-
Erfarenheter från multipla knäskador?
En av mina värsta fredagar så här långt är ett faktum… Träffade idag ortopeden efter min MR (som gjordes i februari…). Visste sen innan att främre korsband var av och inre ledband uttänjt..
Dock framkom det tyvärr att jag även hade en liten skada på menisken samt än värre en broskskada. Har haft onda aningar till och från om fler skador då jag drabbats av smärta i ett visst läge/vinkel och i tex promenad i en uppförsbacke. Dock har denna smärta blivit värre men kunnat hållas i schack med rehab. De gånger jag haft en give aways och knät har svullnat så har denna smärta uppkommit efter men sen försvunnit. Men för ca 1,5 år sen så blev den mer efterhängsen. Har lärt mig att “leva med den” men den stör en del. Skadan skedde sommaren 2009 och senare på hösten samma år. Första åren tjatades det om rehab och rehab och vänta och se. Formen på knät har gått upp och ner och just nu är det relativt bra eller så bra det kan vara utan operation! Mitt idrottsutövande fungerar just nu bra och kör mycket rehab/benträning. Dock uppstår problem ibland i vardagen i form av smärta och även ibland tendenser till vikningar.
Att prata med ortopeden idag kändes lite som att prata med en vägg. I mitt läge avrådde han till operation för att det fungerade så pass bra ändå och man vet aldrig hur det blir. Vi diskuterade olika varianter i ett eventuellt ingrepp. De var bla att jämna till brosket och strama upp ledbandet och låta korsbandet vara samt att ta bort skadad del av menisk eller göra de tre samt rekonstruera korsbandet.
Som jag upplever det så beror mina problem i grunden på instabilitet pga trasigt korsband, slappt inre ledband och att smärtan jag får beror på att underbenet kommer i rörelse/ur läge. Han hävdar då att det inte alls behöver vara så och att smärtan (som troligen orsakas av broskskadan) är oberoende av korsbandet och att skadorna inte behöver ha ett samband. Själv upplever jag det som att följdskadorna kommit på grund av utebliven operation av kors- och ledband… Tiden var knapp och fick inte riktigt svar på mina frågor och innan jag skulle gå frågade han om jag skulle sättas upp på listan för operation och jag sa att jag måste bla prata igenom med min sjukgymnast så han skulle boka in ett telefonmöte om några veckor.
Därför luftar jag mina tankar här. Någon som drabbats av samma eller liknande skada och det finns väl några här inne som jobbar med såna skador?! Vad säger ni?! Hur hade ni gjort eller resonerat? Om jag ska göra något så är det dumt att vänta längre känns det som. Det sura är att jag det sista året börjat komma tillbaka till en nivå jag inte haft sen innan skadan… Men faran finns ju för fler give aways/återfall som även då riskerar förvärra broskskadan. Det som dessutom inte är så lockande är den långa rehabiliteringen… dock ser jag inte själva rehaben som det värsta. Den har jag ju levt med sen 09/10. Men att vara borta från vindsurfing i kanske 12 månader är mer skrämmande och inget jag upplevt sen jag började surfa för 30år sen… Hjälp!! Vad göra?! Hoppas på att det kommer hålla eller satsa på operation (och i så fall vilka åtgärder?) och förhoppningsvis komma tillbaka starkare?!
Linus
Logga in för att svara.