Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › Etanol
-
Hur länge kommer det realistiskt gå att använda fossila bränslen och samtidigt försvara växthuseffekten…?
Jag är helt övertygad om att i framtiden kommer bilåkandet bli begränsat och vi blir tvingade till att använda oss av förnyelsebara drivmedel.
En liten tanke bara…..som slår mig ofta. Tänk om alla dessa förb…. reklamblad kunde sluta och droppa in i min brevlåda varje dag….hur mycket etanol skulle inte det bli? Eller alla dessa oerhört onödiga förpackningar till ALLT (mat, tom tandkrämen som i sin tur ligger i en plasttub, toapapper i pappersförp, ja du vet vad jag menar, allt förpackas i oändlighet numera! Om detta skulle omsättas i etanol, både i framställningen samt slutprodukt så skulle vi troligen klara oss en bra bit om vi samtidigt planerade vårt åkande och kanske att det också blir restriktioner på bilåkandet. Det är inte så längesedan som det var bensinransonering……….jag har upplevt den själv! -
Svar till:
Tänk om alla dessa förb…. reklamblad kunde sluta och droppa in i min brevlåda varje dag….
[/ QUOTE ]
Lätt lösning, i alla fall där jag bor. Sätt upp en lapp på lådan med texten “INGEN REKLAM TACK” så slipper du vara en av de som bidrar till att hugga ner träd, åtmindståne i teorin.
Sen är det säkert så att de jävla reklamproducerande idiotföretagen klämmer ur sig den hög som skulle ner i min låda trots att jag tackat nej till den, dvs reklamutdelarna slänger säkert bara det “överskott” som folk som jag genererar direkt på tippen själva.När jag pluggade blev jag kontaktad av en morgontidning så många gånger per telefon att jag tillsist var riktigt förbannad. De tyckte att jag skulle prenumerera på deras tidning eftersom de hade ett student erbjudande… Tydligen ett bra argument enlig dem.
För att få dem att sluta ringa så sa jag att jag tycker att det är fruktansvärt att det är tillåtet att hugga ner skogen, släppa ut miljögiftiga blekmedel, transportera tidningarna med miljögiftiga fordon osv för att producera något som folk slänger efter att ha blädrat igenom det till frukosten eller morgonfikat. Detta fick tyst på dem, de slutade ringa.Jag orkar inte ens gå in på hur förbannad jag är på alla “gratistidningar” och alla idioter som tar emot eller plockar åt sig av dem och sedan några minuter senare skräpar ner hela stockholm (och andra städer?) bara för att få nån minuts frist från att titta på eller prata med övriga människor på samma tåg eller buss.
“Papperslösa kontoret” är ju också ett ämne som jag inte orkar gå in på. Nöjer mig med att säga att folk tar för lättvindigt på att bara skriva ut saker och ting för att läsa en gång. Läs direkt på monitorn/skärmen istället!
Hu va mycket uppdämda aggressioner jag har. Måste nog kontakta en psykolog innan jag börjar skjuta villt omkring mig…
/Jocke
-
400:- i sparade soppapengar är en försvarlig mängd. Trodde inte någon orkade rulla så pass många mil i en sådan trött bil. Blir den sen piggare så är det ju en stor bonus. Sorry för min felbedömning.
Har själv varit inne på att skaffa en sådan, men det föll på att den var så trött. -
Matchvinnare Getwet. Äntligen fler som tänker på miljön.
Man tittar för närvarande på etanolframställning av restprodukter från våra pappersbruk, man räknar med att det kan blir en stor mängd etanol bara av det. http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=37984
-
Den är trött som en gammal åsna de 40kw imopberar inte när man ska köra om.
JAg rekomenderar ingen att köra Atos men en sak är säker den går fan aldrig sönder har bara bytt kamrem på 12000 mil och några däck ett par bromsklossar den rullar ju inte i staden så det gör väl sitt men den imponerar på mig.
Men visst kör man på en fet kanin så får man räkna med sjukhuset och en skrotad bil -
Slötittade på TV och kom in på ett ungdomsprogram som handlade om miljö. Påpekades att varje svensk får 67kg pappersreklam i lådan varje år, och då är det bara reklam! Lägg till sedan alla dubbla, ibland tom trippla förpackningar som vi släpar hem från butikerna.
-
funkar det i en dodgevan -89?
/jan inte heller nån bränsleguru.. -
Det kommer att fungera med etanol, dock inte 100% utan att förändra bränsletillförseln. Men pröva med att succesivt blanda in etanol. Jag har tyvärr inte själv prövat i min van än, däremot i vår bruksbil, en Seat. Den går för tillfället med 15% etanol i tanken och jag märker ingen som helst skillnad. Så nästa gång jag tankar blir det nog 30% så får vi se vad som händer.
-
läste igenom rätt mycket på den där etanol-sidan och dess forum. Om jag förstod det hela rätt skulle bilen gå bättre med ca 30%etanol i. Så jag började fundera, varför blandar inte macken etanol direkt i bensinen då? miljövänligare ju.
Idag hittade jag detta på okq8:s hemsida: “I all vår 95-oktan bensin blandar vi numera 5% etanol för att minska
koldioxidbelastningen något från alla våra kunder. Denna låga halt
etanol kan användas av alla bilar med bensinmotorer utan förändringar
och det är därmed ett enkelt sätt att få snabba resultat.”kom på en sak nu.. är det inte tjuvigt av dom att i så fall ta lika mycket betalt för sin bensin?
/Jan
-
Tror inte att det är billigare att framställa etanol än bensin, däremot är beskattningen mindre, och det är inte bensinbolaget som betalar skatten, det är slutförbrukaren. Så bensinbolaget har troligen högre kostnad på etanolen än bensin. Sedan kan man tycka att skatten borde kompenseras om man nu blandar in 5% etanol, men det troliga är att den fortfarande klassas som bensin upp till en viss procentsats. En gissning från min sida……..
-
Bensinen som man tankar på mackerna idag är redan utspädd med etanol, tror att det är upp till ca 20 procent….det är rena lurendrejeriet från deras sida…
Logga in för att svara.