Senaste nytt Forums Vågsurfing epoxy,glasfiber,lackering vilken orning?

• epoxy,glasfiber,lackering vilken orning?

Publicerad av nisse_surf på 18 oktober, 2008 vid 14:11

hej jag har precis byggt en bräda av frigolit nu ska jag bara fixa med plasten och det där och jag undrar hur mkt det kan kosta och var jag kan köpa materialet biltema går säkert eller cheapy? och vilken ordning ska jag ha både glasfiber och epoxy!?

nisse_surf svarade 16 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • aronh

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:36

Klipp till glasfiberväven så som du ska ha den och placera den på brädan. Blanda sen epoxin och häll på brädan. Stryck ut väven så att den blir slät och se till att all glasfiber blir indränkt. Använd en fog- eller tapetskrapa. Sen tycker jag det är bra att ha en pensel till hands. Det kan också vara lättare med pensel. Gör om det med så många lager du önskar. Måla brädan och lackera om du vill. Använd klarlack. Tänk på att inte få epoxi på huden det kan ge en kraftig allergisk reaktion. Så full mundering är verkligen att rekomendera.

Sen om du ska ha fenor på den tror jag att du enklast sätter dit dem efter att du laminerat åtminstånde ett lager.

Epoxi kan du köpa genom http://www.bhp-glasfiberprodukter.se/ eller också på biltema som du nämnde. Det är klart lite olika kvalité men biltema funkar nog bra till ett första brädbygge.

• nisse_surf

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:47

tack Aronh du är bäst! jag tänkte precis skriva Aronh om du kan hjälpa mej kan du skriva till mej då? haha:P men aja okej ja det ska jag göra köpa på biltema sen ska ja en jag känner kan kanske stryka på=)

• nisse_surf

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:50

men tack så mycket för hjälpen:D
    hur många lager rekomenderar du att stryka över och ska jag stryka pöå glasfiber först? men glasfiberväv är det inte som man stryker på?

• nisse_surf

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 14:54

ett annat ämne med om det går bra?:D jag undrar om man ska bygga en surfbräda i trä vad ska jag då ha för något slags trä?jag vill bygga något på träslöjden

• aronh

Medlem
    18 oktober, 2008 vid 21:44

Du kan ju köpa glasfiberväv på biltema också. De har bara 300g/m2. Lite för tjockt egentligen men det går. Tror det ska räcka med två lager av den. Se till att det inte blir några luftbubblor bara. Har tyvärr ingen koll på hur man bygger brädor i trä. Jag tror det är lite för komplicerat. Att göra en i plast är svårt nog bara det.

• nisse_surf

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 08:26

jjaha okej tack:D. men aja ja jag undrar hur mycket kostar det? med glasfiberväv och epoxy? och vill fortfarande veta vilket ska jag ta först!

• nisse_surf

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 08:28

asso två lager på åvan sidan och två lager på undersidan och två lager i sidorna asso ska jag stryka på glasfiberväv två gånger på samma ställe?
    hur mkt glasfiberväv och hur mycket epoxy? och hur mycket kostar det? och kan jag köpa lack där ochså?

• aronh

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 13:00

Pris föreslår jag att du kollar med dem du tänker köpa av. Jag tror inte riktigt jag fattar vad du menar med vilket du ska ha först. Det är riktigt svårt att utläsa vad du menar när du skriver som du gör. Läs igenom vad du skriver innan du postar och börja gå på dina svenskalekioner i skolan.

• stoney77

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 14:46

Du glasar i två omgångar, första omgången kör du undersidan, andra ovansidan. Eventuellt kan du lägga ett lager extra glas där du ska sätta fenorna senare. Kanterna (railsen) gör du inte i en egen omgång, du får se till att de överlappas när du gör över resp undersidan, för att få det bra måste du klippa små snitt i väven ca var 10:e cm så att du kan vika in väven runt railsen.

Kolla hur du ska göra på http://www.surfersteve.com

Skit förresten i det jag skrev ovan och sök på google.

• nisse_surf

Medlem
    19 oktober, 2008 vid 15:59

haha sry att jag skriver dåligt ronh. Det är bara det att jag stressar så mkt. Jag är svensk och är ingen snubbe som skolkar. MEn aja nu fick jag svar av han den andra killen,kul att han kunde svara på mina frågor:)

• nisse_surf

Medlem
    25 oktober, 2008 vid 15:21

jag såg Aronhs bilder på hans bädbygge de hade någon slags skummgummi runt sin bräda. Ska man ha skummgummigrejs runt en vågsurfing bräda med? snälla svara:'(

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing epoxy,glasfiber,lackering vilken orning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.