Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy eller gelcoat?

  • Epoxy eller gelcoat?

    Publicerad av nikke på 4 oktober, 2007 vid 07:24

    Har förstått att man ska laga större skador på brädan med exopy men är det bättre att laga väldigt småskador också med epoxy eller ska man ta gelcoat då? Och när det gäller epoxy. ska man ha snabbvärkande eller långvärkande och vilken typ av epoxy ska man ha?

    gammelsurfen_ svarade 16 år, 12 månader sedan 14 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • hankloose

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 07:59

    Är de bara en liten spricka ner till väven. Skrapa bort dom lösa delarna dutta i gelgoatfiller och slipa. Vet att man ska passa sig för polyesterbaserad gelcoat filler då detta fräter på frigolitkärnan men om det bara är en liten ding så kommer inte gelcoatfillern in till frigoliten. Har lagat mina smådingar med polyesterbaserad epoxy och det har gått bra!!

  • nikke

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 20:10
    Hankloose;419843 wrote:
    Är de bara en liten spricka ner till väven. Skrapa bort dom lösa delarna dutta i gelgoatfiller och slipa. Vet att man ska passa sig för polyesterbaserad gelcoat filler då detta fräter på frigolitkärnan men om det bara är en liten ding så kommer inte gelcoatfillern in till frigoliten. Har lagat mina smådingar med polyesterbaserad epoxy och det har gått bra!!

    Hur vet man om Gelcoaten är polyesterbaserad eller inte, står inget om det i bruksanvisningen på gelcoatförpackningen?

  • andersbq

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 05:19

    Vet inte om det överhuvudtaget finns någon gelcoat som är gjord av epoxi, men vanlig plastic padding gelcoat är polyester. Epoxi och Gelcoat (polyester) har lite olika egenskaper, epoxin i sig är inte helt tät, vilket innebär att de måste skyddas med färg, topcoat eller gelcoat. Så dingar lagas bra med gelcoat på en vit bräda.Om inte skadan gått ner till frigoliten är det ingen fara att använda gelcoat. Större skador där du behöver blöta in glasfiberväv ska du ha epoxi (om brädan inte är en gammal custom med typ clarkfoam). Sedan ska du alltså täcka över lagningen.

  • svenne

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 07:34

    Anders för fan! Epoxi är tät, toktät!
    Dessutom finns det inte lösningsmedel i epoxi, så det kan användas till vilken bräda som helst.

    Och ja, det finns epoxibaserad gelcoat, men den är dyr.
    Jag har sagt det rätt många gånger nu, gelcoat har inte lämpliga egenskaper för att reparera ett skadat laminat, då kan du lika gärna laga brädan med finspackel. Använd sökfunktionen, det finns en uppsjö av trådar som handlar om både gelcoat, polyester och epoxi.

  • andersbq

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 08:54

    @Svenne 420061 wrote:

    Anders för fan! Epoxi är tät, toktät!

    :blush: Ska nog hålla mina råd för mig själv i fortsättningen, eftersom jag sedan länge lämnar in allt trasigt hos Uffe!

  • jesper_b

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 11:39

    Sluta tjata om gelcoat, laga brädor gör man bäst med rätt material. Är brädan byggd i epoxy och väv lagar man bäst med epoxy och väv. Är skadan skitliten kanske man kan strunta i väv, men då fuskar man oftast. Vill man bara få den tät i väntan på en riktig reparation kan man trycka dit lite vad som helst, allt i från duck tape, plastic padding, ding king, solarex till en kanelbulle!

    Ja, jag lagade faktiskt min formulabräda med en kanelbulle en gång. Det var det enda jag kunde hitta på stranden (halmstad) när jag lät brädan blåsa på mastförlängaren som tryckte igenom hela däcket i form av en djup ringformad skada. Hade bråttom till start och det enda som fanns i närheten var den tillfälliga kiosken på stranden. Jag tvekade mellan en halvfrusen hamburgare och en bulle. Tyckte in bullen i hålet och smetade ut lite runtom. Satt kvar efter tre hårdvindsrace och inget vatten hade trängt in! Bullen var dock inte så god efteråt, men det var de inte direkt från kiosken heller.

    /Jesper B

  • ola-h

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 11:55

    Du skulle ha tagit en mazarin, men de kanske inte fanns i sortimentet. Mazariner har överlägsen kombination av vidhäftning och tätningsgrad. Observera att mazariner i sig är en trippel sandwichkonstruktion och dessutom tack vara sin omega-form uppvisar mycket goda styvhetsegenskaper. OEM-mazariner av fabrikatet Delicato har dessutom en hålbarhet på över tio år och eftersom de bakas i en närmast hundraprocentigt mögelfri miljö minimeras risk för mögelangrepp på bräda.
    Förbrukade mazariner tas bäst bort med så kallad fettsugning, vilket din lokala body-shaper i regel kan stå till tjänst med. Nackdelen med mazariner är dock en något högre specifik massa, så för formula kanske kanelbullar funkar bättre.

  • drakglenn

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 11:56

    “Jag lagade faktiskt min formulabräda med en kanelbulle en gång.”

    😀 😀 😀

    //Glenn

  • lars_k

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 12:06

    Ytskiktet på en Cobra-tillverkad bräda består väl till största delen av gelcoat? Så man gör väl inte bort sej helt om man kletar över en liten skada med det. Men styrkan är ju helkass, det krackelerar och ramlar av bara man tittar på det. Kanske bättre att rycka dit nån form av bakelse istället. Gärna fiberberikad…

  • rabbit

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 13:22

    @Ola H. 420089 wrote:

    Du skulle ha tagit en mazarin, men de kanske inte fanns i sortimentet. Mazariner har överlägsen kombination av vidhäftning och tätningsgrad. Observera att mazariner i sig är en trippel sandwichkonstruktion och dessutom tack vara sin omega-form uppvisar mycket goda styvhetsegenskaper. OEM-mazariner av fabrikatet Delicato har dessutom en hålbarhet på över tio år och eftersom de bakas i en närmast hundraprocentigt mögelfri miljö minimeras risk för mögelangrepp på bräda.
    Förbrukade mazariner tas bäst bort med så kallad fettsugning, vilket din lokala body-shaper i regel kan stå till tjänst med. Nackdelen med mazariner är dock en något högre specifik massa, så för formula kanske kanelbullar funkar bättre.

    ROFLMAO

  • bicless

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 15:44

    @Ola H. 420089 wrote:

    Du skulle ha tagit en mazarin, men de kanske inte fanns i sortimentet. Mazariner har överlägsen kombination av vidhäftning och tätningsgrad. Observera att mazariner i sig är en trippel sandwichkonstruktion och dessutom tack vara sin omega-form uppvisar mycket goda styvhetsegenskaper. OEM-mazariner av fabrikatet Delicato har dessutom en hålbarhet på över tio år och eftersom de bakas i en närmast hundraprocentigt mögelfri miljö minimeras risk för mögelangrepp på bräda.
    Förbrukade mazariner tas bäst bort med så kallad fettsugning, vilket din lokala body-shaper i regel kan stå till tjänst med. Nackdelen med mazariner är dock en något högre specifik massa, så för formula kanske kanelbullar funkar bättre.

    Fasiken vad mycke man inte vet. Jag kommer aldrig åka till stranden utan en påse mazariner i beredskap i framtiden.

  • hankloose

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 16:01

    Faan Ola!

    Du e ju riktigt rolig!
    Eller så har du gått å blivit galen med tanke på att du
    mest skriver seriösa och objektiva inlägg eller du kanske e
    seriös nu med va vet jag….

  • ola-h

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 20:44

    Jag är precis lika seriös som vanligt.

  • hakman

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 09:37

    gelcoat och glasfber dude. fan så enkelt.

  • janne_b

    Medlem
    6 oktober, 2007 vid 20:06

    Harry Javvlar!
    Sluta tjata om gelcoat nu.
    Om ni ska bygga en segelbåt, köp gelcoat.
    Annars håll er borta från skiten.
    -Hål i laminatet: epoxy + väv!
    -Finish-skada: finspackel och spraylack!
    BASTA!!!

    WORK is for people who don’t SURF!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy eller gelcoat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.