Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › EVO 70+80 eller 70+90?
-
EVO 70+80 eller 70+90?
Publicerad av martine på 17 april, 2008 vid 20:47Hej!
Ska köpa nya grejer. Väger 75 kg. Tänkte köpa en EVO 70 men också en större bräda för att kunna ta vågor när vinden mojnar. Frågan är alltså om man bör ha en EVO 80 eller 90?
Martin
ola-h svarade 16 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
+10 liter mot min vikt brukar vara bra för lättvind tycker jag, och minus 10-15 liter när det brallar i.
-
Jag kör en 74 och en 84. Väger 76 kg. Tycker det hoppet är bra!
-
Svårt val. Jag har haft båda. 90:an svänger bra den med och känns inte alls klumpig. Men den blir begränsad tidigare när du får tryck i seglet eller rejält med fart. 80:an planar i princip lika tidigt och håller lika bra fart på vågen, men du tappar en del bekvämlighet när du skall guppa runt. Å andra sidan bli 80:an totalt sett betydligt mer allround. Dels klarar den fina vågor och sidvind bättre när ridningshastigheten ökar. Sedan är den mycket roligare i onshore B&J när man kanske vill segla med rejält med tryck i seglet med säg 5.3. 90:an gillar inte den sortens fullpattesegling när man väger så lite som du och jag.
I Sverige har jag lite svårt att tänka mig förhållande när 90:an flyt skulle behövas. Det får vara i princip helt vindlöst innan de extra litrarna verkligen börjar spela roll. Med bara lite, lite driv så håller sig 80:an väldigt bra på ytan.
-
Bör kanske tillägga att jag numera delar utrustning med min 63 kg lätta sambo. Förr hade vi varsina 2-3 brädor + segel men med 3 barn är det nästan omöjligt att få segla samtidigt så nu delar vi grejor. Lite trist men definitivt billigare….
EVO 70:an testade vi i Australien i vintras. Klar favorit! Funkade fantastiskt bra för oss båda med 4.2 – 5.3 i allt från småskvalp till 1,5 mast. När det blåste 3.7 och mer blev den lite mer svårkontrollerad. Så till stökbrötiga hårdvindsdar när det mest handlar om att överleva spar vi hennes gamla pålitliga RRD XS (60-nånting liter), den ligger som ett strykjärn på vattnet.
Behöver alltså en storvågis som passar oss båda, typ när vinden dör i Gislöv men vågorna ligger kvar, eller en typisk halvkass dag i Mossby med crosson, slöa vågor och duggregn…. 80:an är nog bäst ur sambons synvinkel men kanske lite liten för mig om man ex-vis behöver dra rigg?
-
Håller med om att 70:an är klockren. Som du säger blir nog 90:an lite för stor för din fru, även om säkert hon kan svänga den rätt OK på vågen förutsatt att den verkligen handlar om riktig lättvindssegling. Detsamma gäller för dig i ännu högre grad.
Men väl på vågen så håller 80:an väldigt bra fart också, även om vågen är seg. Den är ju nästan lika bred som 90:an tailen och att den är smalare på mitten tycker jag gör att man kan driva på den lite mer genom svängen även om vågen är seg – lite mer surf, liksom. 80:an är på det sättet rätt så lik 70:an medan 90:an är mer som en stor variant av 75:an med mer outlinekurva vilket iofs gör den väldigt lättsvängd men också adderar till att den snabbare börjar kännas stor.
I praktiken tror jag alltså att den enda fördelen med 90:an är ”ren volym” dvs enklare riggdragning som du skriver, samt att den guppar bekvämare och håller bättre höjd när vinden verkligen har dött. Men om det är precis det som man skall ha brädan till så kan förstås 90:an vara det bästa valet. Speciellt om det i alla fall handlar om sega vågor.
Scot Mckercher som väger 84 ser man rätt sällan på 90:an utan 80:an är den bräda han oftast verkar tillgripa i lättvind.
-
Nu har jag varit och handlat!! Det blev en 70:a och en 80:a (90:an såg/kändes för stor när jag höll den i butiken). Kontokortet är fortfarande varmt. Stora paket, lite som julafton, hihi! Dottern är lycklig över all bubbelplast man kan smälla. Med fenor 20-22-24 ska man väl få ett OK vindregister på dessa två. Nu väntar jag bara på min North linje (Ice 3.7-4.2-4.7-5.3 Duke 5.9), sen ses vi på vattnet!
Ha de gött allihopa
Martin
Logga in för att svara.