Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO XTV och övriga ny-generations brädor

• dr-masse

Medlem
    29 september, 2006 vid 11:59

Ja, att de inte redovisar vilka segelstorlekar en bräda kan ta är ju helt WAHNSINN! För mig är det helt obegripligt att man inte skriver ut detta i olika brädtester. Typ “funkar bäst med 5.3 – 5.0, helt OK med 5.5 och 4.5”.

DETTA är däremot ett kriterium som styr mitt val av bräda väldigt hårt.

Jag har väldigt likt urval, men vill att den skall funka med 5.7 – 5.0, och fortfarande vara rimligt hanterbar med 4.2.

Nu beror ju detta på segelmodell och seglarens vikt, men då kan man väl skriva något i stil med att “segelstorlekarna anges för en 75 kilos normalbegåvad sailor med ett normalt vågsegel i nävarna”.

• oaxen

Medlem
    29 september, 2006 vid 14:29

OK!

Är det inte dags för en svensk/europeisk/internationell budkavel, ett upprop för bra tester med “rätt” utgångspunkt – segelregistret som första gemensam nämnare.

Varför inte starta en namninsamling?

Upp till kamp bröder och systrar. Målet är att störta klass(ificerings)-förtrycket. Volym-, bredd- och längdfötrycket måste få ett slut!!!

Ehh, det blåser visst lite dåligt…

/ Patrik

• rasmus_w

Medlem
    29 september, 2006 vid 14:49

Fast då är frågan om vem som bedömer segelregistret och så. Men jag antar att lösningen är att tidningen helt enkelt ber tillverkaren skicka de brädor som har t.ex. 5.3 som “sweet spot”, och sen får tidningen bedöma om vindregister och “sweet spot” ligger där tillverkaren uppgett.

• oaxen

Medlem
    29 september, 2006 vid 15:02
    Rasmus_W wrote:
    Fast då är frågan om vem som bedömer segelregistret och så. Men jag antar att lösningen är att tidningen helt enkelt ber tillverkaren skicka de brädor som har t.ex. 5.3 som “sweet spot”, och sen får tidningen bedöma om vindregister och “sweet spot” ligger där tillverkaren uppgett.

Jag förutsätter att testteamen kan göra en “kvalificerad bedömning”. Det kan vara intressant att se både tillverkarens uppgifter såväl som testteamets bedömning.

Vidare vill jag att man börjar testa med egna fenor så att brädornas sanna prestanda kommer fram.

Fenorna borde ju dessutom säljas efter sin yta inte enbart efter sin “lufflängd”.

Oj oj, det finns fortfarande mycket att göra i den här branschen.

/ Patrik

• ola-h

Medlem
    29 september, 2006 vid 15:16

Problemet är väl möjligen att det är för svårt att få den typen av kunskap om alla brädor man testar. Jag har t ex hyfsad koll på Starboards brädor, men då seglar jag ju bara dem hela året och tillbringar type en halvtimma om dan med att ge råd och därmed också få feedback. Fast lite åt det håller som Masse och jag föreslår borde väl ändå testarna kunna gå.

Annars kanske vi helt enkelt kan låta några seglare segla runt på brädorna med GPS så ser vi vilka som går fortast, accelerarar bäst etc. Då kan vi slippa alla problem med känsla hit och känsla dit…

• calle_b

Medlem
    29 september, 2006 vid 15:22

Fruktansvärt intressanda aspekter fram och tillbaka… Bara mängden ord i denna tråd verkar vara någonsorts rekord. Jag är själv Boards-fan, men denna gång tycks dom har benat sig själva utochin i frågan att definiera “trad vs new-gen”… Måste läsa detta mycket mer, men frågan är om det verkligen ger någonting för mig som högst förvirrad konsument?

Väääldigt intressant läsning

• lars_k

Medlem
    1 oktober, 2006 vid 07:41
    dr Masse wrote:
    Ja, att de inte redovisar vilka segelstorlekar en bräda kan ta är ju helt WAHNSINN!

Verkar som de insett detta… SURF har nytt testsystem för 07 där rek segelgrösse och segeltyp kommer att ingå, samt även seglarens vikt:

http://www.surf-magazin.de/smo/surf_artikel/show.php3?id=3123&nodeid=5&subnav=test&PHPSESSID=9f5dd757be86271ee70e18756227f986

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO XTV och övriga ny-generations brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.