-
Explosion 295 vs. Vision 130
Mistral Explosion 295 är en stor bräda (130l) som planar tidigt (det var därför jag köpte den) och har riktigt bra fart speciellt i “lägre vindar,” lite orolig när det går riktigt fort och en testvinnare i flera tester. En närmast perfekt bräda om man väger nästan 90 och även tycker om att segla längre dagsturer (med någon packning) och med risk för vind-punka. Perfekt för 7 – 9 kvm men även för något mindre segel. Mao det blir verkligt mycket segling under en säsong med en 295:a och blåser det bra går man ner i volym.
Nya Mistral Vision 130 bygger på ett helt annat koncept, så är det dags att skrota 295:an? Läser man om Vision tekniken (Mistral) får man det intrycket. Var 295:ans koncept helt fel (gäller även mindre volymer)? Tänkte man tex fel när man shapade freeridebrädor som tex 295:an även i mindre volymer? Vilka är fördelarna med widestyle och vilka är nackdelarna? Har provat några 150 liters widestyle och de är “snälla & trevliga” typiska uthyrningsbrädor, men inte helt kul, men jag har ändå rätt lite erfarenhet av widestyles. Har funderat allvarligt på att köpa V130:an för att “hänga på,” men ska man det?
Mao är course/slalom-freeridebrädor som 295 (och mindre volymer av olika fabrikat) passé?
Kommer tex widestyles att bli en hit som tex breda carving-skidor har blivit eller är det ytterligare ett fett marknads-race för att få fler att ägna sig åt Windsurfing?
(I så fall kanske man ska köpa några stycken 295:or (även Xantos 295II:an en superbräda) billigt medan dom finns kvar i lagrena?)
Har nån nått tips?
Logga in för att svara.