• Publicerad av mattias-j på 9 mars, 2012 vid 09:21

Klippte detta ur Sailrockets hemsida om sponsorer. Trimble har utrustning som är ganska bra 🙂

Trimble

Trimble are world leaders in GPS equipment. They have loaned the project some pretty amazing bits of kit which will greatly benefit the project and in fact, more than likely raise our ultimate recorded speed. Their state-of-the-art equipment is one of the only GPS units validated as a timing device for this record by the WSSRC (world Speed Sailing Record Council). This means that we no longer have to do the run between two fixed buoys over 500m but can simply look at the GPS data for the day and pick out the fastest 500 meters wherever it happened. This 5700 unit is way beyond the resources of our project but Trimble liked the challenge that the Vestas SailRocket project offered and came onboard. From trials carried out so far, the biggest inaccuracy was 12 MM!!!

klang svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jester

Medlem
    9 mars, 2012 vid 09:58

🙂

Kanske aningens dyr, och lite klumpig… Sen förstår jag inte vad 12 MM innebär. Hoppas dom menar 12mm… 😀

• klang

Medlem
    9 mars, 2012 vid 21:38

Hur i h….. ska de lyckas komma ner i 12mm utan diffrentiel gps motagare?

• mattias-j

Medlem
    9 mars, 2012 vid 23:01

Vet inte exakt hur dom gör, men när jag var sjömätare i lumpen, så satte vi en mottagare på en fast punkt på land som var exakt inmätt. Den blev sen referens punkt för mätningarna. Tror dom kallas geodesiska riksmätpunkter. Finns lite var stans i Sverige, för kartmätningar. Sådär, lite onödigt vetande men kanske gör dom så…

• faster

Medlem
    10 mars, 2012 vid 09:01

Har funderingar på att köpa en ny GT31 eller ska jag vänta? kommer det något nytt ut på marknaden som är utprovat och som fungerar?

• klang

Medlem
    10 mars, 2012 vid 12:20

Mattias, ja precis, det var det jag menade med differentiel GPS, man kan komma ner i fantastisk noggranhet. Men det kräver ju “line-of-sight”, och jag antar att man som privat person inte har tillgång till dessa geodesiska riksmätpunkter.

Om GPS:en är konfigurerbar att använda en geodesisk mätpunkt, och man som tävlingsarrangör är kapabel att mäta in en, då kan man nog med lätthet säga att GPS-resultatet är fullt jämförbart med videotiming.

Dock är jag osäker på hur dom får det att fungera utöver de stora tävlingarna. Men om de har stöd för doppler också så har man åtminstone funktionellt en GT31:a… Man skulle ju kunna lägga ihop lite pengar och sätta upp geodesiska mätpunkten runt om på våra favorit spots… men det känns lite långt bort…

Hoppas mer på en GPS med högre samplingsrate än 1s… tror 0.25s skulle räcka rätt långt faktiskt…

• surfan

Medlem
    10 mars, 2012 vid 22:40

Manfred har tillverkar en gps som loggar 10 gånger /sek får se när den blir tillgänglig för oss!!!

• klang

Medlem
    11 mars, 2012 vid 23:42

Coolt… det kommer rocka fett!!!!

• lbj

Medlem
    12 mars, 2012 vid 16:56
    surfan;683433 wrote:
    Manfred har tillverkar en gps som loggar 10 gånger /sek får se när den blir tillgänglig för oss!!!

Lösning: Köp 10 GPS så löser det sig…

• klang

Medlem
    12 mars, 2012 vid 19:17

Hahaha… nope Lasse… det gör det inte

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.