Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet av epoxy filler?

• Erfarenhet av epoxy filler?

Publicerad av mickez på 23 augusti, 2004 vid 14:19

Hej!

Jag har fått 2 skador på var sin sida om nosen. Köpte Epoxy Filler i viggbyholm @ Sea Sea eller va dom heter. Dom tipsade det om skadan inte var för djup.

Men när jag började slipa upptäckte jag att skadorna på båda sidor om nosen var mjuka ända ner till frigoliten. På ett ställe måste det fyllas med nånting ca 0,5cm3 för att fylla upp mellan underkant på brädan och frigloit som jag tog bort.

Min fråga är: Går det att använda Epoxy filler till att fylla upp detta och sen mata på tjockt för att laga allting?

Det är ca 0,5cm nedslipat som mest…

Tack på förhand! Mvh mikael zetterberg / 0708451607

(ny fråga: kan jag använta aceton för att göra rent innan epoxyn eller fräter det upp nått i brädan?)

tdk svarade 20 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • surfen

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 15:03

Köp vanlig 2komp Epoxy och microballonger (west system)+ lite glasfiberväv. Klipp ner lite glasfiberväv i epoxyn och fyll upp med det nästan till kanten, sen när det har härdat klart ruggar du upp ytan med lite sandpapper. Så blandar du till lite epoxy och microballonger och har i så mycket av microballongerna så det blir en smet liknande jordnötssmör som inte rinner, det blir ett bra spackel. Tänk på att rugga upp den skadade ytan med lite sandpapper så det får ordenligt fäste. GLÖM INTE ATT ANVÄNDA HANDSKAR OCH MUNSKYDD mycket giftigt när man slipar innan härdning är klar. När sen allt grovjobb är klart och du har jämnat till ytan med microb så tvättar du ytan med vatten och svamp så kletar inte sandpappret/fil ihop med en massa epoxy rester…. Köper du den lilla satsen så kostar den ett 200-300kr men då kan du laga många brädor;=)

ANVÄND INTE ACETON PÅ FRIGOLITEN då smälter det bort och du har ändå mera hål att fylla upp.

• stang

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 18:29

Kloka ord! har använt prexis samma saker och det funkar kanon!

Det fina med ballongerna är att man kan blanda så att man får precis den konsistens man vill ha!!

En varning till om acetonet om du får epoxy på dig eller kläderna tvätta INTE med aceton!!!

• tdk

Medlem
    23 augusti, 2004 vid 19:13

Lite offtopic igentligen.. Men tänkte i går (när jag spacklade lite på nosen..) att fasen va brädtillverkarna borde tjäna mer på att folk håller på att freestajla.. Det dingas juh brädor på löpande band… crazy.gif Även om nu mycket går att laga..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet av epoxy filler?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.