Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Extra batteri

• Extra batteri

Publicerad av henke201 på 29 mars, 2006 vid 10:17

Tjena tänkte sätta in ett extra batteri i bussen. Detta för att vi skall kunna använda stereon och annat en stund även om vi inte har bussen igång.

Frågan är nu hur det skall kopplas, tanken är att båda skall laddas upp av generatorn när man kör. Sen har jag lite funderingar kring vad man skall ha för batteri, går det att köpa något billigt på skroten eller måste det vara likadant som man har nu eller hur fungerar det?

judo-freddan svarade 18 år, 12 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • mattap

Medlem
    29 mars, 2006 vid 10:49

Kan inte sånt så bra, men kolla på Judo-freddans tråd http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38653

• santawasasurfer

Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:07

du kan ju alltid dra separata kablar till det nya batteriet. D+ på generatorn till plus på batteriet och jorda i karossen. skit enkelt

• svenne

Medlem
    29 mars, 2006 vid 15:24

Bilbatterier mår faktiskt bäst av misshandeln varje gång man drar igång bilen, rejäl förbukning och hård påladdning. Bilbatterier som står länge eller som laddas ur långsamt tappar kapacitet mycket snabbare än ett som används som startcell.
    Att de tappar kapacitet är oundvikligt, men ett skrotbatteri är inte mycket att hänga upp i julgran. Då är det bättre att du lägger några hundralappar extra och köper ett nytt, även om det kommer från Biltema. 😉
    OKQ8 brukar sälja ”fritidsbatterier”, de är skapligt billiga och funkar rätt bra.

Som MattaP skriver, J-F:s hemsida har allt du behöver.

• santawasasurfer

Medlem
    29 mars, 2006 vid 18:31

kan rekomendera biltemas batterier.. (en sak av mycket få som jag ger godkännt från den butiken)

• henke201

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:12

någon som vet vad det är för batterie från biltema man skall köpa då? Finns ju en hel uppsjö känns de som, rena grekiskan för min del :S

• getwet

Medlem
    29 mars, 2006 vid 19:54
    Henke201 wrote:
    någon som vet vad det är för batterie från biltema man skall köpa då? Finns ju en hel uppsjö känns de som, rena grekiskan för min del :S

Du ska leta efter ett ”fritidsbatteri”. Finns en hel uppsjö på marknaden. Antal ampere är en smakfråga men också lite beroende på hur många ampere din generator levererar samt hur bra kablar och längd du drar fram till förbrukningsbatteriet.

• jeppepeppe

Medlem
    30 mars, 2006 vid 15:40

Gå in och kolla på Erlandssons brygga, http://www.bryggan.nu och deras mässerbjudande. De har Tudor fritidsbatterier på extrapris, 75 eller 115Ah.

Har för mig att de ska vara bra!

• surfridern

Medlem
    11 april, 2006 vid 22:33

åh dra grova kablar oxå! biltemas 16 kvmm kabel funkar riktigt bra att dra från generatorn till två batterier för att ladda dom när båda batterierna är helt urladdade. själv så har jag 30 kvmm från batteri till startmotor och 16 kvmm till generatorn som bara kan leverera 55A men som ska bytas ut mot en som laddar 90A. mitt extra batteri vill jag ha som startbatteri och tänkte sätta det med ett relä på tändningen så när tändningen är på så är båda inkopplade och när tändningen är av så är bara bussens orginalbatteri inkopplat. för det är nog den enklaste lösningen med dubbla batterier tror jag. för batterierna bör ju inte vara inkopplade tillsammans när motorn inte är igång för då drar de ström från varann.

• judo-freddan

Medlem
    12 april, 2006 vid 13:57
    Surfridern wrote:
    åh dra grova kablar oxå! biltemas 16 kvmm kabel funkar riktigt bra att dra från generatorn till två batterier för att ladda dom när båda batterierna är helt urladdade. själv så har jag 30 kvmm från batteri till startmotor och 16 kvmm till generatorn som bara kan leverera 55A men som ska bytas ut mot en som laddar 90A. mitt extra batteri vill jag ha som startbatteri och tänkte sätta det med ett relä på tändningen så när tändningen är på så är båda inkopplade och när tändningen är av så är bara bussens orginalbatteri inkopplat. för det är nog den enklaste lösningen med dubbla batterier tror jag. för batterierna bör ju inte vara inkopplade tillsammans när motorn inte är igång för då drar de ström från varann.

Skulle nog inte lägga pengar på att byta upp generatorn. 50A är ungefär vad ett extrabatteri kan suga i sig max under bulkladdningen. Se här: http://www.skyllermarkspressar.se/kurva.html Startbatteriet är ju i det närmsta att betrakta som fulladdat så det tar ingen laddning att tala om. Har du däremot två extrabatterier så lönar sig däremot uppgraderingen för de kan ju ta dubbelt så mycket bulkladdning tillsammans. Där har du den stora fördelen med två extrabatterier jämfört med ett – att du förutom dubbelt så många Ah att förbruka ju också kan ladda in dessa på precis samma tid som med bara ett batteri.

• surfridern

Medlem
    13 april, 2006 vid 00:11

Jag tänker byta generator ändå för 55 amp är på gränsen ändå för mig. men du har rätt som du skriver att 55 amp räcker gott och väl om man bara ska ha ett extra batteri till. men jag har ju ett slutsteg, en eberspächer som jag kör ibland under kallstarterna för att snabbt få upp värme i bussen, åh två stora extra ljus. sen kommer jag ha en insprutning som kommer dra ström oxå och jag vill verkligen inte ha spänningsdippar. speciellt inte på tomgång. men om man skippar extraljus och slutsteg åh kör med en gammal förgasare på motorn så funkar 55 amp utmärkt skulle jag tro. btw jag har en 90 amp liggandes som bara ska byggas om så den passar på volvomotorn.

• judo-freddan

Medlem
    13 april, 2006 vid 08:28
    Surfridern wrote:
    Jag tänker byta generator ändå för 55 amp är på gränsen ändå för mig. men du har rätt som du skriver att 55 amp räcker gott och väl om man bara ska ha ett extra batteri till. men jag har ju ett slutsteg, en eberspächer som jag kör ibland under kallstarterna för att snabbt få upp värme i bussen, åh två stora extra ljus. sen kommer jag ha en insprutning som kommer dra ström oxå och jag vill verkligen inte ha spänningsdippar. speciellt inte på tomgång. men om man skippar extraljus och slutsteg åh kör med en gammal förgasare på motorn så funkar 55 amp utmärkt skulle jag tro. btw jag har en 90 amp liggandes som bara ska byggas om så den passar på volvomotorn.

Ja då hamnar det ju i ett helt annat läge.

• henke201

Medlem
    27 april, 2006 vid 18:54

Va och kollade på biltema idag efter batteri. Vårat extrabatterie kommer bara att användas för att driva bil stereon men frågan är hur mycket en sån drar i timmen, med andra ord hur stort batterie ska man köpa? någon som har något vettigt förslag som inte är allt för dyrt?

• judo-freddan

Medlem
    27 april, 2006 vid 19:02
    Henke201 wrote:
    Va och kollade på biltema idag efter batteri. Vårat extrabatterie kommer bara att användas för att driva bil stereon men frågan är hur mycket en sån drar i timmen, med andra ord hur stort batterie ska man köpa? någon som har något vettigt förslag som inte är allt för dyrt?

Om det inte är för mer än stereon så duger ett 50Ah alldeles utmärkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Extra batteri

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.