Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy – skyddsutrustning

• Epoxy – skyddsutrustning

Publicerad av mang-e på 21 augusti, 2007 vid 13:21

Om man skall laminera med epoxy vilken skall man då använda (tanken är att laminera utomhus så jag antar att kanske räcker med ”dammskyddsmasken” för att stoppa slipdammet)?:

”Dammskyddsmask
    Med formbar näsklämma samt justerbara band. Skyddar mot byggdamm, slipdamm, pollen m.m. Klass FFP1.”

eller skall det vara en sån här?:

”Skyddsmask
    Ansiktsformad halvmask av antiallergiframkallande gummi. Med 2 gasfilter, klass A1, för organiska ångor från lösningsmedel. Dubbla justerbara spännband.”

Båda hämtade från Biltema

simpa svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • charlieb

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:25

@Mang-E 407435 wrote:

Om man skall laminera med epoxy vilken skall man då använda (tanken är att laminera utomhus så jag antar att kanske räcker med ”dammskyddsmasken” för att stoppa slipdammet)?:

”Dammskyddsmask
    Med formbar näsklämma samt justerbara band. Skyddar mot byggdamm, slipdamm, pollen m.m. Klass FFP1.”

eller skall det vara en sån här?:

”Skyddsmask
    Ansiktsformad halvmask av antiallergiframkallande gummi. Med 2 gasfilter, klass A1, för organiska ångor från lösningsmedel. Dubbla justerbara spännband.”

Båda hämtade från Biltema

Epoxy tas även upp genom huden. Bara mask hjälper inte.

C

• mang-e

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:28

Alrajt…de är jag med på dvs tänkt ha lång ärmat och långbent samt handskar å brillor men masken är jag lite osäker på. Ångorna torde inte vara så starka om jag håller till på tex gräsmattan i medvind…eller….?

• nlc

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:42

Kolla t.ex. här.

• mang-e

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 13:55

GULP….!

Tack för den läsvärda och mkt skrämmande läsningen NLC…verkligen nått för oss alla att läsa.

• nlc

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:08

gurra1978 har skrivit en fin artikel om att laga bräda på kulingvarning.nu med bla lite bra tips på skyddsutrustning. Klicka Artiklar -> Laga -> Bräda. Kapitel 4, Reparationsexempel, är riktigt läsvärt.

PS Satt å letade som en idiot efter den här på konfen, men kunde inte komma på andra sökord än ”användning” och ”utbildning” eftersom det gav mig ett gott skratt när jag läste det första gången. DS

• simpa

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:10

Kan inte göra något annat än att anropa knatte igen, GUIDE!!
    dra ihop en liten guide, att tänka på innan man börjar arbeta med epoxi.
    inga men nu knatte, detta är viktigt 🙂

• simpa

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:12

@NLC 407453 wrote:

gurra1978 har skrivit en fin artikel om att laga bräda på kulingvarning.nu med bla lite bra tips på skyddsutrustning. Klicka Artiklar -> Laga -> Bräda. Kapitel 4, Reparationsexempel, är riktigt läsvärt.

PS Satt å letade som en idiot efter den här på konfen, men kunde inte komma på andra sökord än ”användning” och ”utbildning” eftersom det gav mig ett gott skratt när jag läste det första gången. DS

Hittar ingen Artikel-länk(?!)

• nlc

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:28

@simpa89 407456 wrote:

Hittar ingen Artikel-länk(?!)

My bad, för styrpekdonets markör över Artiklar och det poppar fram en sub-meny med bla ”Laga”, och klicka sen på ”Bräda”.

För säkerhets skull petar jag in en direktlänk, men då missar man ju de fina ramverket på sidan.

• nlc

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 14:32

@simpa89 407454 wrote:

Kan inte göra något annat än att anropa knatte igen, GUIDE!!
    dra ihop en liten guide, att tänka på innan man börjar arbeta med epoxi.
    inga men nu knatte, detta är viktigt 🙂

Eller ännu värre, innan någon börjar doppa brädan i en bunke med (gelcoat) fil(ler).

• simpa

Medlem
    21 augusti, 2007 vid 15:38

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Epoxy – skyddsutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.