Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en viktig fråga!!

• en viktig fråga!!

Publicerad av _d_ på 27 december, 2002 vid 22:38

har funderat på att skaffa ett stort segel.. men mitt problem är att min största bräda är en bic astro rock, på 125 liter. seglet skulle ligga runt 8.0 eller nåt sånt, tror ni att jag kan köra med ett sådant stort segel på en 125liters bräda? som är ca.285 lång. eller blir jag över riggad?
    Ps. om det går vad ska jag ha för fena?ds.

_d_ svarade 22 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • getwet

Medlem
    28 december, 2002 vid 10:33

Har visserligen ingen erfarenhet av BIC astro men med stor säkerhet så kan jag nog säga att 8.0 inte kommer att vara några som helst problem. Gissningsvis borde fenan vara någonstans mellan 40-47, men här måste du prova dig fram. Det är stor skillnad på fenor trots samma längd.

• getwet

Medlem
    28 december, 2002 vid 10:51

Efter att ha varit inne på BIC:s hemsida och snokat just om Astro rock kanske jag borde ta tillbaka lite………rek. fena där är 33cm, vilket för mig låter väldigt lite på en 125:a men jag har heller aldrig seglat en astro så jag vet inte. Inga uppgifter om segelstorlekar tyvärr. Brädan tillverkades tydligen mellan 90-96 och då var slalomprylarna mer förlåtande och inte lika extrema än de nyare. En modernare slalom 125:a är inga som helst problem att köra 8.0 på, men hur det är på en astro kanske någon annan kan svara på som seglat brädan mycket. Men….troligen fungerar det ändå, kanske inte ultimat…..

• johan-g

Medlem
    28 december, 2002 vid 16:42

Kan vara svårt att få tag på en fena som passar till en 8.0 om det är gamla modellen du har eftersom det är classicbox på dem…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 december, 2002 vid 20:51

självklart ska du ha en 8 nolla!! klock rent till astron!
    kör själv 8,0 på en freestyle 112litare, med viss tendens till spinout i byarna!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 december, 2002 vid 21:52

Vad är det för freestylebräda?

• endy

Medlem
    29 december, 2002 vid 08:20

Jag skulle gissa på en skate, om man bara ser till literantal… tongue.gif

• _d_

Medlem
    29 december, 2002 vid 22:52

vågar man köpa ett segel runt åtta då?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing en viktig fråga!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.