Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Enklaste hoppet!!!
-
Enklaste hoppet!!!
Publicerad av bohn2fly på 15 april, 2004 vid 13:14Det måste väl ändå vara Tabletop, heter det så?
Vanligt enkelt högt hopp och bara hänga som en trasdocka tenderar att ofrivviligt vrida kroppen med ryggen mot färdriktningen???
Så några tips?
/Peter
bohn2fly svarade 20 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Tabletop innebär väl att man hänger “upp och ner” med undersidan på brädan vänd uppåt. Som en bordsskiva…
/Freddan
-
Precis, något måste man väl göra för att inte rotera ofrivilligt. Då var min tanke att det kanske är det enklaste. Eller ? Om inte så är det väl ett bra hopp att börja med
-
Det är nog enklare att ge sig på en snurr eller att ta ut ena foten ur stropparna. Det finns lite av en psykologisk spärr att släppa bommen när du ska hänga upp och ner men testa. Har inte varit med om vridningstendenser vid tabletop. Men det märker du…
s
-
Nja det enklaste hoppet bör vara det man brukar börja med hoppa och sedan samtidigt så lyfter du upp brädan bakåt för att sedan fram med brädan igen och landa med eller utan grab är nog bland det enklaste du kan göra.
-
Prova att låna en annan bräda och hoppa med. Du kör väl en Fanatic 60/40 eller nåt sånt va?
Det skulle kunna vara så att rotationen beror på att framändan av din bräda trycks runt av vinden. Lite långsökt teori, men det är det bästa jag kan komma på. Jag kan inte påstå att jag känner igen det där ofrivilliga vridet…
Det enklaste tycker jag i alla fall är att bara hoppa upp och dingla och koncentrera sig på att styra draken och landa på brädan, tycker jag…/Rasmus
-
Rätta mig om jag har fel…
Tabletop = händerna på bommen, halvägs(eller helt) upp-o-ner, utsträckt bakben och fenorna på brädan uppåt
Deadman = Upp-o-ner, händerna utsträckta ner mot vattnet (alltså inga händer p bommen)
Tror hoppet Patrik beskrev är vettigast att starta med. Balanserade enkla hopp, gärna med lite höjd/längd. När det sitter är det bara att börja grab:a, snurra a tweak:a för fulla muggar…
Om det skulle ta och börja blåsa lite då!
-
Hade samma problem som dig med vridning men när jag stampade av från vattenytan precis när jag kände att draken skulle lyfta mig så blev hoppen både högre och bättre sedan tycker jag att det är mycket enklare att grabba brädan med bakhanden för då styr man ju automatiskt tillbaka draken med fram handen. Har problem när jag skall rotera bakåt i hopppen får då ofrivilliga kiteloops osv. Tror att jag lägger för mkt tyngd på bakarmen.Någon som har några tips på hur man skall motverka en sådan sak?
/Anton -
Tack för tipsen
Jag kör Psycho 12.5 och en Stubbie 127, så i sommar blir det att försöka komma högre, längre och mer tid i luften.
Att stampa ifrån med en Psycho med bra tryck tror jag är för mycket, men lite kan ju inte skada för att inte vrida sig. Det där med att lägga brädan på ryggen och sedan fram med brädan innan landing är ju ett bra hopp kan jag tänka.
Som sagt, tack så mycket nu ska det testas i praktiken.
/Peter
Logga in för att svara.