Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › EVO XTV och övriga ny-generations brädor
-
EVO XTV och övriga ny-generations brädor
Publicerad av calle_b på 27 september, 2006 vid 07:07Hallåj! Eftersom det blåser så enormt mycket tänkte jag på en “07-Stubbie”-tråd, eller som Boards skriver i senaste numret : New-gen(eration).
Jag har alltid, ända sen Evon dök upp, vart nyfiken på konceptet. MEN lätt som jag är (65 kg´s) blir jag vettskrämd av bredden på brädan. Min tanke är att ha kommande bräda som enda bräda, och det jag framför allt vill åt, är lätt planing, bra vågridning i on-cross-on-vindar. Fram å tbax har man juh åkt in snart 9 somrar… EVO:n har lockat, men med sitt Extra Taill Vee försvinner tydligen mycket av brädans tidigare så positiva egenskaper (slöa förhållanden i onshore-tex.)
Boards skriver även att det saknas “små nya-gen-brädor” på marknaden varför mitt val av bräda blir ännu svårare. Jag kommer inte köpa nytt nu direkt pga min ekonomi, men bollar ut lite här ändå..
upp för diskussion alltså!lars_k svarade 18 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 37 Svar -
37 Svar
-
Puh Boards…Jag har inte läst deras senaste test som för övrigt gjorde i vågseglingensmeccat El Tur i Egypten. Det är dock rätt intressant att kolla tillbaka på hur BOARDS har tidigare bedämnt just EVO. När EVO dök upp (2003) var de väldigt skeptiskta men gick sedan gradvis till att vara väldigt förtjusta (2006) utan att brädorna egentligen ändrade sig. Så, det behövs kanske lite tillvänjning även för de utvecklade nya EVO XTV (som jag själv egentligen tycker gör precis samma saker som den tidigare generationen). EVO har redan från början varit inriktade på att vara maximalt allround, dvs inte bara funka bra i dåliga förhållanden. Jag har kört EVO XTV 70 och 80 sedan i juni (säsongen lämnar dock en dei i övrigt att önska när det gäller mängden segling…med med lite hjälpv av Danmark och Portugal har det blivit några dagar). Om nu Boards skriver att de positiva egenskaperna i onshore försvunnit så är jag VÄLDIGT förvånad. Mina erfarenheter är snarare att grundkänslan i t ex 80:an är mer livlig och därför lite mer naturlig i just onshore. Backsideridningen känns bl a enklare. Frontside tycker jag skillnaden är hårfin mot tidigare varianter i dåliga förhållanden, men när det blir lite snabbare är nya 80:an enklare att få med sig rail-rail. Som sagt, jag får nog läsa testet innan jag kommenterar vidare. Det kan nog vara värt att kolla hur de andra tidningarna ser på det hela också.
När det gäller storlek på “new-gen” håller jag dock med Boards och tycker det är konstigt att inte alla märken gör den här typen av brädor ända ned mot 60 liter. Tabou och Staboards har små “new gen” (ca 60-62l). RRD och JP stannar vid storleken större (strax under 70) medan Fanatics nya Allwave bara finns i stora storlekar (75 är väl den minsta).
Väger man 65 kilo blir det lite svårt att välja. Boards framhäver ju bredden som det allena saliggörande måttet att titta på, och själv tycker jag att de drar detta väl långt. Jag har kört vädigt lika vågbrädor med samma volym som skilt sig 1.5-2cm och ändå haft väldigt lika egenskaper map segelstorlekar och grundläggande känsla. För mig som väger strax under 70 har EVO 70 (2004-2007) varit en oerhört allround bräda. Jag kör den helt utan förbehåll ända ned till 3.5 (även om EVO 62 givetvis är ännu mer naturlig och lätthanterlig i de vindarna). Jag har även kört den i hyfsad vågstorlek på Maui utan att det känns konstigt. I andra änden är det fortfarande klockren med 5.3 och kan ta snäppet större med bara mindre protester och speciellt i området 5.0-5.3 är det fortfarande effektiv i supersega vågor (även om en 80-litare kan vara ännu effektivare förståss).
Du är dock lite mindre. Att gå på en 62:a kan vara ett alternativ och du kommer helt säkert få en upplevelse av kontroll i hårdvind som förvånar dig. EVO 62 klarar lätt 5.0, men det är trots allt ändå en lite bräda med allt vad det innebär i sämre höjdtagning i lite vind osv. Har du ett större komplement är dock 62:an definitivt något att kolla på. Den är ca 53.5cm bred nu, så inte ens måttet board avskräcka.
-
Något, jag vet inte vad, säger mig att du kommer att få ett långt svar av Ola H., nestorn på området, rätt snart… 🙂
Men i Boards test så fick faktiskt inte EVO XTV sådär jättebra kritik, vilket för min del var väldigt oväntat. Starboard brukar vara bra på att snäppa till sina vågshaper över tiden och hänga med väl i testresultaten. Folk på Boards forum, som var med på testet, verkar till och med hävda att de föredrog Evo från 05 och 06 framför den nya? Det kan, och är säkerligen så, bero på flera saker, men intressant läsning i vindstilla tider är det.
Nåja, det här med vilka brädor man gillar för vågsegling är väldigt individuellt.
Men ett försök att svara på din fråga. Bredden har så klart påverkan, men generellt sett så kan du lägga på ett par-tre centimeter i bredd på en “stubby/new-gen” utan att tappa i kontroll. De kompenserar bredden med andra delar i shapen för kontroll, vanligtvis. Samtidigt gäller ju att inte utgå från volym på samma gamla vanliga sätt, som ju brädorna ofta döps efter.
Min erfarenhet, som inte har seglat så många “stubbies”, är att en 68-70 liters stubby motsvarar en 75-78 liters klassisk bräda. För min vikt, 75 kg, skulle jag välja en 55-56-57 bred stubby runt 75 liter. Men då vill jag ha lite marginal, har jag lärt mig den hårda vägen. För mer “riktig” vågsegling (om jag bodde på västkusten, eller seglade mycket utomlands) skulle jag välja en 68-70 liters stubby som var 54-55 bred, på ett ungefär. OM jag valde en stubby, skulle nog välja en modern klassiker först…
Det är dessutom klart olika från bräda till bräda. JP RWW, som jag seglat en gång, upplevde jag som ganska “freeridig” och lättillgänglig. RRD WaveSwallow och CultWave, som jag seglat mest, tycker jag ligger ganska när en modern klassisk bräda, men funkar väldigt bra på vågor i cross-on förhållanden. EVO har jag inte testat, hoppas dock på att göra det i helgen!, men de har ju genomgående fått väldigt fina omdömen när det kommer till vågsegling i mer “verkliga” förhållanden. En stor fördel som EVO har är att de avgjort finns i storlekar som passar lättviktare bättre.
Ytterligare en sak – min erfarenhet är att stubbys inte planar särskilt tidigt. Bredden gör att de kan bära segel helt OK, men en 57 bred stubby planar inte märkbart tidigare än en 55 bred modern, klassisk vågis. Jag hoppade över från en RRD CultWave 84 (58 bred) till en HardCore Wave XS (52.5) i somras med 4.7 och förväntade mig en gigantisk skillnad i planing. Skillnad, det var det, men mindre än förväntat. Efter att ha kört RRD CultWave 84 ett par-tre gånger så skulle jag säga att min Fanatic FreeWave 78, trots 2 cm mindre bredd, planade tidigare och höll fart klart bättre. Se där, vad en längre rak bottenkurva kan göra.
Jag tror att moderna klassiska vågbrädor har tagit stora intryck av “stubbies” och förbättrat sina planings- och allroundegenskaper, samtidigt som många stubbies verkar gå mot att bli mindre specialiserade och mer allround. Kanske mötas de två?
Ola H. har ju påpekat hur vissa EVO-mått, framförallt på de mindre, nästan är desamma som för Acid, en bekant “klassisk” shape…
Slutligen, för din vikt, så är jag benägen att hålla med att det inte finns sådär jättemånga mindre “stubbies” på marknaden. Många tillverkar inga mindre än runt 75 liter med typ 55-56 bredd, och det kommer att bli ganska stort med segel mindre än 5.0 för dig. Tror jag.
tips – leta upp en 2006 RRD WaveCult 68. Den borde sitta som en smäck, oah!
-
hehehe, ja du. 53.5 är inte direkt farligt.
Jag sätter mig helt enkelt o skriver av testet (med reservation för stavfel)
STARBOARD EVO XTV 75
Until now, the Evo hadn´t been tinkered with mush since its introduction four seasons ago –
and throughout that time offered class-leading onshore frontside rideing as well as picking up
a World Wavesailning Championship. The 2007 model baosts “XTV”, which we understand to mean extra tail vee.
However, from our revords it dousn´t actually appear to be a major change
– the tail and stra area appears to have only a minimal extra 1 or 2mm of vee. Far more
signinficant is the 1 cm reduction in tailwidth, along with extra nos and max widht.ON THE WATER.
The Evo has always been an extremely low-grip design – as a result never really excelling
in marginal conditions, early planing or upwind performance. However, where it really
came into its own was in its simply awesome frontside waveriding capabilities, particulary the
ability to make less-than-ideal onshore conditions into something exciting and enjoyable.
However, the board has changed its orientation condition somewhat for 2007. Starboard have
reengineered it to ride even better in cleaner, mor cross-shore conditions, which it undoudtedly dous.
The downside is considarably less performance in more onshore condition. It´s
essentially the same low-grip characteristics as befor, but the differencens between it
and the other waveboards now seem even more marked. It doesn´t track as securely, plane as early,
keep speed as well (perticularly when exiting gybes och negotiating lulls) or turn as fast and
reliably off the back foot. Sailors ssoon learn to compensate for this but overall its all-round
capabilities do seem reduced this season. The board simply needs more power than its rivals,
and is thus very much oriantated towards higher windstrengths and smaller sails.
Its a similar story wiht the jumping; the better the conditions, the better the performance. Its
not great if you´re having to work to get the speed and/or push hard to kick the board inte the
jump with the back foot. But if you can hit a decent ramp square on at good speed you´ll get
a lovely take-off, because the wave pushes that big nose quite vertically tis great for getting air.
Likewise, its whin you´re a decent wave that you reallyunderstand what this board is
all about. The board still feesls extremely loose and “ungoverned”, and offers the best
waveriding you´re going to find. There is very little sense of a predetermined arc or path either
when turning or going straight, giving it that excellent freedom of directoin, or mobility.hmmmmmmmmm
-
Testet är ju rätt kryptiskt, och tidigare har juh just EVO´n fått mycket uppmärksamhet i alla dessa blaskor, medans dom andra märkena, kanske inte fått lika mycket. I detta nummer av Boards börjar dom hela utbenandet av Traditionella vågisar mot “New-Gen”-vågisa i JP´s “stall”. Alltså RWW mot trad-shapen. Eventuellt kan detta påverkat testet, mayby..
Men varför bryr sig om 75:an när det är förmodligen bli 70 litarn som enda bräda? Eller… 62 liter känns juh sjuuuukt litet.
-
Och där såg jag ditt inlägg Masse. Bra tips “all-over” och jag nästan förväntade mig ett snabbt hugg från dig Ola.
Tackar för lite utredning.
Jag kör juh i dagsläget på en Acid 70 -04 (blir det mer classic än det???) och är riktigt supernöjd vad det gäller kontroll i alla lägen.
På grund av, here we go again, bredden på min Acid (52.5) och smal häck, rocker etc (usel teknik kanske då….hrm) så får jag känslan av att “stalla” brädan på vågen. Det går helt enkelt långsamt, och jag ligger på gränsen till för långsamt. Jag upplever det som en riktig kraft ansträngning att svänga brädan tillräckligt fort, och Aciden nästan ber om en längre utdragen bottensväng i hög fart, istället för den “svenska” bottensvängen i cross on(långsam, kort sväng). Detta är iofs inte så konstigt, med tanke på hur brädan är formad.
Varför skrev jag nu detta? Jo, med det här i bagaget så vill jag alltså ha en bräda som planar snabbare, svänger snabbare och hoppar högre etc..
EVO XTV 70 är 55.5 kontra mina nuvarande 52.5. Detta booooorde juh påverka mycket planings egenskaper, men alltså inte så mycket som jag tror? Blir inte klok på detta, samtidigt som jag tar in Masses 5.0 aspekt där. Det nämns även i Boards att för stora vågbrädor ger en studsig, jobbig åktur. Och det är det sista jag vill ha, och som du säger Masse, en bräda på runt 55-56 cm bredd kommer eventuellt känns stor redan under 5.0. Och en bräda på runt 53.5 (Evo 62) tar knappt segel större än 5.0… fifan… Måste man verkligen ha två brädor? En “lättvinds vågis” och en “hårdvinds”…. -
Intresssant när “lättviktare” pratar om brädor som står i parritet med deras vikt som sjukt små när detta forum ibland haglar av tipps till “tyngre” seglare att det är klart att de ska ha en vågis 15-20 liter under deras vikt.
Charlie
-
Ja, alltså huum. Det känns ju “sjuuukt litet” med 62 liter. Men det är förmodligen bara en mental spärr.
Min gode gute, du ska ha en vågis minst 20 liter under din vikt, bara för att du kan ha det ;). Finns det ens brädor 20 liter under min vikt? (45 liter) — inte för att jag vill ha någon.Flugviktare har ett stort bekymmer här….
En stor fördel med Evo 62 är att den tar från 2.3 m segel…
http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=25 -
Bodde jag på Gotland skule jag absolut ha två vågbrädor – en lite större allroundvågis för 6.2/5.7 till 5.3/5.0 och mindre klassiker när det brakar i med mindre än 5.0.
Det är oslagbart. Du kan ALDRIG få en vågbräda att täcka samma register som två. Då måste du kompromissa med att antingen jobba lite hårdare i mer vind, eller inse att det kommer att bli svårare segling i lite vind.
Skaffa två. Det är mitt tips. Varför inte behålla din Acid? Verkar vara en go maskin för de där grymma dagarna. Du är ju “supernöjd vad gäller kontroll i alla lägen” å ere hårigt är det ju precis det man vill ha. Komplettera med en lätt beggad stubby på 75 liter, eller en mindre freestylewave, och du är kittad å klar.
Men allt är ju en fråga om pengar, plats och prioriteringar här i livet, oah!
-
Alla borde ha en klassisk vågbräda i sin ägo. Varje vågseglares förbannade plikt, tycker jag! 😉
Särskilt som man kan få tag i en fin beggad för några korvören. -
Oregistrerad
Gäst27 september, 2006 vid 11:14Tjoho!
Måste bara hålla med Lars K här. Det är vår plikt!! Skulle till och med vilja påstå att det borde vara tvång på minst två. /Jesper B -
Jag har en vågis på 45 liter Calle_B, eller den är halv, du kan välja om du vill ha stroppar och fena och hålla riggen själv eller sättafast riggen i brädan men då blir du av med fena och stroppar, typ
-
Calle_B wrote:Jag kör juh i dagsläget på en Acid 70 -04 (blir det mer classic än det???) och är riktigt supernöjd vad det gäller kontroll i alla lägen.
På grund av, here we go again, bredden på min Acid (52.5) och smal häck, rocker etc (usel teknik kanske då….hrm) så får jag känslan av att “stalla” brädan på vågen. Det går helt enkelt långsamt, och jag ligger på gränsen till för långsamt. Jag upplever det som en riktig kraft ansträngning att svänga brädan tillräckligt fort, och Aciden nästan ber om en längre utdragen bottensväng i hög fart, istället för den “svenska” bottensvängen i cross on(långsam, kort sväng). Detta är iofs inte så konstigt, med tanke på hur brädan är formad.
Varför skrev jag nu detta? Jo, med det här i bagaget så vill jag alltså ha en bräda som planar snabbare, svänger snabbare och hoppar högre etc..
EVO XTV 70 är 55.5 kontra mina nuvarande 52.5. Detta booooorde juh påverka mycket planings egenskaper, men alltså inte så mycket som jag tror? Blir inte klok på detta, samtidigt som jag tar in Masses 5.0 aspekt där. Det nämns även i Boards att för stora vågbrädor ger en studsig, jobbig åktur. Och det är det sista jag vill ha, och som du säger Masse, en bräda på runt 55-56 cm bredd kommer eventuellt känns stor redan under 5.0. Och en bräda på runt 53.5 (Evo 62) tar knappt segel större än 5.0… fifan… Måste man verkligen ha två brädor? En “lättvinds vågis” och en “hårdvinds”….Egentligen är nog de gamla Acid minst like mycket lika EVO som de är lika de nyare “klassiska” vågisar. Det som hänt är att rockerkurvorna på den nya blivit oerhört raka och snabba – en trend som pågått sedan 90-talet. Så egentligen skulle man lika gärna kalla de moderna “klassiska” vågisarna för “new gen” om man nu jämför dem med de klassiska klassiska. Puh igen… har inte Boards någon specialterm för “de nya klassiska” också? Så, en EVO också ses som en slags utveckling av de klassiska klassiska vågisarna fast man adderade bredd och justerade outlinen för att komma till rätta med dålig planing etc istället för att gå mot rakare rocker och den stelhet det trots allt innebär.
När det gäller EVO 70 kan jag lova att den inte kommer kännas studsig redan strax under 5.0. Den har grymt mjuk gång och även om man väger som du (bara 4-5 kilo mindre än jag) så är det riktigt bra även med mindre segel. Dock bör det nämnas at det fins (minst) två olika saker man kan mena med kontroll (respektive studs). En del känner att kontroll är när mna kan segla säkert och balanserat med mycket fendriv. Då är en snabbrockrad klassiker bättre. Andra relaterar kontroll mer till _hur_ brädan slår i chop och klarar att landas lite snett (efter ofrivilliga små luftfärder). Det är det senare som EVOn är så bra på.
Givetvis ger dig en EVO 62 och en 75 bättre prestanda i “ändlägena”, men en EVO 70 kommer säkerligen täcka 90% av området i stort sett lika bra.
-
CharlieB wrote:Jag har en vågis på 45 liter Calle_B, eller den är halv, du kan välja om du vill ha stroppar och fena och hålla riggen själv eller sättafast riggen i brädan men då blir du av med fena och stroppar, typ
Charmigt, kanske plockas ut på Saxen nästa gång då… Härligt! När får jag beskåda denna lilla godbit?
Ola_H, jajamen dom har döpt följande:
New-gen
Traditional
Stubbie(som går ihop lite med new-gen, antar att dom inte vet vad dom skriver)
ORB- onshore riding board.
Finns även i tidningen under “Glossary” med finfina förklaringar av vad dom menar.Min första tanke var att försöka sälja min Acid, för att sen kliva på en Evo, och den funderingen har jag haft länge nu. Men — Aciden är svårsåld, och börjar nu tappa “nyskicket”, så va fan, jag kör slut på den, köper aaaantagligen en Evo 70… Beroende på vilket jobb jag får. CSN kan inte sponsra allt…
-
Calle_B wrote:Ja, alltså huum. Det känns ju “sjuuukt litet” med 62 liter. Men det är förmodligen bara en mental spärr.
Jag (ca 68 kg) råkar ha 62 litar från -05 (Ola_H’s före detta) och jag hade nog inte vågat köpa den om jag inte provseglat den först. Testade så gått som hela Acid linjen en halvbra dag i Apelviken med 5.7 segel och föll direkt för Evon…
Tycker inte att man skall hänga upp sig för mycket på volymen eller snarare tillverkares angivelsen av den, det verkar ju stämma sådär bra med den riktiga volymen som man också bara märker av då man står helt stilla. Skulle jag gissa en volym på brädan utifrån hur det känns när man seglar så skulle jag gissa på något kring 68 liter. Jag har inte kört 70 litarn som säkert är mer alround (Ola kan ju allt om den) men jag tycker 62 litarn är grymt go och den blir aldrig för stor…Skall du verkligen bara ha en bräda? Eller en vågbräda och en liten freestyle/freemove bräda?
Tycker man bör ha minst två brädor som funkar i vågor om man lite ambitioner med vågseglingen! -
Ja, det var juh det här med pengar. Men visst är det en framtidslösning, en obligatorisk sådan. Vad seglar du för med som största segel på 62 litarn?
Logga in för att svara.