Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En vågbräda för Sthmls surfare i 95kg klassen??

• En vågbräda för Sthmls surfare i 95kg klassen??

Publicerad av anonym-anvandare på 18 maj, 2005 vid 08:51

Tjena wave-freestylers.

Vad skall jag slå till på för bräda tycker ni?

Jag väger 95-100 pannor (beroende på dagsformen och tillgången på mat) smile.gif, vill ha en vågbräda eller möjligen en freewave (vad nu det är, jag är rätt vass på det här området förstår ni, mitt vassaste trick brukar gå ut på bränna på utav helsike ladda på en våg och hoppas att man sätter landningen), som funkar på Fituna och som inte är omöjlig att ta ut på Torö och om det kniper Gotland ett par ggr per år möjligen?

Alltså jag är intresserad av en bräda som främst skall funka på Fituna=Stockholms förhållanden. Men hjälpligt i större vågor.

Jag har sneglat på Starboard Aero 117l. Är jag fel ute med en sån bräda?

Ola H har kanske input när det gäller Aeron?

Tack på förhand.

vinta_kestrel svarade 19 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • jeppe

Medlem
    18 maj, 2005 vid 08:53

Lite problem med inloggningen. Inlägget ovan är mitt och ingen annans. wink.gif

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2005 vid 09:09

Har du några andra brädor?

Tänkta segelstorlekar?

Ladda På!

• oscar

Medlem
    18 maj, 2005 vid 09:53

MÅnga verkar gilla Exocet Cross 102 för denna typ av segling. Fick bra kritik i Boards.

• jeppe

Medlem
    18 maj, 2005 vid 10:17

Har en Starboard 147 formula på ingående. Sålde Hypersonic 133 i fredags.

Sen har jag en RRD 276 96l, 6.4 race segel till den.

Just det segelstorlekar jag kör med är 8,8 och 9.9 till formulan. Till nästa säsong blir det nog ett drygt 11 kvm till formulan och sedan eventuellt ett kitt med 7,5 race med en ~120/130l slalom.

Men som sagt nu är jag intresserad av ett våg-freewave kitt för 5.0 – 6.5 vindar.

Dessa brädor som nu skall funka för “allt” är de roliga eller känner man att de är för mycket av en kompromiss för att de skall bli så allround som möjligt?

• jeppe

Medlem
    18 maj, 2005 vid 10:20

Okej, får kolla in den, jag undrar bara om volymen kan räcka för mina avsikter?

Hur är Angulo Sumo brädorna? Är de inte lite av samma tänk som SB Aero?

• anonym-anvandare

Medlem
    18 maj, 2005 vid 10:48

Är inte 117 liter lite väl mkt för den typ av segling du vill göra och dina kilo?

En bräda runt din egen vikt borde väl kunna funka bra för att bränna runt och sätta hopp!

• surfslusken

Medlem
    18 maj, 2005 vid 11:12

Vad ska man med en vågbräda till i Stockholm??? grin.gif

• dr-masse

Medlem
    18 maj, 2005 vid 11:19

Angulo sumo är fina, det finns ju en 105a till salu här på konfen som skulle kunna vara ett helbra alternativ. Har inte seglat själv, men seglat tillsammans med Challgren när han kört rejält med den i både vågor och på plattvatten. Fick ju grym kritik i brittiska Windsurf.

Runt 100 liter, 60 – 65 brett är nog vettigt för de däringa segelstorlekarna å din vikt. Gissar jag vilt (och har läst/pratat/testat mig till).

Andra brädor som kan vara värda att spana in är månne RRD FreeStyleWave 100 och 110, Fanatic FreeWave 96, de däringa Aero-sakerna (fast jag tror att kanske Kombat 105 kan passa dina krav, mer fart å mer allround). Åsså har ju den där Exoceten nämts.

Mycket godis blir det!

Surfa På!

• gurra1978

Medlem
    18 maj, 2005 vid 11:33

Svar till:

Vad ska man med en vågbräda till i Stockholm??? grin.gif

[/ QUOTE ]

Göra såna här saker med på Torö smirk.gif wink.gif

• rasmus_w

Medlem
    18 maj, 2005 vid 16:38

Dessutom spelar det ingen roll var man bor, sätter det igång och blåser trefemvind så vill man inte stå på stranden! Man vill ha en trefemma och en bräda som inte känns livsfarligt stor i den vinden. Allt det där brukar betyda en vågbräda.

Jag tror nog att jag vill ha en trenolla med, av samma anledning. Det är en sak att stå på land för att man är underriggad, men att göra det för att man är överriggad, det är fan outhärdligt!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 maj, 2005 vid 10:16

combat 105 liter?

• mexi_

Medlem
    20 maj, 2005 vid 11:16

Jag väger 90 pannor och har en Mistral Custom flow på 96 liter. Den är ganska vågbetonad och fungerar utmärkt för 5.0 – 6.5 segling. För dig borde någon runt 105 liter fungera perfekt. Fanatic Hawk (110) fick lysande kritik i senaste boards liksom JP x-cite ride (105). Någon av dessa borde sitta som en smäck för dig!

• jeppe

Medlem
    21 maj, 2005 vid 06:19

Tjena!

Tack för alla svaren.

Skall nu kolla vidare på Sumo, Fanatic Hawk mf.

Har på känn att min nya kombo med Starboard Formula på topp, så skulle klivet ner till en av ovanstående brädor vara perfekt när det brallar i. Segelkombination 5.0, 5,7 7,5.

Har ett par wave och frestyle trasor liggandes i 5.0 och 5.7. Komplettera med en 7.0 så är man hemma? Stort till 5.7 kanske, men då borde det inte vara några problem med att välja segel i vilket fall. wink.gif

• oscar

Medlem
    21 maj, 2005 vid 15:15

Hawken och X-cite ride är ju inget för vågor direkt. Där är Exocet och Mistral Sycnri betydligt bättre alternativ samt RRD freestylewave.

• jeppe

Medlem
    21 maj, 2005 vid 16:11

Jo, jag såg ju det senare.

Letade rätt på lite info om den, är inte ute efter en super X bräda utan en stor vågbräda. Rätt sugen på en Sumo.

Men en Exocet orig wave är rätt vass också vad jag förstått och då 105 litaren.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En vågbräda för Sthmls surfare i 95kg klassen??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.