• Publicerad av anonym-anvandare på 3 juni, 2004 vid 15:26

Har läst på konfens tidigare inlägg angående lagning och blir än mer förvirrad. Det verkar finnas en uppsjö av epoxi varianter. Några i form av lim några som “fogmassa” som går att knåda till med fingrarna. Har en liten spricka och köpte araldit som jag ej ännu använt pga min osäkerhet vad som igentligen ska användas. Vore jätte tacksam för tips om exakt vilket epoxi jag skall köpa och var. Finns vit epoxi så man slipper måla ovanpå eller är det gelcoaten som är vit. Alltså vad heter epoxyn som inte inehåller ämnen som förstör skumkärnan samt är vit till färgen?
    Tack på förhand!!

enkel svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • adde

Medlem
    3 juni, 2004 vid 15:40

Är det en liten spricka så kan du laga den direkt med gelcoat-spackel och slipa. Alternativt lagar man det med tex marin-epoxi (från plastic padding, finns på de flesta mackar) som är som ett spackel (dock mörk-grå), marin-epoxi _behöver_ nog inte övermålas med täckande färg.

Vanlig laminerings epoxi (sådan som man armerar med väv) behöver i regel övermålas med lack eller gelcoat. Laminerings epoxi kan blandas med talk/microbalonger och blir så som ett spackel (man kan variera viskositeten).

Som sagt epoxi skall övermålas (den är nämligen inte UV-beständig) med lack eller topcoat. (Egentligen är gelcoat sådant som man målar inuti en form som man sedan plastar på. Topcoat är gelcoat med lite vax i, vilket gör att det härdar och blir hårt…)

/adde

• canoya

Medlem
    3 juni, 2004 vid 15:58

Biltema har ett spackel/lim som de kallar för superepoxi som blir vitt, ca 50 kr för ca 100 gram. Kolla webshoppen!

• borje

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:11

När man gör topcoat så ska härdaren dimensioneras efter gelcoat och parrafin eller bara gelcoat???

• adde

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:21

Hmm köper min topcoat färdig så jag har inte funderat på det. Men iom att det är 2-5% vax så spelar det nog inte så stor roll.

/adde

• borje

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:35

Målar du sen direkt på topcoaten eller slipar du först??
    Och vad har du för sorts färg??

• adde

Medlem
    3 juni, 2004 vid 16:40

Topcoaten behöver ju inte målas på. Men jag målar med bil-lack, eller med två-komponents epoxifärg, ytan ruggas med sandpapper (rätt så fint) och tvättas med aceton.

/adde

• borje

Medlem
    5 juni, 2004 vid 08:02

tjat tjat tjat, Har du plastfilm på topcoaten när den torkar???
    jag har aldrig lagat brädan så man är ju lite orolig!

• anonym-anvandare

Medlem
    5 juni, 2004 vid 12:36

satan vad mkt man ska göra då. Jag har en spruta med 2 tuber som heter Araldit Rapid och innehåller amin. epoxy. Räcker det inte med att om jag har en litet hål så bara sandpappra lite och sen kleta på detta? Sen är det klart?

• enkel

Medlem
    5 juni, 2004 vid 16:58

Men hur får du en jämn och bra yta?

Jag lade på lite gelcoatfiller från PP, sedan slipade ner det föriktigt, det sista lilla tog jag med 1200 våtslippapper! Men då började kol och epoxy lysa igenom, plus att fillern inte hade exakt samma vita färg som brädan. J**lar vad besviken jag blev. frown.gif

Så funkar billack bra? Och hur får man exakt rätt färg? Tar man med sig brädan till mekonomen och ber dem blanda? grin.gif

Eller någon kanske vetfärgen till en Naish supercross…

• watertouch

Medlem
    5 juni, 2004 vid 18:19

Jag hade en knepig blå färg som tonade mott vitt på min gamla bräda. Jag målade hela skiten gul. Blev inte alls bra..

• enkel

Medlem
    8 juni, 2004 vid 09:32

Fler tips, tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.