Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett litet kåseri om väder. Det finns alternativ

• Ett litet kåseri om väder. Det finns alternativ

Publicerad av safesurfer på 7 december, 2002 vid 01:42

Foul weather
    This article is not going to be about windsurfing as a sport nor is it about the feeling you get from being able to effortlessly skim across the water barely leaving a ripple to show your passage as you shoot by a multi horse powered motorboat leaving them all to feel embarrassed in your wake, oh sorry that was what I was not going to tell you about.
    The longer I have been involved with this sport the clearer it has become. What a perverse bunch we windsurfers are! I mean choosing- quite voluntarily I should add- to involve ourselves in a sport so utterly and totally dependent on the whim of the weather! The one thing that is really completely and utterly uncontrollable. No one else seem to suffer this problem. When was the last time you heard someone say ”I am playing squash on Sunday if the weather is ok”, or ”I have got a round of golf at the weekend if the low pressure over the U.K comes in and gives us a south-western. Otherwise I am staying in to watch Nick Faldo videos.” It is not going to happen is it! Other people are free to plan and get on with their lives.
    You would be amazed at the effort we put in finding the right wind and wave conditions. We have our summer house nearby a decent surfing beach and I know a few people who drives 90Km to surf there, sometimes they can not even surf there due to a lack of wind. I also know this fellow who every weekend packs his family and surfing gear into a caravan in Borås and heads for Varberg and surroundings. Sometimes we end up driving around different surf spots for half a day just to find where the conditions are best. The longer you have been off the water the poorer your judgement becomes. Occasionally you feel more like a wind finder than a windsurfer. The wind really is a changing part and the only way of knowing we(a)ther or not it is blowing is to sit at the beach. However one cannot spend his or hers life sitting on a beach. All of us have some sort of commitment be it work or something else, so we try to plan our life around windsurfing i.e we work when it is calm and surf when it is not. However the trouble is that you do not know when it is going to blow. Heard in the hospital ”no unfortunately we can not give you that heart transplantation today but if the wind drops the doc will come tomorrow” that would be something wouldn’t it.
    So the fools we are we try to predict the weather by listening to the weather forecast. The weather forecast is in its own ballpark. I am going to admit it, it is a difficult task but no one can be satisfied with the weather nor the forecast. The trouble is that they are crowd pleasers trying to produce a weather forecast that give high viewing ratings. Different programs have different viewers therefor the prognosis differs too. I also find it very interesting to see that the technique empathised to delude the public varies.
    For example Rapport they try to make it as complicated as possible, a middle aged man in a tweed jacket and a reassuring manner is showing all sorts of satellite sequences, colourful graphics and statistics. In vain you try to distinguish the ozone ratings from the isobars. They do not have the faintest idea of what the heck the weather is going to be like so they tell you what they do know. Basically they are saying we have a hell of a lot of information but do not know what the hell to do with it. Why do we need meteorologist for then?
    TV three and four have taken a different approach they are concentrating on half the audience i.e the male sex. The charts are saying rain but the weathergirl´s face is saying sunshine.
    But no one beats Nordnytt they are always right. The producer at Nordnytt must be very clever! I reckon that the economy was quite strict so they could only afford one weather chart and the genius said lets make suns behind clouds then we would always be right. Either it is cloudy or it is sunny, right!
    No matter which weather report (and believe me I watch them all) we windsurfers are always on the wrong side of the fence. No one but us want low pressures and wind. When they for once is forecasting wind it is usually as a warning for dinghy boat sailors, hence there is also a huge tendency to exaggerate the wind strength out of safety reasons. I am telling you I could bet my board shorts that things would have been different if the vast majority had been windsurfers but then the waves would get very crowded indeed. So by and large I am happy that not everybody is surfing.
    Since I always watch the weather forecast people often ask me what the weather is going to be like ”it could get windy in the afternoon if that low pressure comes here! No is it going to rain or what? Oh sorry I do not remember. But you just watched it!”. The only way to get some sympathy is to turn to one equal minded. My so called ”foul weather friends”. Everyone can see that it is important to have family and friends but windsurfing friends differ. Sometimes you do not see each other for months and yet when the wind returns we meet up at some preferred beach having independently made the same assessment of the wind and tide predictions. After a short chit chat we all rig our sails in a frenzy wearing a smile that reaches from ear to ear. It is almost as we share a secret that the rest of the world do not know about. If a friend is defined as someone you can trust then your surfing buddies are the best of friends. No matter what, they always seem to find the time to go surfing when the wind is up. For example I went to a desert village on Gran-Canaria. There is not even a hotel in the village. Believe it or not but I stumbled over a surfing friend from home. We had apparently made the same decision were the surfing would be best.
    But lets not change the subject of the day, how to get around the problem that it never is windy enough often enough. Some clans is solemnly worshipping the wind God Eric, dancing the wind dance and all sort of blasphemy stuff. I would not venture in to that. However I have found a way of beating the system. If you can not beat them go with them, instead of getting hostile towards the weather girl I have made it a hobby trying to predict the weather. And really, I have found a few alternate ways of interpreting the weather. Let me elucidate this. Not only do I watch cloud formations, I also have a record for what I had for breakfast, how many dogs passed our building and what TV programs were shown on the day before. I have not had my major breakthrough yet but persistency always pays. This might sound strange to you but the truth is never what you expect it to be. When a butterfly fly in Brazil it might very well be the cause of foul weather in Sweden.
    Health warning: Do yourself a favour do not get involved with this aggravating sport cause there is no way out of it, not to mention the expensive psychiatrist bills. If you manage to stay clear of it life will be a broad reach (J)!
    broad reach = the easiest and fastest angle to the wind (slightly off wind ) for a planning vessel

Per Larsson Engelska C 99-05-05

feg svarade 21 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kungdenknege

Medlem
    7 december, 2002 vid 12:29

Jadu litet var ordet.. Återkommer när jag läst det =)

• anders_hoffman

Medlem
    7 december, 2002 vid 14:09

Samma här! laugh.gif

/Anders

• tubert

Medlem
    8 december, 2002 vid 12:08

Mycket bra! Och jag instämmer när det gäller Nordnytts prognoser… smirk.gif

• feg

Medlem
    9 december, 2002 vid 21:51

Tjenare alla.

Som ett ypperligt tecken på min windsurfingabstinens presenterar jag nedan en teori rörande väder. Teorin baseras på dialoger med fjant under den gångna säsongen vilka jag sedan formaliserat och förfinat till denna slutgiltiga presentation. Det finns ingen empirisk bas för min teori. Den baseras totalt på känslor och antaganden, men jag vet ju att den är sann. Det enda vetenskapliga greppet jag genomfört för att stödja teorin på är en statistisk undersökning i den statistiskt säkerställda populationen feg och fjant vilkas åsikter alltså representerar det samlade kunnandet i ämnet.
    Denna kan anses löjlig men jag lovar att om ni orkar läsa hela så kommer ni se teorins enkelhet och validitet.
    Jag svarar självklar på alla era frågor rörandes denna teori.

– = INLEDNING = –

Det finns många olika teorier om hur det kommer sig att vädret är som det är. Här kommer min alldeles egna teori.
    (Förlåt fjant, jag vet att vi diskuterat detta i sufbussen ett antal gånger, men eftersom jag skriver detta i min ensamhet och har utvecklat resonemanget lite så tar jag på mig hela äran för detta genombrott i väderteori.)

– = BAKGRUND = –

Hela teorin baseras på en grundläggande religiös livsåskådning:
    Gud skapade jorden och därmed ett gudomligt väder. Allt Gud gjort är ju perfekt, så även vädret i paradiset. (vädret kan inte ha varit ett samtalsämne i paradiset eftersom vi människor bara pratar om förändringar i vädret. Där man har konstant sol säger man ju knappas ”å vilket fint väder vi har”.) Att människan sedan manipulerade och därmed pajade guds perfekta orginalväder förklaras bara av människan alltid tror att den kan göra allt bättre själv och vill ”testa lite”.

Till denna grund fogar jag sedan en konspirationsteori:
    De nya ”Vädergudarna” som i allmänt tal kallas meteorologer styr vädret efter eget behag och samtidigt som gemene man är helt okunnig och ovetande om detta faktum.

– = FÖRKLARING MED ILLUSTRERANDE EXEMPEL = –

Förklaringen till hur jag (vi fjant?) har kommit fram till denna teori är att vi på olika platser på jorden har olika väder vilket således måste bero på väderdiktatorerna i dessa områden. Se några förklarande exempel nedan.

Hawaii:
    Jag förstått att det bor en polare till Pohlman som älskar våg- och vindsurfing, bikinibrudar, sol och värme på Hawaii som fixar detta väder konstant. Hit flyttar alltså ingen som gilla täckjackor, galon och blytung moln.

Medelhavsområdet:
    Även här bor en sol och bikinibrudkåt snubbe. Att det finns windsurfingvind är bara ett sammanträffande eftersom han egentligen bara vill använda vinden för att svalka alla soldyrkande bikinibrudar som han fluktar på. Han har även varit så finurlig att han lagt vädret i Medelhavet för att skapa en ”fluktarmeteorologs” drömscenario dvs. tjejjerna från våra norra och tråkiga platser åker härifrån ner dit för att festa, supa och sedan sola. Nära och bra. (detta exempel påvisar att ett samarbete över vädergränserna pågår… eller är det bara en slughet och slutledningsförmåga hos ”Medelhavsmeteorologen”?)

Regnskogen:
    Här bor en blyg ”nudistmeteorolog” som vill springa naken hela dagarna utan att någon ser honom, killen är alltså inte speciellt Tysk. Han behövde värme för att inte frysa och stora träd att gömma sig bland. För att åstadkomma värme och skog var han tvungen att leva med regn, han begränsade dock regnet till att komma en gång om dagen vid middagstid så att han viste när det var dags att gå in i kojan med frun för att skapa fler blyga nudister.

Öken områden:
    Någon måste ju ta konsekvenserna av manipulationen av Guds väder. De stackars araberna, afrikanerna och mexikanerna som huvudsakligen drabbats av konsekvenserna av detta väderfenomen har således fått anpassa sina sysselsättningar efter förhållandena. Vem vill egentligen köpa, sälja, äta och tävla med kameler eller sticka sig på kaktusar dagarna i enda, samtidig som man är torr i munnen och dammsuger sand? Dom (kamelerna) luktar ju illa och sticka sig i ändan gör ju ont!

Grönland:
    Där bor en snubbe som gillar lite klarare luft och kyligare klimat eftersom detta lockar till sig sälar vilket i sin tur medför möjligheten att paddla kajak, klubba säl och sedan använda sälögon som tuggummi.

I alla dessa exempel ovan kan man utläsa en tydlig och helt kompromisslös egoism och därmed ett ställningstagande som påverkar folk utan att en tanke skänkts dem, huvudsaken meteorologen är nöjd.
    Dessa exempel visar även på den otroliga makten som dessa ”väderflickor” och meteorologer har. Sen pratar vi om att Adam och Eva pajade paradiset genom att käka äpple, jag tycker det är dags att ställa meteorologerna till svars…

– = TILLÄMPNING I SVERIGE = –

Inte fan är denna teori tillämpbar på Sverige tänker du nu. Jag förstår att du tänker så men det beror bara på att jag inte redogjort för hur samhällskick och sinnesstämningar påverkar dessa beslut.
    Jo, det är så att man i exemplen ovan, som jag sa tidigare kan utläsa egoism, narcissism och enfald vilket gör att de skapar vädret utifrån egna preferenser. ”JagSkaparDetVäderJagVillHa,SåDetSå”-livsinställningen är mycket tydlig.

Denna egoism vet vi ju alla inte går att förknippa med Sverige och svenskarna. Vi är ju alla rädda för vad folk runt omkring skall tycka och vi vill heller inte utsätta folk för sånt som de kan tycka är obehagligt. Detta gäller således även de svenska meteorologer och ”väderflickor”.
    Ytterligare en sak som utmärker svenskar är en blåögdhet inför omvärlden och en naivitet och oförmåga att se de stora sammanhangen. Detta är förklaringen till att svenska meteorologer och ”väderflickor” inte fixar sitt favorit väder. I och med att de inte vet att gemene inte vet att vädret styrs av vanliga dödliga (att de är dödliga förklaras ju av att även de måste gå i pension, se Pohlman) törs de inte skapa sitt favvoväder.
    Beviset för att ingen lekman vet är ju att jag, en typiskt sinnesslö vindsurfande datornörd (den jävlige fjant kallade mig det i ett inlägg tidigare – det är en lögn) är den ende, med hjälp av fjant som knäckt problemet och därmed kan förklara källan till det väder vi lever med.

– = SLUTSATS (GÄLLER ENDAST SVERIGE) = –

Konsekvensen av att meteorologer och ”väderflickor” inte vet att vi inte vet är att de vid planeringen av nästkommande veckas väder försöker att glädja alla och därmed misslyckas totalt och inte gläder någon. Deras uppgift kan tyckas svår:
    – Windsurfare vill att meteorologer och ”väderflickor” ska vrida uppåt på ”vindvredet”.
    – Paragliders (skärmflygare) vill att det ska vridas nedåt på ”vindvredet”, annars idkar de ”parawaiting”
    – Även fjärilskådare och golfare vill ha sin ”ingenvind”.
    – Bönder och hobbyfarmare (rabattodlare) vill ha regn, tro det eller ej.
    – Skid-, och skridskoåkare vill ha kyla och snö.
    – osv, osv

– = LÖSNING PÅ PROBLEMET (GÄLLER ENDAST SVERIGE) = –

Tittar man på detta med lite sunda ögon ser man att meteorologer och ”väderflickor” redan har kommit en bit på vägen genom att skapa årstider och se till att dessa årstider påverkar vår avlånga land på olika sätt.
    Vad de behöver göra nu är att bryta ned detaljeringsgraden ytterligare och specificera när i respektive årstid vilket väder ska komma och detaljera hur det påverkar olika platser. Dessutom bör de sortera bort sånt väder som inte funkar till några fritidsaktiviteter.

Detta arbete skulle möjliggöra för oss som gilla aktivitet att anpassa oss lite bättre. Exempelvis skulle en vindsurfare kunna skärmflyga i de perioder av vår, sommar och höst som är ”litevind” perioder och vindsurfa i ”mycketvind” perioder, åka skidor och skridsor samt freeskate på vintern. Lite anpassning från vår sida i form av val av boendeplats osv kanske också måste till, det är ju bra om det är längre sommar i söder för de som vill vindsurfa länge och längre vinter i norr för de som vill åka skidor.
    Optimalt vore kanske att alltid ha vinter i exempel vis Åre och ständig sommar från Dalälven och nedåt. Det skulle även kuna vara vindstilla (lite vind) i inlandet och mycket vind i kustbandet osv. Regn skulle kunna komma i lagom mängd nattetid, lika så snö.
    Om ”väderprognoser” sedan kunde delge detta så att vi lekmän kan planera våra dagar, semestrar osv. skulle även en meteorolog och ”väderflicka” kunna gå från jobbet och känna att de gjort ett bra jobb och inte lurat någon.

/feg

Ps: jag känner föga optimism att min lösning på problemet kommer att tillämpas eftersom jag misstänker att det kan ha smugit sig in ett litet felaktigt antagande i min teori. Det kanske inte alls är så att meteorologer och ”väderflickor” världen över vet att det är de som styr vädret. De kanske styr vädret undermedvetet med viljekraft och inte med en rationell och genomtänkt plan. Detta senast antagande leder till att jag nog måste forska djupare i detta ”meteorolog-träsk” för att kolla om de är medvetna eller ej. Detta arbete kommer ske med livet som insats tyvärr eftersom att oavsett om de är medvetna eller omedvetna om att de styr vädret kommer de döda mig för att tysta mig. De vill eller kommer att vilja behålla detta privilegium för si själva. Jag säger inte adjö eftersom hoppet är det sista som överger en windsurfare. (Jag hoppas även att vi får en bättre sommar nästa år…)

• safesurfer

Medlem
    10 december, 2002 vid 20:49

Det var en djuplodande analys, jag ringer Nobel kommittén , aj fan det är för sent middagen har redan börjat. Men det är bara en sak jag undrar? I somras åkte jag ut och seglade från Stenudden Åsa i fina 9-10m/s med en 80liters bräda. När jag var 20Km hemifrån så tryckte någon på strömbrytaren. Jag sjönk som en sten och i ett vatten fullt med brännmaneter är det inte så kul med en shorty. Hur visste meteorologerna när jag var som längst hemifrån. Det enda som räddade mig från en skammens vandring i en ful shorty genom samhället var en kompis som seglade i närheten och hade bilen där.

Jag tror nog att om någon kontrollerar vädret så måste de bo på Hawaii jag menar största vågorna, konstant vind och behaglig temperatur kan inte enbart vara en slump. Tror att vi får punktmarkera Pohlman för att se vilka hans uppdragsgivare är, om Pohlman flyttar till Hawaii med någon väderflicka är saken bevisad.

PRAY
    4
    WIND

• feg

Medlem
    11 december, 2002 vid 17:51

Ja man kan ju tolka dina erfarenheter från Stenudden Åsa på olika sätt.
    Följer man resonemanget i min teori så stängde Pohlman av din 9-10m/s vind
    till förmån för golfare, fjärilssamlare och paragliders. smile.gif
    Jag har svårt att tro, i enlighet med min teori, att meteorologer och
    “väderflickor” är illvilliga. Jag tror som sagt att de försöker vara
    välvilliga mot alla samtidigt vilket får konsekvenser för oss alla genom att
    vädret blir opålitligt på alla sätt. frown.gif
    I mitt resonemang fastslår jag även att det finns många som kontrollerar
    vädret på många olika platser, så självklart bor det en sån snubbe/snubba på
    Hawaii som gillar stora vågor, konstant vind, behaglig temperatur och
    dessutom bikinibrudar (vilket det kryllar av på alla bilder från ovan nämnda
    plats).

/feg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ett litet kåseri om väder. Det finns alternativ

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.