra i bergen, hoppa i vattenfallen? Extremt fin natur? Bada med Delfiner? Äta skitmat, äta superfärsk tuna? Blommor? Historia? Hänga på coola fik med bra java? Röka världens bästa gräs? Gå i kyrkan? Dansa Hula? Lära dig Hawaiianska? Inte vet jag vad dina intressen är men jag tror du kan hitta på rätt mycket här. Sen får du fasen inte dissa surfet helt och hållet. Ta en lektion surf på sydsidan så kanske du blir krokad!

Det hela handlar om attityd. Det finna en massa konstigt passiva spouses som inte gör ett skit här mer än ligger och jäser på stranden… men det är inte min hustru!

/Jesper

PS: Glömde det viktigaste: De extremt trevliga människorna här – knäcker den suraste svensk på nolltid.

• koa

Medlem
    4 januari, 2010 vid 07:59

Det blir aldrig roligare än man gör det, de flesta hittar sina intressen.
    …och så sub tropiskt klimat med aloha på det.

Men har man tanken som beskrivs; “-what´s in it for me”…!
    som känns det som om man ska snacka med varann först om
    vad man vill få ut av en resa/ kombo; surf/ city…

• per_m

Medlem
    4 januari, 2010 vid 08:18

ojojoj, den var lätt är det minsta problemet bara boka…..

Vi har just kommit hem från Maui efter 6 veckor med två små 2,5 och 1 och alla vill tillbaka, Hedda kanske inte har sagt det (1-åringen) men det känns:wink:. Seriöst det är den optimala familje semestern, surfet finns där hela tiden men är ju bara en sak av allt du kan göra på ön och sedan är jag ganska säker på att du kommer vilja prova det när du väl är där om det är så att du älskar segling hav och outdoor.

så bara boka och gör din sambo glad, och sedan en anna possitiv grej att du kommer aldrig ha en så hjälpsam och glad kille som på denna semestern, tar alla barnnätter mm, (så länge det finns vågor dvs).

lycka til,
    /p

• svenne

Medlem
    4 januari, 2010 vid 09:19
    Koa;593949 wrote:
    Men har man tanken som beskrivs; “-what´s in it for me”…!
    som känns det som om man ska snacka med varann först om
    vad man vill få ut av en resa/ kombo; surf/ city…

Hundra poäng till herr Nyberg!

• mag

Medlem
    4 januari, 2010 vid 10:08

Koa har en poäng. Ni bör diskutera alternativ och vad ni verkligen vill och har råd att göra om ni har tre underbara tomma månader att spendera tillsammans.
    Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En tråd för att ge Maui-fruar råd eller ”What’s in it for me?”

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.