Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En våglinje, en mast: Naish Chopper

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 07:12

    Goya släpper 2st större storlekar av Banzai snart, 5.3 och 5.6, och har på dessa valt att gå på mera traditionell outline. Dvs inte lika kompakt shape för att få mer stabilitet. Ett riktigt kompakt segel som chopper XL, där man har drag som i 5.7 men riggas på 370 innebär ett gigantiskt övre akterlik, och det har ju sina nackdelar tex i toppsvängen…
    Jag får snart hem en linje Banzai med 5.6 som störst, blir riktigt intressant att testa. Jag tycker ibland jag har haft för lite driv på vågen från mitt Guru 5.3 här hemma i slövågorna.

  • doc

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 07:30

    Sweet. Det visste jag inte. Jag körde ju Riot 5.6 tidigare, drog lika bra som mitt gamla 6.2 men lättare att hantera. Riggade på 400 och kändes inte för kompakt. Men sedan jag började SUP:a så blev det den brädan istället när det är 5.6-vind. 4.9 har funkat fint som största segel för mina 82kg. Men jag kan tänka mig att vi får se en och annan köra Chopper XL med 400-mast, beroende på vikt.

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 07:37

    Japp, 5.6 Banzai ska ha drag som ett 6.2 enl Pascal. Sen ÄR det ju inte större än 5.6 och dessutom riktigt lätt så det bör ändå bli hyfsat hanterbart på vågen. Men ska riggas på 430 och har hela 447 i luff så det bör också vara rätt stabilt trots endast 4 lattor. Och helvitt förståss! 🙂

  • doc

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 09:24

    Synd. Jag vill inte ha en 430-mast. Och inte helvitt segel heller, men det är ju en smaksak 🙂 Jag upplevde att en av fördelarna med mitt Riot 5.6 var just att det INTE riggades på 430. Det innebär ju att man måste ha en mast per segel för att köra 3.6-4.3-4.9-5.6 vilket är synd. Det blir ganska långt mellan lattorna också. We shall see. Jag är mer lockad av Chopperns kompakta XL, vi får väl se…
    Men 5.3 ska ju kunna riggas på 400-mast, jag får väl prova det. Och Chopper också. Sååå sugen just nu.

  • lars_k

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 09:33

    Helvitt blev det för mej, utan tvekan! 🙂 Och jag har en fin 430 så det är inga problem. Snarare är det bra med flera master så kan man ha flera segel uppriggade på land för snabba byten när vinden ändrar styrka! Diffin har säkert på alla sätt försökt göra även 5.3 och 5.6 mer kompakta liksom de mindre storlekarna, men inte varit nöjd med stabiliteten. Dessutom har även tyngre seglare velat ha känslan Banzai erbjuder, men tyngre seglare kräver en stabilare rigg och därmed också styvare/längre mast. Men ett segel som chopper funkar säkert finfint för en lätt seglare även i större storlekar. Och seglet riktar sej ju också till lätta seglare enligt reklamen.

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 20:25
    Ola H.;682839 wrote:
    Chopper ser iofs inte det minsta ut som Banzai.

    Det jag tycker mig se på alla segel av den här typen (dvs de som är gjorda för att kunna segla i mindre storlekar) är att det ligger mer spänning i ytan långt bak i seglet ovanför bommen. Även när man riggar dem med lite löst akterlik so blir det liksom kvar spänning i lattan ovanför bommen. Det här är en del av svaret varför man får mer kraft. Mina Black Tip (2012) har den här karaktären. I sverige var det 100% positivt, men här på Maui (kanske beroende på att jag helt enkelt seglat mer och lärt mig mer om seglen) som finns det också nackdelar. Föredelen är mer planings trots små segel och kanske ännu mer att när man drar till i seglet mad bakhanden i vågridningen så är det mycket mer av seglet som liksom svarar. Annorlunda uttryckt, trots att BT är ett segel med mycket “framåtdrag” så får man värsta turbokraften av “bakarmsdrag” när man väl drar till i seglet. Bra för att driva brädan genom en tight sväng. Men det är också mer krävande, tycker jag. Så fort man skotar in seglet på detta sätt så har man draget där. Det är lätt att detta leder till men man blir för bakfotad i sina svängar. Det kvävs helt enkelt en mer utpräglad teknik för att “stänga av” draget. Kolla t ex hur extremt nära kroppen Kauli eller Klaas håller seglet i inledningen och hur mcyket de flyttar runt seglet när de går igenom svängen: först masten nära kroppen, sedan slänga fram segelt utan att öppna upp det, sedan öppna det och låta kraften genom bakhanden dra brädan genom an supertight sväng.

    Seglar man bra vågor (som här på Maui) vågar jag kanske säga att ett mer traditionellt segel (där lösheten i akterliken liksom är mer progressiv hela vägen ned) är enklare.

    Väldigt intressant läsning! Jag velar verkligen mellan fyr- och femlattat just nu. På senare år har jag gått mot mer och mer neutrala segel och fick verkligen det i mina Gaastra Manic. För min del har det varit väldigt utvecklande och det är grymt skönt med segel som håller sig toklugna i övre vindregistret.

    Nu, som sagt, velar jag dock. Skall jag gå mot fyrlattade och få ‘jobba’ lite mer med vågridningen, men samtidigt få ett segel som borde tillåta kvickare manövrar eller jobba vidare med mer klassiska fem-lattade segel?

    Egentligen är väldigt säker på att de mer klassiska seglen passar mig och min förmåga klart bäst, men samtidigt är jag alltid väldigt sugen på att fortsätta utmana mig själv och se vad ett fyr-lattat segel kan ge. På Torö är jag exempelvis mycket sugen på att testa fyr-lattat, medan Guincho är mer… tveksamt? Eller tänker jag helt fel?

    De segel det står mellan är Gaastra Manic/IQ eller Simmer Icon/Black Tip

  • svenne

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 20:33
    Lars_K;682852 wrote:
    Goya släpper 2st större storlekar av Banzai snart, 5.3 och 5.6, och har på dessa valt att gå på mera traditionell outline. Dvs inte lika kompakt shape för att få mer stabilitet. Ett riktigt kompakt segel som chopper XL, där man har drag som i 5.7 men riggas på 370 innebär ett gigantiskt övre akterlik, och det har ju sina nackdelar tex i toppsvängen…
    Jag får snart hem en linje Banzai med 5.6 som störst, blir riktigt intressant att testa. Jag tycker ibland jag har haft för lite driv på vågen från mitt Guru 5.3 här hemma i slövågorna.

    Jag har beställt nya upp till 5.3. Ska bli jäkligt kul att testa dem. 🙂

  • doc

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 21:15
    Lars_K;682869 wrote:
    Helvitt blev det för mej, utan tvekan! 🙂 Och jag har en fin 430 så det är inga problem. Snarare är det bra med flera master så kan man ha flera segel uppriggade på land för snabba byten när vinden ändrar styrka! Diffin har säkert på alla sätt försökt göra även 5.3 och 5.6 mer kompakta liksom de mindre storlekarna, men inte varit nöjd med stabiliteten. Dessutom har även tyngre seglare velat ha känslan Banzai erbjuder, men tyngre seglare kräver en stabilare rigg och därmed också styvare/längre mast. Men ett segel som chopper funkar säkert finfint för en lätt seglare även i större storlekar. Och seglet riktar sej ju också till lätta seglare enligt reklamen.

    Jo, men det gör ju Banzai också enligt vad man sa från början. Men enligt min erfarenhet är det bara att byta till övre uthalspunkten när det börjar ta i lite så håller det sig hur stabilt som helst. Man får bara tänka lite annorlunda på registret. Rigga ner tidigare helt enkelt. Samma sak var det med Riot. Och så körde jag ganska ofta 4.8 med 400-mast istället för 370, för att kunna pumpa igång det tidigare eller hålla det lite längre innan jag riggade ner.

    Jag kör också gärna med flera master. Det geniala med Naish är ju att du kan ha två master och fyra segel och alltid ha två storlekar riggade…

  • jesper-b

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 07:51

    5 eller 4?

    Varför inte ett kompakt 5-lattat (4.7 på 370 även för tunga) som har bättre bottendrag än de 4-lattade och är stabilare i toppändan än de flesta 5-lattade? Dessutom lättast av dem alla!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 09:37

    Ja, Fireligh tycker även jag ser ut som en mycket intressant lösning på lätt segel/mindre stablitet.

    Hur upplevde du de jämfört med Bolt, t ex?

  • jesper-b

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 12:16
    dr Masse;683016 wrote:
    Ja, FirePower tycker även jag ser ut som en mycket intressant lösning på lätt segel/mindre stablitet.

    Hur upplevde du de jämfört med Bolt, t ex?

    Du menar nog Firelight (inte lätt att hålla reda på alla Hotsegel). Jag vet inte riktigt om jag kan skriva vad jag tycker här, jag är ju så förbannat partisk. Jag säljer och tjänar lite pengar på Hotsegel för den som inte visste. Å andra sidan är strategin att all vinst ska gå tillbaka till er i form av stekheta aftnar (även om ni kör på Gastra, Goya, Zimmer, Nortz, NP eller nåt helt annat)!

    Men om jag bara jämför inom Hotsegelsortimentet är det kanske ok? Jag släpper lös, sen får ni väl skälla ut mig eller be Masse ta bort:

    Firelight är det absolut bästa Hotseglet jag någonsin provat. Helt överlägset Bolt vad gäller alla aspekter. Minst lika mycket bottendrag, men lite mer forward/neutralt – YES – Firelight visar att det går att göra segel som både är neutrala och har bra bottenregister!

    Det är ännu mer överlägset Bolt vad gäller det högre registret, dvs det tål en djädrans massa vind, jädrans massa! Det fungerar inte bara i toppregistret, det LEVERERAR!. Det är även överlägset Bolt vad gäller vikt. Både lättare i absolut vikt och MYCKET lättare i känslan.

    Jag kan skriva hur mycket bra om Firelight som helst och ändå inte tycka att jag kan få fram allt. Det är så där perfekt balanserat, precis lagom direkt, väger absolut ingenting, riggas på korta master, det är hyperstabilt, men ändå skönt soft i allt från guppa till full on power…

    Det är visserligen dyrare än Bolt men eftersom det har sånt megaregister – och verkligen är excellent i hela det megaregistret – klarar man sig på klart färre segel, vilket gör den totala quivern billigare! Nu senast på Maui körde jag allt från absolut totalmarginalvind/uberguppa till fullpung 4.0 med min Firelight 4.5a. Hade både en 4.0 och 5.0, men jag hade aldrig någon anledning att rigga om (väger 78kg och hade en 80l ganska snabb Quatro quad). Jag seglade och njöt istället!

    Jag har varit kär i segel förut, MEN aldrig lika på tok över öronen förälskad som i Firelight.

    OK, ni får väl tro mig eller tycka att jag är en fördjävligt jobbig nasare, men jag har tagit hem ett gäng extra Firelight för att ni ska kunna låna och prova själva. Jag har faktiskt köpt på mig lite extra ENBART för att jag tycker världen skulle bli vackrare om ännu fler fick uppleva detta fantastiska segel.

    OK, det har sålt kalas både på Maui, all over och här hemma, men för er som inte har köpt kommer jag ha ett gäng extra med mig vart jag än seglar. Eller, hör av mig om ni vill låna…

    Aldrig har en endaste liten produkt fått mig så överstokad på vindsurfing.

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 12:48

    Ja, såklart menade jag Firelight!

    Skönt med stöööuke. Och såklart OK, jag frågade ju. Varför valde man att köra fem lattor och inte fyra, även i mindre storlekar? Ärligt intresserad. Det känns också som en ganska stor skillnad på Firelight jämfört med övriga Hot segel, eller hur?

  • ola-h

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 13:28
    dr Masse;682899 wrote:
    Väldigt intressant läsning! Jag velar verkligen mellan fyr- och femlattat just nu. På senare år har jag gått mot mer och mer neutrala segel och fick verkligen det i mina Gaastra Manic. För min del har det varit väldigt utvecklande och det är grymt skönt med segel som håller sig toklugna i övre vindregistret.

    Nu, som sagt, velar jag dock. Skall jag gå mot fyrlattade och få ‘jobba’ lite mer med vågridningen, men samtidigt få ett segel som borde tillåta kvickare manövrar eller jobba vidare med mer klassiska fem-lattade segel?

    Egentligen är väldigt säker på att de mer klassiska seglen passar mig och min förmåga klart bäst, men samtidigt är jag alltid väldigt sugen på att fortsätta utmana mig själv och se vad ett fyr-lattat segel kan ge. På Torö är jag exempelvis mycket sugen på att testa fyr-lattat, medan Guincho är mer… tveksamt? Eller tänker jag helt fel?

    De segel det står mellan är Gaastra Manic/IQ eller Simmer Icon/Black Tip

    Ja, där har vi frågan, dr. Masse. Jag har kanske känslan att många snarast väljer segel och annan utrustning efter “nyhetsfaktorn” än efter hur bra det egentligen passar. Och inget konstigt i det. Jag har ju själv en lång historia av “diversifiering” i min segelgarderob och brukar mer uppskatta det som är nytt och annorlunda i ett nytt segels karaktär än det som är “gammal skåpmat” – om än så välutvecklat och balanserat. Det är helt enkelt inspirerande med förändring. Och jag tror förändring ofta också är utvecklande för seglingen.

    Men – och här har vi din fråga – det är också utvecklanden att köra prylar som man är intrimmad på och som liksom inte sticker ut. Som inte tar plats i medvetandet. Som bara liksom är där och gör sitt jobb.

    Jag kan egentligen inte ge några råd vare sig åt ena eller andra hållet. Möjligen skulle jag kunna drista mig till att säga att om man går åt det mer experimentella (och, för sin egen segling, mer krävande) hållet på riggen, så är det antagligen smart att hålla sig till det mer inkörda och enkla när det gäller brädan, eller vice versa.

    Sen tror jag (som Jeppe) att man inte skall hänga upp sig på lattantalet. Alla fyrlattade segel jag har kört har varit väldigt olika sinsemellan. Och tveklöst kan det vara oceaner av skillnad mellan olika femlattade också. Man får nog kolla mer på de specifika segel man är intresserad av för att kunna göra några jämförelser.

  • dr-masse

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 14:31

    Ja, jag har verkligen haft segel de senaste fyra-fem säsongerna som “liksom bara är där och gör sitt jobb” (Simmer Icon/Gaastra Manic). Har jobbat mer med att hitta rätt typ av bräda, och tycker jag är där i rätt hög grad nu.

    Så det kanske är dags att testa något annorlunda på segelfronten och ta sig ur “bekvämlighetsbubblan” lite…

  • dude

    Medlem
    6 mars, 2012 vid 21:09
    dr Masse;683040 wrote:
    Ja, jag har verkligen haft segel de senaste fyra-fem säsongerna som “liksom bara är där och gör sitt jobb” (Simmer Icon/Gaastra Manic). Har jobbat mer med att hitta rätt typ av bräda, och tycker jag är där i rätt hög grad nu.

    Så det kanske är dags att testa något annorlunda på segelfronten och ta sig ur “bekvämlighetsbubblan” lite…

    Efter att ha seglat med Fire, nu i nästan två år är det väl, så har jag äntligen hittat trimmet och det är helt underbart, sådär att det försvinner i händerna och bara är där som du säger Masse!
    Jag har alltför ofta liggat det med för lite nedhal och för mycket uthal, antar jag. Nu får jag ner den där bubblan som ger drag långt ner så det får låg ‘center of effort’ och uthal drar jag bara någon centimeter från helt slack vilket ger skönt drag.

    Jag ser fram emot att komma ut och segla vågor igen. Torö onshore is ‘the shit’ 🙂

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En våglinje, en mast: Naish Chopper

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.