Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Extra batteri(er)?

  • Extra batteri(er)?

    Publicerad av poppo på 21 februari, 2005 vid 15:28

    Såg att ämnet tangerats i annan tråd, men behöver konkreta tips på hur man kopplar in ett eller flera extra batterier i vanen.

    Användningsområdet är en separat “campingströmkrets” att nöjesförbruka (ljus, musik, kyl & ladda mobilen…) under stopp.

    Tips?

    poppo svarade 19 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 16:00

    När batteriet inte laddas (motorn avstängd) ska det vara frånskiljt från startbatteriet så att du inte förbrukar ström från startbatteriet när du ligger still. Relä är den dyra lösningen (runt 700spänn.) Sök på “skyllermarks” på nätet så hittar du. En vanlig båtfrånskiljare är den billiga. Finns på biltema.

  • poppo

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 20:09

    Tack för tipset. Fanns en del att läsa på http://www.skyllermarkspressar.se Bedrövlig hemsida, men en del bra info!

  • getwet

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 20:25

    När du skriver och berättar att ett montage i “vanen” ska ske med batterier kan jag inte motstå att svara van vän som jag är….
    Judo Freddan har redan rek. dig att kika på en sida här på nätet (hur det ska kopplas in) men jag vill ändå passa på att nämna vilka batterier som är värda att satsa på.

    Som förbrukningsbatteri ska du satsa på ett fritidsbatteri, den är annorlunda uppbyggd och klarar betydligt mycket fler urladdningar och “låga långa” strömuttag än det vanliga startbatteriet. Blir med andra ord mycket billigare att införskaffa ett sådant än att förstöra startbatterier på löpande band. (dom klarar inte djupa urladdningar, börjar sulfatera under 10.7 volt och blir då förstörda)
    Efter att själv ha provat ex antal fritidsbatterier från Biltema så vissnade jag till slut…….Skaffade ett Tudor marin/fritid och är nu inne på tredje säsongen och den är fortfarande lika frisk som ett nytt. Viktigt är dock att under perioden som batterier inte används så ska dom underhållsladdas för att kunna fungera tillfredställande.
    Passa på att köpa ett kvalitets batteri på våren när båtshoparna ofta rear ut dessa, då kostar dom ungefär som ett Biltema batt.

  • poppo

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 20:57

    Ok, verkar som man ska satsa på ett kvalitets-fritidsbatteri. Har en Dodge-van och har noterat att det kanske inte finns plats under huven, däremot finns det jäkligt mycket plats under bilen, bakom kanterna “tröskellådorna” mellan hjulen där borde man kunna hänga hur många batterier som helst (i batterilådor?). Skönt att slippa oroa sig för gasbildning under laddning också.

  • getwet

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 07:02

    I motorutrymmet lär du inte få plats med något extra batteri, även om det nu är en aning mer plats i Dodgen än i den Cheva som jag själv har.
    Nu vet inte jag vilka stolar du har i vanen, men på min finns det plats under förar och pass.stol för batteri. Där har jag monterat in mitt samt en brytare på sidan av stolsunderredet. Knallgas behöver du inte oroa dig för, fritidsbatterier har gemensamt lock till cellerna och en avluftningsslang som du kan dra genom golvet så slipper du det problemet. Ytterligare en sak…….glöm inte att säkra upp batteriet! Finns kraftiga grejer på Biltema för en billig penning. Kolla in på bilstereo avdelningen så finns det säkringshållare och säkringar för större belastningar.

    Kommer du att ha inredning i bussen också?

  • poppo

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 07:15

    Aha, fint med avluftningsslang! Jo, under stolarna finns det gott om plats – betydligt enklare än att montera under/utanför.

    Hur mycket kan man ta ut ur ett batteri? Vad är rimligt att säkra upp? Har tänkt köra liten kylbox, stereo, ett par lampor och ladda mobil. Man får väl kolla vad grejerna drar antar jag.

    Det projekteras på inredning med, har tänkt bygga den så man lätt kan slänga ut hela rasket för maximal flexibilitet om man behöver köra annat i skåpet. Skönt också att slippa jidder inför besiktning (lb-reg – inte husbil). Troligtvis satsar jag på hörnsoffa som lätt blir dubbelsäng.

  • brickan

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 12:14

    Kan bara glädja och tillföra denna tråden med att detta är ungefär vad jag jobbar heltid med och hjälper gärna till.
    Vi http://www.primepower.se utrustar och dimensionerar batterisystem i ambulanser brandbilar båtar mm.
    Relä är en bra ide och behöver nödvändigtvis inte vara så dyrt.
    Samma relä som skyllemark har kan jag sälja till ett mycket förmånligt pris och då menar jag billigt men skriver inte priset här för så kommer det en massa andra icke surfande båtfolk och ska köpa.
    Skicka ett privat mess så får ni reda på pris mm.
    När det gäller batteri så håller jag med totalt och tudor fritid är det batteriet som håller hög kvallitet till lågt pris.
    Ett gel batteri tål ännu mer men det är svårt att få ekonomi i det då det kostar ungefär 2500 pengar.
    Lägger senare upp lite cheman mm så ni ser hur man enklast kopplar in.
    Ett annat alternativ är en elektronisk laddningsfördelare men dom kostar ca 1300 och har en hel drös med fördelar men erfarenhetsmässigt kan jag säga det funkar utmärkt med ett bra relä som tål hög ström.
    Det kommer att bli en strömrusning när du har ett tomt batteri och ett fullt startbatteri men strömrusningen blir inte så stor som många vill påstå.

  • fjant

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 14:06

    Hur mycket ström ska reläet tåla? (finns ju olika) Ska stoppa i nåt dylikt i min merca-diesel. Startbatteriet ligger på 120Ah och förbruknings batteriet kommer väl hamna där i närheten.

    /Fjant

  • brickan

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 15:23

    Ett bra relä som tål ca 70A belastning konternueligt är rimligt.
    Sedan ska man aldrig tömma ett batteri utan minst 40% kvar.
    När reläet slår till kommer det en hög strömrusning att ske från ditt startbatteri och det viktiga i detta skedet är att reläet inte slår ifrån och kontakterna bränns.
    Det reläet som nämns tidigare är ett utmärkt kvalitetsrelä som vi använder i många applikationer och jag har inte sett några brända av de tusental vi säljer årligen dessa säljs dock lite mer avancerade med spänningskänning mm.
    Säkra av systemet med 80-100A och du är säker.

  • fjant

    Medlem
    22 februari, 2005 vid 18:41

    Ska jag paralellkoppla förbrukningsbatteriet med startbatteriet, eller koppla det rakt mot generatorn?

    /Fjant

  • poppo

    Medlem
    23 februari, 2005 vid 05:45

    Tackar för proffshjälpen! smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Extra batteri(er)?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.