Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport En vecka i Dahab

• En vecka i Dahab

Publicerad av thomme på 21 mars, 2007 vid 09:38

Hemma efter en veckas avkopping o vindsurf i Dahab/Egypten. Jesse o Nicklas stannar en vecka till dom grisarna och Emma vet inte hur länge hon blir kvar.

Efter att ha åkt i från plånboken vid 5 tiden på morgonen ( tack Camilla för att du kastade in barnen i bilen och körde efter oss till Arlanda ) så kom vi så småningom fram till solen och värme i Sharm el Sheik.

Taxibussen väntade utanför flygplatsen och efter att ha lastat Emmas o Jens boardbags for vi mot Dahab ( c:a 10 mil ) Halvvägs stannade plötslig chaffören och böt ett bakdäck? vet vet ännu inte varför.
    Vi passerade också en beduin ridande på en kamel och pratande i mobiltelefon mitt ute i öknen!

Jesse hade bokat oss på Alaska camp så vi slängde av väskorna där och for sedan vidare till Surfstranden. Emma släppte vi vid Club Vass, där var dock alla brädor uthyrda så vi andra hamnande hos grannen Happy-surf. En tysk F2/North uthyrning.

Efter en natt på ofräsha Alaska camp stod vi inte utlängre utan böt till Penguin som låg bättre till i stan, billigare och mycket fräshare. 120 E£ per natt för 3 bädds rum med balkong mot strandpromenaden och med dusch och AC. ( 1 E£ c:a 1.25 skr )

Surfmässigt mest vind på förmiddagarna utom en dag då vinden kom först vid tre tiden. Vid surfstrande blåser det från norr=frånlands vind, byig längst in bäst ute vid udden/revet för att sedan bli lite byigare ute på havet. Alltså behövs volym på brädorna för att ta sig ut till vinden och kunna guppa tillbaks när den mojnar framåt eftermiddagen.

Enligt uthyrarna börjar det blåsa vid 9-10 stabiliserar sig vid 11 för att sedan börja avta vid 13 tiden dock var det bara så en dag, några dagar blåste det bara mellan 9 och 11 så det gällde att vara på hugget .

Vi hade som mest 8-10 m/s oftast bara 4-7m/s så stora grejor var det som gällde. Jag fastnade för Stoke brädorna med x-type eller Daytona mellan 7,2 och 8,4.

När sedan viden avtagit så alla bara guppade omkring stack ett gäng på 10-15 Ester och Letter ut på sina Formulabrädor och fräste omkring. Gissa om man blev sur att man inte tog med sig sin egen.

Till stranden tog man en ”taxi” oftast pickup som man prutande ner från 15 til 5 E£. Man slängde väskan på en solstol och valde sedan ut bräda och segel på uthyrningen, drog på sig shortyn och guppade ut till plattvattnet vid ”speed city” där vinden drog i och man fick fart på brädan.

Nybörjare håller till i ”lagunen” innanför sandreveln.

Om man ville ha lite bump and jump drog man utanför revet till ”kamikaze” där det blev lite dyning på 1-2 m om vinden låg på några timmar.

Så där fortsatte veckan med surf 5 av 6 dagar med stora segel mycket speedande och sköna gippar i plattvatten. Lunch i baren vid Club Vass mat+öl 30 E£, middag på någon restaurang längs strandpromenade sittande på kuddar ”Beduin style” 50-60 E£.

Sedan var det helt plötligt dags att åka hem.
    Återkommer med bilder då Jens kommer hem nästa vecka.
    ( min kamera glömde jag hemma ).

tsss svarade 17 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jesse

Medlem
    21 mars, 2007 vid 19:15

Bra rapport Thomme!
    Det har inte blast ett jota sedan du akte. Idag var vi t.o.m. tvugna att snorkla for Jons som loste av dig har damp och tycker det ar trakigt att ligga pa stranden och vanta pa vinden som aldrig kommer. Prognosen ser dock bra ut for resten av veckan…..men vi vet ju hur det ar med prognoser. Nu ska vi ga hem och dricka sprit och sedan ska vi ga pa Toths nattklubb. Far se hur det blir!

TAXI?

• thomme

Medlem
    22 mars, 2007 vid 02:13

Finns det något bättre Än att vänta på vind på en solstol 15 meter från baren.
    Sup Er underbordet så blir det garanterat vind.

HELITACK COMPETITION!

• thomme

Medlem
    14 oktober, 2007 vid 17:36

Några bilder

• tsss

Medlem
    26 februari, 2008 vid 22:37

Knyter på min reserapport på en tidigare tråd om Dahab, så blir mer info samlad på ett ställe för den som funderar på Sinaihalvön och Akabaviken.

Dahab är ju just nu aktuellt i programmet ”Packat o Klart” som gick 26 feb.
    Långt inslag som handlade mest om fridykning, men gav en bild av den lilla stan och den vänliga stämning som råder där. Själv var jag nere perioden 22 jan till 5 feb.

Vinden och vädret. Av dom 13 dagar som jag var där så var det planingsvindar minst 7. Några dagar runt 5 kvm, några dagar större grejer. I lagunen blir det ganska byigt när vinden går upp över 10 m/sek. Och extra byigt när den ligger mer på norr än på NO, som ju är den vanliga. Kyliga kvällar, ibland nedåt 10-12 grader bara. Soligt varje dag utom en enda. Hade en 3 mm sommardräkt med korta ärmar, vilket var ganska lagom. Träffade S31 med familj som var där 14 dagar och åkte hem runt 25 jan. Dom hade haft bra vindar mer än halva tiden, samt även en dag med regn. (Normalt har man bara regn ett par dagar per år). Så trots att januari-februari är vindosäkra så var det perioden 11jan – 5 feb vind mer än hälften av dagarna.

Club Dahab
    Hyrde grejer på Club Dahab (drivs alltså av Club Vass). 2008 års Tabou brädor samt Gaastra segel, o några stora North-segel. Pris med försäkring blev 2000:- för 7 dagar. Nasr lovade mig pengar tillbaka om jag inte utnyttjade alla dagarna, men det gjorde jag. Mest folk från England, Skottland och Irland, några norrmän, några tyskar. Bra och billigt käk finns i baren, Spagetti Bolognese för 15 LE , dvs 20 spänn. En halvliter öl kostar 14LE.

Boendet: Första veckan hade jag ressällskap, det var en dam med dotter. Vi bodde då på Penguin Hotell, som har bra frukost och ligger med utsikt över havet. (ligger i Mosbat, den gamla stan där hotellen har helt andra priser än nere vid lagunen) En vecka för oss tre skulle kosta 140 Euro inkl frukost, vilket ju var ok pris för rum med balkong. Hade bott där förut, men dom gjorde mig besviken. Bara ett lakan i sängen, inga handddukar, fick fel rum som vi inte bokat, dålig lukt på toan, ofräscht osv. En massa buller pga av pågående ombyggnad osv.
    Andra veckan var jag solo och hade kollat upp vad som fanns. Hyrde in mig på ett dubbelrum på Octopus Hotel ( där finns Octopus Divers). Betalde 11 Euro per natt inkl frukost. Ingen sjöutsikt, men rent och fint, en enkel frukost, sötvatten i duschen, städning och handduksbyte varje dag osv. Ligger tvärs över gatan från Penguin. Kan verkligen rekommendera detta ställe. (http://www.octopusdivers.net)
    Det tar ca 35 minuter att gå från Mosbat till lagunen. Taxi kostar 5 LE dvs 6,50:-. När jag åkte ensam så betalde jag 10 LE.

Taxiresan till o från Dahab. Nu har jag lärt mig att man bokar taxin via hotellen. Dom tycks ta ett enhetspris på 25 Euro för dom ca 10 milen. (Man kan inte pruta till ett sånt pris när man står vid flygplatsen, där vill dom ha 50 Euro.) Så när jag åkte hem så var jag solo i taxin som troligen inte hade någon returfrakt. Han körde i en nästan ny minibuss 20 mil för att dra in 25 Euro, låt vara att soppan är billig. Bra förare också, för motsatsen finns en hel del av.

Bra engelskkunskaper hittar man på många håll. En hel del av försäljarna på huvudgatan har långa utbildningar. (Besök Omar, som säljer vattenpipor och vet vad han snackar om. Köp av honom om du nu vill ha en pipa som man kan röka med, dom flesta som säljs är bara för att dekorera hyllan med. Han har pluggat på universitetet i Kairo eller om det nu var Alexandria) Hög arbetslöshet i Egypten är förklaringen.

LE är valutan som gäller. Man behöver inte ha med andra pengar. Det finns uttagsmaskiner både i Mosbat och på ett hotell nere vid lagunen.
    Plastkort vill dom flesta slippa. Penguin tog plastkort men bad att man i stället skulle gå o ta ut sedlar i uttagsautomat. Samma på Club Dahab.

Mycket ryssar. Förra gången jag var där var för tre år sedan, och en skillnad jag märkte var att det ryska inslaget ökat. Några av w-surfuthyrningarna drivs av ryssar. När man går på stan så är skyltarna på tre språk: Arabiska, engelska och ryska. Tyvärr så är ryssarna litet som jänkarna, talar bara ett språk. Dom som jobbar på uthyrningarna är förstås flerspråkiga.l

ps Jag la in en bild på Octopus hotel. Längst bort är huvudgatan i Mosbat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA