Senaste nytt Forums Vågsurfing ett par frågor om surf i Varberg

• ett par frågor om surf i Varberg

Publicerad av eskang på 8 augusti, 2012 vid 20:24

Tja, Jag såg detta forum så tänkte ge det ett försök. Jag är en rookie på bräda men vill verkligen lära mig! Så jag och en kompis tänkte ta sista veckan innan skolan och trippa till Göteborg. Planen var att fånga lite vågor i Varberg men problemet är att jag vet verkligen inte hur mycket det måste blåsa och vart det är bäst att surfa osv. Allt jag vet är att det finns uthyrning i Apelviken vilket var planen. Efter som att jag är nybörjare så behöver jag inte de bästa vågorna men man vill ju ändå ha så man klarar sig. Uppdaterar vädret som en toking (yr.no) men det visar inte mycket mer än 3-5 s/m hela nästa vecka, frågan är om vi lika gärna kan ge upp våra planer eller om det är värt att slösa sina sista slantar även om det inte är givet för surf. Åker även longboard så det är ju inte helkört, menar backar finns ju men just surf hade varit fruktansvärt kul! Det finns säkert trådar om just detta innan men av ren lathet så skapade jag en ny tråd. Kollade lite nu, är det mer värt att ta sig till Halmstad än varberg? Tänkte Sandhamn i så fall, har dem uthyrning där? Tack på förhand 🙂

above_the_law svarade 12 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • henkysurf

Medlem
    24 augusti, 2012 vid 09:48

I Halmstad finns det en del olika bryt inom någon mils radie. Du kan hyra bräda både på Söderpiren och Ohana! Om du är helt grön och bara vill åka mest vitvatten så kan du köra östrastranden vid handikappsbadet. Enkelt att ta sig i från rampen och bra vågor för att komma igång. Vinden bör ligga kring 10 m/s från S-SV-V.

• above_the_law

Medlem
    2 september, 2012 vid 09:14

Ang prognos så är det bättre att kolla DMI (se Farvandsudsigter)! Där ser du även beräknad våghöjd timme för timme. Viktigt är också ffa riktningen på både vågor och vind. Kolla efter uddar (pointbreaks) där det kan bli lä men där vågorna fortfarande kan rulla in, samt spots där det är mycket djupt precis utanför och sedan grundar upp rel snabbt och håller samma grunda nivå en längre bit innan stranden. Om du är helt grön så bör du ju välja ett ställe med sandbotten/strand också:-). Google Earth är mycket hjälpsam ibland… Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing ett par frågor om surf i Varberg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.