Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Erfarenhet med 2011 Skillit och 2011 Domingo?
-
Erfarenhet med 2011 Skillit och 2011 Domingo?
Publicerad av xshaolin på 8 november, 2010 vid 12:52Hej
Jag skall så småningom skaffa (nu till våren) en allround directionalbräda för att på sikt lära mig köra strapless.
Jag har sett lite på 2011orna av Cabrinha Skillit och RRD Domingo.
Någon som har testat dessa två i praktiken? Erfarenheter?
Jag är ute efter en bräda som både funkar för strapless körning/vågor men som också kan användas i lightwind och som är relativt förlåtande utan att för den delen inte gå att växa med ju duktigare man blir.
Tips på andra brädor i samma kategori som jag borde kolla in?/
Jonabove_the_law svarade 14 år sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Samma ämne var/är uppe för diskussion här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=78228″]2 av 3 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D. Inte så uttömmande kanske men i alla fall en start =)
-
Jag hade absolut tagit Skillit av de två. Jon Modicas pro model kan man nog kalla den då den är baserad på en custom han körde på länge och lovordade. Han vet vad han sysslar med och är jäkligt insatt i brädegenskaper så det är ingen slump att den ser ut som den gör.
-
Jo Skilliten ser sjukt najs ut och verkar ju vara grym i svenska förhållanden för strapless/vågor med. Men funkar den i lättvind?
-
XShaolin;638837 wrote:Jo Skilliten ser sjukt najs ut och verkar ju vara grym i svenska förhållanden för strapless/vågor med. Men funkar den i lättvind?
Njao, kolla med Arild som faktiskt kört den. Jag hade dock inte vägt in den egenskapen i mitt brädköp. Vågbrädor går bara marginellt mycket bättre i lättvind än en TT. Toe-in på fenorna och rockern ger mer motstånd än man tror. En bräda som funkar riktigt bra i lättvind kommer att bli svårt att kontrollera i hård vind och det är ju då det är vågor i Sverige, så vill du verkligen ha en bräda som är bra i lättvind? Köp en skim istället om du vill ha något strapless i lättvind. Man kan inte få allt i en och samma bräda tyvärr.
-
Visa ord…. en skim behöver ju inte kosta all världens heller att ha som lättvindskomplement tll sin Skillit och TT.
Kanske får bli både en skim och en Skillit då…
-
Förresten…skall jag tolka det som att RRD Domingo är bara skräp? Hela poängen med den är ju att försöka vara en bräda som går både att köra lättvind och i små vågor?
-
Svårt att uttala mig om den efter bara ha sett den på bild men Skillit ligger rätt högt upp på min vill-ha-lista. Domingon är på tok för bred i tailen och kommer gå amok i lite större vågor och hårdare vind. Mer än så kan jag inte säga när man bara ser outline på den.
Ställ en fråga på http://losethestraps.com/forum så får du säkert svar. Finns redan en del skrivet om Skillit men inget om Domingo om man använder sökfunktionen.
-
Jag tycker nog att Chrille Ds Tablas vågisar är väl värda att kolla in. Hn bör få en laddning snart. Har ite olika modeller och shapes. Själv kör jag strapless på en 6,2 med bambuinlägg där man har fötterna, för att inte få pressure dings. Kan köras quad el thruster alt twin, beroende på vilka egenskaper man gillar. Är sjukt nöjd med den stabil men ändå kvick och mkt bra manöverförmåga. Lag om storlek tycker jag, kan vågsurfas på utan att skämmas.
JMK -
Arild var i a f sjukt nöjd och positivt överraskad när han körde Skillit senast vi var i Danmark… Dessutom verkar den vara i princip oknäckbar, MEN även Chrilles Tablas-vågisar har ju trä-sw och han vet också vad han håller på med! Support the most lokal dealer:-)
Logga in för att svara.