-
En vecka i Dahab
Hemma efter en veckas avkopping o vindsurf i Dahab/Egypten. Jesse o Nicklas stannar en vecka till dom grisarna och Emma vet inte hur länge hon blir kvar.
Efter att ha åkt i från plånboken vid 5 tiden på morgonen ( tack Camilla för att du kastade in barnen i bilen och körde efter oss till Arlanda ) så kom vi så småningom fram till solen och värme i Sharm el Sheik.
Taxibussen väntade utanför flygplatsen och efter att ha lastat Emmas o Jens boardbags for vi mot Dahab ( c:a 10 mil ) Halvvägs stannade plötslig chaffören och böt ett bakdäck? vet vet ännu inte varför.
Vi passerade också en beduin ridande på en kamel och pratande i mobiltelefon mitt ute i öknen!Jesse hade bokat oss på Alaska camp så vi slängde av väskorna där och for sedan vidare till Surfstranden. Emma släppte vi vid Club Vass, där var dock alla brädor uthyrda så vi andra hamnande hos grannen Happy-surf. En tysk F2/North uthyrning.
Efter en natt på ofräsha Alaska camp stod vi inte utlängre utan böt till Penguin som låg bättre till i stan, billigare och mycket fräshare. 120 E£ per natt för 3 bädds rum med balkong mot strandpromenaden och med dusch och AC. ( 1 E£ c:a 1.25 skr )
Surfmässigt mest vind på förmiddagarna utom en dag då vinden kom först vid tre tiden. Vid surfstrande blåser det från norr=frånlands vind, byig längst in bäst ute vid udden/revet för att sedan bli lite byigare ute på havet. Alltså behövs volym på brädorna för att ta sig ut till vinden och kunna guppa tillbaks när den mojnar framåt eftermiddagen.
Enligt uthyrarna börjar det blåsa vid 9-10 stabiliserar sig vid 11 för att sedan börja avta vid 13 tiden dock var det bara så en dag, några dagar blåste det bara mellan 9 och 11 så det gällde att vara på hugget .
Vi hade som mest 8-10 m/s oftast bara 4-7m/s så stora grejor var det som gällde. Jag fastnade för Stoke brädorna med x-type eller Daytona mellan 7,2 och 8,4.
När sedan viden avtagit så alla bara guppade omkring stack ett gäng på 10-15 Ester och Letter ut på sina Formulabrädor och fräste omkring. Gissa om man blev sur att man inte tog med sig sin egen.
Till stranden tog man en ”taxi” oftast pickup som man prutande ner från 15 til 5 E£. Man slängde väskan på en solstol och valde sedan ut bräda och segel på uthyrningen, drog på sig shortyn och guppade ut till plattvattnet vid ”speed city” där vinden drog i och man fick fart på brädan.
Nybörjare håller till i ”lagunen” innanför sandreveln.
Om man ville ha lite bump and jump drog man utanför revet till ”kamikaze” där det blev lite dyning på 1-2 m om vinden låg på några timmar.
Så där fortsatte veckan med surf 5 av 6 dagar med stora segel mycket speedande och sköna gippar i plattvatten. Lunch i baren vid Club Vass mat+öl 30 E£, middag på någon restaurang längs strandpromenade sittande på kuddar ”Beduin style” 50-60 E£.
Sedan var det helt plötligt dags att åka hem.
Återkommer med bilder då Jens kommer hem nästa vecka.
( min kamera glömde jag hemma ).
Logga in för att svara.