Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En väldigt bra trimguide

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 21:09

    Slänger in en fråga på en gång angående nedhal.

    Jag som inte har så mycket erfarenhet angående trimning, är det bästa för mig att dra sjuhelsikes mycket i nedhalet och trima enbart med uthal?

    Gjort bort mig några gånger på nedhalet nämnligen,

  • jps

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:08

    @andersbq 451217 wrote:

    Det händer ju att folk frågar/debatterar hur man trimmar, här är en guide som täcker in det mest grundläggande:
    http://www.loftsails.com/att/2008/The-Loft-Trim-Guide-2008.pdf

    Där fanns en hel del som var läsvärt.

  • spray

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:08

    Surfen hade en väldigt bra genomgång på detta med nedhal kontra uthal, dock kom jag inte ihåg allt han sa. Men jag tror att kontentan var att man ska dra lagom med nedhal och inte allt man har, och sedan ska ju inte uthalet dras för hårt det heller. Överlag verkar det vara rätt mycket känsla detta med trimning, inte något som man kanske kan läsa sig till 100%.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:24

    “Allt du har” beror på en hel del saker. Vad du har för segel, hur stark du är, hur bra din förlängare är och vad du har för tamp, och kanske nåt mer. De flesta segel jag har använt ska dras väldigt hårt i nedhalet på de förlängare jag använder.

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:28

    Okej.. Vi drar på känn då. Eftersom mina simmer är sjukt felmärkta så får det bli det 🙂 Finns alltid någon erfaren i närheten som kan hjälpa till med trimningen lite snabbt..

    Men jag ifrågasätter det mastfotsplaceringen..!

    “The mastfoot set 137-140cm from the tail is a good “all-round”
    position from which to begin”

    På min freewave kan jag som MAX ha 138 cm ungefär.. Verkar väldigt dumt at sätta mastskenan såpass långt bak. Har läst/sett att folk brukar ha 135 som utgångpunkt och sen gå bakåt. Men att börja med den maximalt fram..?

    Bra guide annars!

  • stoorfaen

    Medlem
    11 mars, 2008 vid 22:32

    Sweet, tack Andersbq. Kör du med loft själv?

    Jag har också fått massa tips och trix hur riggning ska gå till men jag tror att det handlar mycket om erfarenhet och att våga testa massa och inte nöja sig om det känns “ganska bra” för det kan antagligen bli bättre (om man som jag inte är allt för erfaren).

  • andersbq

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 06:18

    @stoorfaen 451244 wrote:

    Sweet, tack Andersbq. Kör du med loft själv?

    Jag har också fått massa tips och trix hur riggning ska gå till men jag tror att det handlar mycket om erfarenhet och att våga testa massa och inte nöja sig om det känns “ganska bra” för det kan antagligen bli bättre (om man som jag inte är allt för erfaren).

    Nej jag kör Naish och har vindsurfat i en evighet, och just som du säger så handlar det om att prova sig fram. Perfekt trim är inget man läser sig till, men jag tycker jag ser kass trim var och varannan dag jag är ute. Det ser grymt svårt ut att åka runt med för lite nedhal,för hög bom, mastfot för långt bak, för stor fena osv.

  • oaxen

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 07:13

    Det viktigaste är att det är ett ögonblicks verk att trimma om.

    M a o, se till att använd en North-förlängare (POWER.XT) som är enkel att justera t o m på vattnet. Se också till att ha ett justerbart uthal, det räcker ofta med att ha ett på ena sidan (hoppsidan om man seglar vågor).

    Med ovanstående set up lär man sig snabbt att alltid trimma om seglet.

  • snaffe

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:23

    Riggar nästan alltid mina Simmer med mycket nedhal och trimmar med uthalet. Hellre mycket än för lite nedhal. Har du för lite nedhal får du en kass lattrotation vilket INTE blir bra att försöka kompensera med mycket uthal. Har du en Gun mast så dra ordentligt med nedhal. Kört gunmast med Simmer crossover 5,7 och 5,0. Fungerar superbra!

  • stinger

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 10:45

    Simmersails har en väldigt illustrativa riggvideos både basic rigging och advanced tuning om jag inte minns fel.

    http://www.simmersails.eu/

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 11:17
    snaffe;451293 wrote:
    Slänger in en fråga på en gång angående nedhal.

    Jag som inte har så mycket erfarenhet angående trimning, är det bästa för mig att dra sjuhelsikes mycket i nedhalet och trima enbart med uthal?

    Gjort bort mig några gånger på nedhalet nämnligen,

    Riggar nästan alltid mina Simmer med mycket nedhal och trimmar med uthalet. Hellre mycket än för lite nedhal. Har du för lite nedhal får du en kass lattrotation vilket INTE blir bra att försöka kompensera med mycket uthal. Har du en Gun mast så dra ordentligt med nedhal. Kört gunmast med Simmer crossover 5,7 och 5,0. Fungerar superbra!

    Tack. Då kör vi vidare på det konceptet. Har Gun loop C70 till 5.7.

    stinger;451301 wrote:
    Simmersails har en väldigt illustrativa riggvideos både basic rigging och advanced tuning om jag inte minns fel.

    http://www.simmersails.eu/

    Suttit och kollat på den några gånger tidigare, rätt bra!

    En till fråga. Allmänt sett. kära med en lång mast och 0 förlängning eller kortare mast och 30 cm förlängning?

    Mitt 4.2 och 5.0 onshore är exakt mellan 2 master..

  • kingarne

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 12:44

    Angående uthalet så har jag en liten undran.

    Vissa av mina segel har 2st hål att välja mellan och jag har inte riktigt lyckats klura ut vilket jag ska välja, blir ofta slumpen som avgör. Någon som har en bra förklaring på när och varför man ska välja vilket hål?

  • schnitzler

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 15:14
    kingarne;451323 wrote:
    Angående uthalet så har jag en liten undran.

    Vissa av mina segel har 2st hål att välja mellan och jag har inte riktigt lyckats klura ut vilket jag ska välja, blir ofta slumpen som avgör. Någon som har en bra förklaring på när och varför man ska välja vilket hål?

    jag har också ett segel som har två uthalshål. han jag köpte seglet av sa att ett hål var för när det blåser mindre och det andra när det blåser mer. men jag kommer inte ihåg vilket hål som tillhörde mindre resp mer blås:(

  • stinger

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 15:56

    Jag tror det är såhär: Har du bommen i den övre halvan av segelcutouten så använder du det övre hålet, tvärtom bommen lågt så tar du det lägre hålet. Idén är väl att skona bommens frontbeslag…

    Utdrag från en rigguide från Arrows (jag har ett Impact med två eyelets)

    S Light weight surfer / height: up to 170cm / weight up to 70kg
    M Medium weight surfer / height: from 170 – 185cm / weight from 70kg to 85kg
    L Heavyweight surfer / height: from 185cm / weight: from 86kg upwards

    2. Fix the clew in the correct position and trim according to the trim box

    S Lower eyelet position
    M Low boom position: lower eyelet, high boom position: upper eyelet
    L Upper eyelet position

  • poppo

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 16:11

    @Tim.Eriksson 451308 wrote:

    En till fråga. Allmänt sett. kära med en lång mast och 0 förlängning eller kortare mast och 30 cm förlängning?

    Tja Tim, hellre för kort än för lång mast. Använd aldrig variotoppen om du kan undvika det. Om det blir exakt med den längre är det en smaksak, riggen blir mjukare med en kortare mast och lite mer fjong med en längre styvare. Väger man inte så mycket kan det vara en fördel med den mjukare varianten. En smaksak! Jag kör med upp till 35-40cm förlängning utan problem. Observera att jag endast pratar vågsegel här… Cambersegel är väl känsligare att det ska va exakt rätt mast för max prestanda.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En väldigt bra trimguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.