Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Erfarenheter av Evo 80??
-
Erfarenheter av Evo 80??
basse svarade 20 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
-
Är det nån här som har ordentlig erfarenhet från korta/breda vågisar så är det väl Ola H, som dessutom är teamseglare för Starboard och har både insidesnyheter och teoretiskt kunnande parat med praktiken.
Sök på Evo på hela Surfzone så lär du få info så det räcker och blir över.
-
Ja den fungerar nog bäst i Sverige men jag har seglat den i såväl onshore som sideshorevind på Maui och det gick bra vilket som.
Den tar bra höjd=bra hemma. Svänger på liten yta=bra hemma. Planar tidigt och håller farten bra=bra i slöa vågor. Enkel cutback på små ytor=bra hemma. Men jag seglade den även i 4 meters vågor med ok resultat. Dock blev just 7,4an lite stor för mig och den studsade i bottensvängen. En 7,0 hade troligen gjort livet enklare. Men den klarade faktiskt dessa vågor förvånandvärt bra och då väger jag ändå bara 65kg. Vi får ALDRIG liknande vågor hemma i alla fall.
Man får kämpa lite i svängen men det gäller ju alla större vågbrädor, eller hur? Om man väger mer och lär sig tekniken så klarar man denna bräda i de flesta förhållanden är min bedömning.
/Magnus -
Men du har ju flera månader att spara innan midsommar och höststormarna kommer! Du kan säkert spara in på något, eller hur?
/Magnus -
Mycket billigare än pasta och tonfisk blir det knappast…
Funderar på att spara en rejäl slant och åka och hämta en amiGu på Kap Verde…
/adde
-
Ja, sådana där inlägg är ju livsfarliga. Sätter hela mitt äktenskap på spel.
“ah en Amigu för Guincho nästa år, borde ju köpa den i år så att jag hinner åka in den lite, och om jag säljer xxxxxxx (läs: bilen), får ut 8000 för min nuvarande bräda (läs: är han helt sänkt, åtta papp för en två år gammal vågis, tjena) och struntar helt i yyyyyyy (läs: pensionsförsäkring) och gör den där superfina affären zzzzzzzz (läs: lika stor chans att den blir av som en snöboll i helvetet) så har jag ju råd! Ja! Nu beställer jag en direkt!”
Jag är verkligen en “sucker” för sånt här. Oförbätterlig. Eller för att citera en föreläsare “if you haven’t identified the sucker in a room full of people within five minutes, you ARE the sucker!”.
Läsvärda rapporter, mag!
Surfa På!
-
Haaaahahahaha!
DrMasse: Jag är verkligen en “sucker” för sånt här. Oförbätterlig. Eller för att citera en föreläsare “if you haven’t identified the sucker in a room full of people within five minutes, you ARE the sucker!”.
-Life to short to save money!
-Jag är för snål för att låta någon ärva några pengar av mig!
Mina 2 nya visdomsord! Kanske redan är författat av någon annan pryltok?
/Magnus -
SOm någon skrev nedan, jag har skrivit rätt mycket om EVO här på forumet tidigare och att söka på EVO ger dig nog en del träffar.
Dock har jag inte kört 80:an, Jag väger endast 68 kg och för mig är 74:an lätt tillräckligt stor som största vågis. Jag har också en EVO 70 som känns rätt mycket mindre, faktiskt.
Om “kort och bred” vara eller inte vara så funkar EVO så bra för mig i sverige att jag verkligen har svårt att tänka mig att köra på en traditionell bräda. På andra ställen men snabbare vågor är det inte lika självklart, men jag tyckte EVO 70 var bra även på Maui (upp till mast som störst). Jämfört med en traditionell bräda är det lite olika saker som EVOn är bra på och i slutändan är det mycket tycke och smak. Jag tyckte mig dock ana att det händer en del när det gäller vågridningsstil på Maui och den nya typen av brädor har nog en del med detta att göra.
EN sak att komma ihåg är att det förstås skiljer lika mycket mellan olika kort-bred-brädor som mellan olika vanliga vågisar. EVO och AmiGu ser t ex inte särskillt lika ut.
-
Fick första laddningen av Angulo-brädor för våren igår och wooow säger jag om AmiGUn…
Här kommer en liten teaser:
Många lyckliga ägare kommer få sina brädor under veckan/helgen.
Logga in för att svara.