Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Epoxy – skyddsutrustning
-
Epoxy – skyddsutrustning
Publicerad av mang-e på 21 augusti, 2007 vid 13:21Om man skall laminera med epoxy vilken skall man då använda (tanken är att laminera utomhus så jag antar att kanske räcker med ”dammskyddsmasken” för att stoppa slipdammet)?:
”Dammskyddsmask
Med formbar näsklämma samt justerbara band. Skyddar mot byggdamm, slipdamm, pollen m.m. Klass FFP1.”eller skall det vara en sån här?:
”Skyddsmask
Ansiktsformad halvmask av antiallergiframkallande gummi. Med 2 gasfilter, klass A1, för organiska ångor från lösningsmedel. Dubbla justerbara spännband.”Båda hämtade från Biltema
simpa svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
@Mang-E 407435 wrote:
Om man skall laminera med epoxy vilken skall man då använda (tanken är att laminera utomhus så jag antar att kanske räcker med ”dammskyddsmasken” för att stoppa slipdammet)?:
”Dammskyddsmask
Med formbar näsklämma samt justerbara band. Skyddar mot byggdamm, slipdamm, pollen m.m. Klass FFP1.”eller skall det vara en sån här?:
”Skyddsmask
Ansiktsformad halvmask av antiallergiframkallande gummi. Med 2 gasfilter, klass A1, för organiska ångor från lösningsmedel. Dubbla justerbara spännband.”Båda hämtade från Biltema
Epoxy tas även upp genom huden. Bara mask hjälper inte.
C
-
Alrajt…de är jag med på dvs tänkt ha lång ärmat och långbent samt handskar å brillor men masken är jag lite osäker på. Ångorna torde inte vara så starka om jag håller till på tex gräsmattan i medvind…eller….?
-
GULP….!
Tack för den läsvärda och mkt skrämmande läsningen NLC…verkligen nått för oss alla att läsa.
-
gurra1978 har skrivit en fin artikel om att laga bräda på kulingvarning.nu med bla lite bra tips på skyddsutrustning. Klicka Artiklar -> Laga -> Bräda. Kapitel 4, Reparationsexempel, är riktigt läsvärt.
PS Satt å letade som en idiot efter den här på konfen, men kunde inte komma på andra sökord än ”användning” och ”utbildning” eftersom det gav mig ett gott skratt när jag läste det första gången. DS
-
Kan inte göra något annat än att anropa knatte igen, GUIDE!!
dra ihop en liten guide, att tänka på innan man börjar arbeta med epoxi.
inga men nu knatte, detta är viktigt 🙂 -
@NLC 407453 wrote:
gurra1978 har skrivit en fin artikel om att laga bräda på kulingvarning.nu med bla lite bra tips på skyddsutrustning. Klicka Artiklar -> Laga -> Bräda. Kapitel 4, Reparationsexempel, är riktigt läsvärt.
PS Satt å letade som en idiot efter den här på konfen, men kunde inte komma på andra sökord än ”användning” och ”utbildning” eftersom det gav mig ett gott skratt när jag läste det första gången. DS
Hittar ingen Artikel-länk(?!)
-
@simpa89 407456 wrote:
Hittar ingen Artikel-länk(?!)
My bad, för styrpekdonets markör över Artiklar och det poppar fram en sub-meny med bla ”Laga”, och klicka sen på ”Bräda”.
För säkerhets skull petar jag in en direktlänk, men då missar man ju de fina ramverket på sidan.
-
@simpa89 407454 wrote:
Kan inte göra något annat än att anropa knatte igen, GUIDE!!
dra ihop en liten guide, att tänka på innan man börjar arbeta med epoxi.
inga men nu knatte, detta är viktigt 🙂Eller ännu värre, innan någon börjar doppa brädan i en bunke med (gelcoat) fil(ler).
-
Värt att läsa innan man börjar jobba med epoxi:
http://209.85.135.104/search?q=cache:ZpEp1krsO3EJ:www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_150.pdf&hl=sv&ct=clnk&cd=5&gl=se
Logga in för att svara.