Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Erfarenheter Audi 100 Avant!

• Erfarenheter Audi 100 Avant!

Publicerad av callekuling på 10 mars, 2004 vid 18:56

Hej!

Var egentligen helt inne på att skaffa en Volvo 245/745, men efter kollat runt på en del överreklamerade “vrak”, fått upp ögonen för Audi 100 Avant årsmodell runt -90. Som oftare går att hitta fräscha exemplar av än Volvo-kombisar .

Vad har ni här inne och säga om Audi 100 Avant som surfbil?
    Hur mycket/vad får man in, sovkomfort mm?

//CalleP
    GLS CREW cool.gif

diil svarade 20 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • jat

Medlem
    10 mars, 2004 vid 19:36

Gjorde sig känd för: Galvad kaross, lågt luftmotstånd = låg bensinförbrukning. 1.8 liters motor drar 0.7 blandad körning. Lastar som en häst. Trevligare åkkomfort än volvo 745. Dyra reservdelar jmfrt med volvon.
    Minns att de hade problem med läckande topplock. Kom även ihåg att ingenjörslösningen på dörrlisterna var helt revolutionerande, det var bara så att de var tufft på vintern för de ville frysa fast och stod man där och drog. Sedan bör man kolla dörrhantagen för den lilla öppningsknappen hade tendens att gå av.

Last kapacitet är enorm!
    Jag hade ju valt audin då alla andra väljer volvon.
    Jag hade ju valt audin då ingen fått upp ögonen på att den är billig.

• ian

Medlem
    10 mars, 2004 vid 19:45

lastar in en 290-bräda utan problem =)

har aldrig haft något sådant problem med listerna? confused.gif

Har för mig att det finns ett standardfel i växellådan på de senare modellerna som gör att den exploderar efter ett tag (nåväl, brakar ihop iaf)

• johan_m

Medlem
    10 mars, 2004 vid 21:31

Nu blev ju jag också lite småintresserad då jag också planerar att köpa bil..
    Hur mycket får man in i en audi jämfört med en volvo. trodde att man inte fick in alls lika mycket som i en volvo men det kanske är nåt jag bara fått för mig.

//johan

• swe223

Medlem
    11 mars, 2004 vid 20:00

Jag har en audi 100 avant 1,8 -85. Jag är grymt nöjd med den jag har. Från -88 och framåt har den galvad kaross (mindre rost) samt nya inredningen. Jag tror dock inte 1,8l motorn (90hk) tillverkades -90. Men jag har hört att 2.0 ska vara riktigt bra den motorn också dock inte lika snål som 1.8l. Lastförmågan i bilen är mycket bra. Fäller man baksätet som är tvådelat så har man ett lastutrymme på 1,80 cm. Jag använder sällan takräcket när jag ska ut på surf eftersom jag får in både formulabrädan och freeride brädan. Sova i bilen går hur bra som helst det är bara att fälla baksätet och bädda:-) Min klenod har nu gått 37500 mil och jag räknar med att bettan ska hänga med till 40000 mil åtminstone. Nästa surfbil blir garanterat en 100 avant igen fast kanske lite nyare runt 90-91.
    Hittar du ett bra ex så är det bara att slå till
    //Nicke

• boman

Medlem
    13 mars, 2004 vid 13:28

Jag har båda varianterna Audi avant 100 -90 2,0 och en 745 gle -87
    Volvon lastar klart mer,Audin är längre med fällt baksäte och bättre att sova i om man är lång.
    Audin runt 7,6 landsväg volvon på litern och löjligt enkel att mecka med, ett plus.

Audin är otroligt mycke bil för pengarna, volvon lite väl mycke fantasi priser på i inköp, men billiga reservdelar.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 mars, 2004 vid 16:31

Tjena !
    Hadde en 2.3L audi 100 avant.
    Den raka femman är outslitlig plus att den går ganska bra!
    Har inte köpt nåt annat än audi sen dess.

• johan_m

Medlem
    5 april, 2004 vid 17:48

Alla här verkar ha så gamla audibilar, hur är det med dom med nya karossen? tror dom kom 91.

lastar dom lika mycket som gamla karossen?

//johan

• ian

Medlem
    5 april, 2004 vid 20:53

får iaf in en 290-bräda i den med och dessutom är det väl mindre svept bakdörr så man kan nog lasta mer fyrkantigt också så att säga. sen har jag för mig att hela den bilen är nån decimeter längre, inte säker

• jojosurf

Medlem
    11 april, 2004 vid 16:10

Vad är pris på en sån audin?..

/Jojo cool.gif

• boman

Medlem
    11 april, 2004 vid 18:58

Svar till:

Alla här verkar ha så gamla audibilar, hur är det med dom med nya karossen? tror dom kom 91.

lastar dom lika mycket som gamla karossen?

//johan

[/ QUOTE ]

Dom är lite kortare…

• callekuling

Medlem
    13 april, 2004 vid 17:03

Hallo!

Vad det gäller prisbilden på Audi 100 Avant årsmodell -89/90: När jag tittade runt så mest så kunde man hitta en “halvtaskig” för en ca 13.000:-, var absolut inget fel på dom maskinellt men oftast ett litet skamfilat yttre.
    Lägger man runt 20.000:- så går det att hitta riktigt fina exemplar.

Beträffande nya karossen så är dom nog kortare, men istället har man slopat den kraftigt sluttande bakrutan, Så på total volymen kanske man inte förlorar så mycket. Men oftast är det lite längd man är ute efter på bagaget så att man får plats med grejor, sova osv.

För min del blev det en 245 GL, årsmodell -90. Sprang på ett fint exemplar så det var bara att slå till. Det går inte att komma ifrån, Volvon är billigare i underhåll och det mesta av lättare reparationer klarar man av med lite hjälp av Haynes gör det själv handbok.

/Calle Persson cool.gif

• ian

Medlem
    13 april, 2004 vid 18:23

kan nog stämma att den är lite kortare men jag får fortfarande in en 290-bräda =).
    sist kastade vi in två brädor, tre riggar o två surfare plus chauför när vi drog hem från askimsviken.

då var iofs den längsta rädan 248 och den andra 235

• boman

Medlem
    13 april, 2004 vid 19:21

Ja de e sant och sen är den lite snyggare kaross på dom nyare, men måste säga att den gammla 100 modellen är otroligt väl byggd för en så gammal modell.

En Volvo 245 -90 kan aldrig va fel, bara att gratulera!

• styret

Medlem
    13 april, 2004 vid 20:02

grattis som fan till 245:an.
    det är en bil för riktiga karlakarlar… wink.gif

• callekuling

Medlem
    13 april, 2004 vid 20:58

Thanks man!

Jo det krävs en volvo 245 för att kunna titulera sig karlakarl cool.gif, allt annat är det lite Jean – Pierre Barda varning på grin.gif.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Erfarenheter Audi 100 Avant!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.