Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Etanol?
-
Etanol?
Publicerad av ola-h på 16 maj, 2006 vid 19:50Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.
Kanske är en bensinare på etanol grejen. EN hyfsad konvertering verkar kunna landa under tusenlappen och sedan får man ca 30% högre förbrukning men avsevärt lägre bränslekostnad vilket skulle spara många spänn per mil.
Någon som har koll på etanolprylen?
denifer svarade 18 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
en polare ska lämna in sin saab till nordic v22 för konvertering bytar väl chip tror jag och mappar bilen och så ska han byta avgassystem. lägre milkostnad och mer effekt. etanolen är ju 5 kr billigare/liter. 185->ca 260 hästar för under 10′ en investering som man dessutom tjänar igen på ett år om man kör mycket.
-
Ola H. wrote:Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.
Kanske är en bensinare på etanol grejen. EN hyfsad konvertering verkar kunna landa under tusenlappen och sedan får man ca 30% högre förbrukning men avsevärt lägre bränslekostnad vilket skulle spara många spänn per mil.
Hej
En ombyggd bensinare till en etanol får kortare livslängd. Etanolen sliter mer på packningar. Kolla med biltillverkarna, de drar in alla sina garantier på ombyggda bensinare.
Tex, E85 bilar har helt andra packningar än bensinbilar.
//J -
Tänkte prova med min VW-buss från 1995… Han som har skrivit på länken verkar ju ha hyfsad koll, gör ju en hel del på bensinkostnaderna vilka är ganska höga just nu! Tänkte köra på att börja blanda i 30% och se hur det fungerar, går det så går det! 🙂
-
Många har kört tusentals mil med etanol utan problem med packningar. Själv kör jag vår Fiesta -97 på etanol under sommaren. Man kan ju konvertera ”elektroniskt” också. Skicka ett mail till flexitune och kolla om deras pryl passar… Tror den kostar under 1000:-
-
Men det bästa är att blanda 65-70% etanol och resten besinn Det är det mest bränsleekonomiska.. Om man orkar tanka 2ggr varje gång.
Och jag har aldrig hört om att etanol skulle slita på packningar.
-
JAT wrote:Ola H. wrote:Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.
Hej
En ombyggd bensinare till en etanol får kortare livslängd. Etanolen sliter mer på packningar. Kolla med biltillverkarna, de drar in alla sina garantier på ombyggda bensinare.
//JFråga, hur många packningar finns det i ett bränsleledningssystem?
Bensin är aggresivarefr än Etanol, häll upp bensin i en plastmugg…….prova sedan med etanol.
Packningar och slangar i ett bränsleledningssystem måste vara godkända enligt någon norm. Materialet klarar etanol bättre än bensin….
Det som folk TROR är upplösta packningar eller dyl är egentligen avlagringar i bensintanken pga dålig bensinkvalite. Den har lösts upp av etanolen (alkoholen) och kan orska driftstörningar. -
Japp, det låter rimligt.
Appropå att biltillverkarna avråder från etanol så finns det flera som skriver att deras bilar klarar 0% etanol, skumt att de får användas i Sverige som har 5% etanol i vanlig 95… Så deras rekomendationer får man nog ta med en nypa salt.. Snart blir det väl (förhoppningsvis) 10% etanol i BF 95an..
-
grozzny wrote:Japp, det låter rimligt.
Appropå att biltillverkarna avråder från etanol så finns det flera som skriver att deras bilar klarar 0% etanol, skumt att de får användas i Sverige som har 5% etanol i vanlig 95… Så deras rekomendationer får man nog ta med en nypa salt.. Snart blir det väl (förhoppningsvis) 10% etanol i BF 95an..
Visst är det konstigt:confused2: Plus att många häller Ksprit i tanken på vintern…..
-
Precis, K-sprit är ju en rätt dyrt om man jämför med E85 =).
Kör du din buss på etanol nu (GetWet)?
Någon som vet (av egen erfarenhet) att man kan köra motorer som kräver blytillsats på E85 utan blytillsats?
-
getwet wrote:JAT wrote:Ola H. wrote:Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.
Hej
Bensin är aggresivarefr än Etanol, häll upp bensin i en plastmugg…….prova sedan med etanol.
Packningar och slangar i ett bränsleledningssystem måste vara godkända enligt någon norm. Materialet klarar etanol bättre än bensin….
Det som folk TROR är upplösta packningar eller dyl är egentligen avlagringar i bensintanken pga dålig bensinkvalite. Den har lösts upp av etanolen (alkoholen) och kan orska driftstörningar.Nu var det ju inte packningar i bränsleledningssystemet, utan i förbränningsrum.
Lite info:
http://www.miljofordon.se/latta/index.asp?sTemplate=main.asp&iMenuID=535&iParentMenuID=407http://www.roadster.se/etanol.html
Summa:
Etanol har högre oktantal än vanlig bensin (E85 ca 104 oktan) och det innebär att tändningen kan höjas utan att spikningsrisken ökar. Framförallt äldre motorer där tändläget är begränsat av knackning, otillräcklig kylning (gäller speciellt äldre turbomotorer) eller dåliga gasväxlingssystem (stora cylindrar och tvåventilsteknik) brukar vinna på kombinationen etanolinblandning och höjt tändläge. Höjt tändläge ger mer verkningsgrad och det kan ändras i motorns styrprogram.Eftersom etanol har ett lägre ångtryck än bensin finns en ökad risk för att bränsletanken exploderar. Detta eftersom bensinångorna hindrar luft från att komma ned i tanken och bilda en explosiv bränsle-luft-blandning, vilket inte sker i lika stor utsträckning med etanol. Därför finns det teorier om att en tank fylld med E85 lättare skulle antändas av gnistor från statisk elektricitet, vilket inte sker med bensin över temperaturen -9 grader.
Om man konverterar med hjälp av en tryckregulator måste man tillse att tex. bränslepump har tillräcklig kapacitet.
På långkörda bilar kan man behöva byta bränslefilter efter ett par tankar på E85 eftersom etanolen löser upp gamla avlagrade hartser från bensinen och dessa kan sätta igen filtret.
Etanol har sämre kallstartsegenskaper, men detta kan kompenseras till exempel med hjälp av motorvärmare.
-
Just E85 är bara en definition på blandningens maximum, alla stationer som har E85 blandar upp den när det blir kallt.
Ögnade genom Roadster… Etanol är inte farligare än bensin, och ”exploderar” inte lättare än bensin. Att det inte skulle vara okej att tanka etanol i en bil med plasttank är inte heller riktigt. Varenda mack, Clas Ollon, Biltema, you-name-it, säljer dagligen dunkar med etanol och inte exploderar de. Eller har du sett rubriken ”Köpte T-röd, dog av smällen” nån gång?.. 😉
Dessutom har Fords etanolbilar plasttank.Jag tycker att alla såna här påhängslösningar som säljs inte är så mycket att satsa på. För det första kommer det aldrig bli helt bra, vilket inte blir bättre av att alla sprutboxar levereras med en mappning (justering) som är relativt generell redan från början.
Ett annan aspekt i det hela är att alla alternativbilar har en flexfuel-sensor som mäter förhållandet etanol/bensin och rapporterar tillbaka till styrboxen. Om du i din hemmapulade bil tankar mer bensin än vanligt en dag kommer den inte att gå bra, men med sensorn justeras luft/bränsle-mängden automatiskt.Nu låter det här helt oåtkomligt för nån som vill hemmapula lite. Men nej, det är det inte. Däremot kräver det mer pillande än att bara hänga på en piggyback-box eller öka pumptryck etc. Det finns ett välutvecklat styrsystem som används av mängder av hemmatrimmare och som snurrar i massor av banracingbilar, och på sistone har stöd för flexfuelsensor lagts till. Har du en befintlig insprutare eller vill bygga om en förknasarmotor så är MS leksaken för dig. Fullt mappningsbart, styr tändningen fullt ut (utan fördelare om du vill), wideband-lambdasond, flexfuel med mera.
Det finns monterat i allt från gamla jänkare från 60-talet till nästan nya banracing-Porschar, toktrimmade skotrar till Hayabusor. Ganska många i Sverige använder det, och inte bara av folk som vill trimma utan få bättre ekonomi i bilen.SFRO har lovat att jag får genom min folkabuss med 400 hästar och jag kommer garanterat köra med MS. 😉
Om nån får för sig att vilja pula igång ett MS-system så är jag mer än villig att vara med och pilla! -
JAT wrote:getwet wrote:JAT wrote:Ola H. wrote:Jag hade i princip bestämt mig för att byta min fina inrädda bensinare mot en diesel eftersom jag kör 4-5000 mil per år. Kombinationen av höjda dieselpriser, utlovade skattehöjningar för lastbilsregestrering har dock fått mig att fundera.
Hej
Det som folk TROR är upplösta packningar eller dyl är egentligen avlagringar i bensintanken pga dålig bensinkvalite. Den har lösts upp av etanolen (alkoholen) och kan orska driftstörningar.Nu var det ju inte packningar i bränsleledningssystemet, utan i förbränningsrum.
Lite info:
http://www.miljofordon.se/latta/index.asp?sTemplate=main.asp&iMenuID=535&iParentMenuID=407http://www.roadster.se/etanol.html
Summa:
Etanol har högre oktantal än vanlig bensin (E85 ca 104 oktan) och det innebär att tändningen kan höjas utan att spikningsrisken ökar. Framförallt äldre motorer där tändläget är begränsat av knackning, otillräcklig kylning (gäller speciellt äldre turbomotorer) eller dåliga gasväxlingssystem (stora cylindrar och tvåventilsteknik) brukar vinna på kombinationen etanolinblandning och höjt tändläge. Höjt tändläge ger mer verkningsgrad och det kan ändras i motorns styrprogram.Eftersom etanol har ett lägre ångtryck än bensin finns en ökad risk för att bränsletanken exploderar. Detta eftersom bensinångorna hindrar luft från att komma ned i tanken och bilda en explosiv bränsle-luft-blandning, vilket inte sker i lika stor utsträckning med etanol. Därför finns det teorier om att en tank fylld med E85 lättare skulle antändas av gnistor från statisk elektricitet, vilket inte sker med bensin över temperaturen -9 grader.
Om man konverterar med hjälp av en tryckregulator måste man tillse att tex. bränslepump har tillräcklig kapacitet.
På långkörda bilar kan man behöva byta bränslefilter efter ett par tankar på E85 eftersom etanolen löser upp gamla avlagrade hartser från bensinen och dessa kan sätta igen filtret.
Etanol har sämre kallstartsegenskaper, men detta kan kompenseras till exempel med hjälp av motorvärmare.
jag är nog inte riktigt med nu, var finns det packningar i ett förbränningsrum? Topplockspackningen möjligtvis, men det klarar av alkohol utan problem….den är inte tillverkad i kork liksom.
-
Berätta gärna mer om MS, för det är väl inte en MSD box du talar om?
-
getwet wrote:Berätta gärna mer om MS, för det är väl inte en MSD box du talar om?
Nej, det är inte en MSD. Läs mer här: http://www.megasquirt.info
Logga in för att svara.