Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En väldigt bra trimguide

  • stinger

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:32

    Jag har kört Simmer CO 5.0 2005 på 400-mast, rekommendation för lätta seglare av SP när jag köpte seglet, funkar finfint.

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 17:53
    poppo;451358 wrote:
    Tja Tim, hellre för kort än för lång mast. Använd aldrig variotoppen om du kan undvika det. Om det blir exakt med den längre är det en smaksak, riggen blir mjukare med en kortare mast och lite mer fjong med en längre styvare. Väger man inte så mycket kan det vara en fördel med den mjukare varianten. En smaksak! Jag kör med upp till 35-40cm förlängning utan problem. Observera att jag endast pratar vågsegel här… Cambersegel är väl känsligare att det ska va exakt rätt mast för max prestanda.

    Tackar.
    Nu är det bara en tenta kvar… Sen kan säsongen börja. Sjukt taggad !

    Å nu ska jag sluta köpa saker :cool2:

  • Knatte

    Gäst
    12 mars, 2008 vid 18:06

    @andersbq 451217 wrote:

    Det händer ju att folk frågar/debatterar hur man trimmar, här är en guide som täcker in det mest grundläggande:
    http://www.loftsails.com/att/2008/The-Loft-Trim-Guide-2008.pdf

    Det var en läsvärd guide som han (Monty ?) hade knåpat ihop!!:smile:

  • pelle_o

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 18:19

    NP brukar skicka med en CD men följer man bara det som är tryckt på seglet blir det bra, har inte varit med om ett felmärkt NP.

  • swe-496

    Medlem
    12 mars, 2008 vid 18:23

    @stinger 451356 wrote:

    Jag tror det är såhär: Har du bommen i den övre halvan av segelcutouten så använder du det övre hålet, tvärtom bommen lågt så tar du det lägre hålet. Idén är väl att skona bommens frontbeslag…

    Utdrag från en rigguide från Arrows (jag har ett Impact med två eyelets)

    S Light weight surfer / height: up to 170cm / weight up to 70kg
    M Medium weight surfer / height: from 170 – 185cm / weight from 70kg to 85kg
    L Heavyweight surfer / height: from 185cm / weight: from 86kg upwards

    2. Fix the clew in the correct position and trim according to the trim box

    S Lower eyelet position
    M Low boom position: lower eyelet, high boom position: upper eyelet
    L Upper eyelet position

    En annan anledning till att det är två öljetter i akterliket är att blåser det mindre så använder man den övre för att få seglet att öppna upp, eller twista om man så vill, lite mindre.
    Blåser det mycket använder man den nedre öljetten för att få seglet att öppna upp, twista mer.
    Jag använder oftast den nedre av lathet ska väl sägas. Har dock testat båda öljetterna och tycker inte att jag märker någon nämnvärd skillnad.

    Tror inte på att det skulle vara för att skona frontbeslaget på bommen. De flesta bommar idag har ju ledade frontbeslag.

  • krister-s

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 12:24

    testar

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En väldigt bra trimguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.