Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extra extra, read all about it

  • racer

    Medlem
    23 mars, 2000 vid 19:24

    Mycket klok man, jag har även funderat på hur widestyle brädorna funkar när man tar höjd och får ordentligt med luft under sig i hoppen, det blir rätt ordentliga dyningar på upp mot 2 meter här när jag kör mitt största kit och då blåser det kanske 7-8s/m. En viss Halmstadbo vid namn Daniel Cervin vann i Halmstad förra året på grejor från -96 beroende på att de andra hade lite kontrollproblem på sina bautagrejor. Jag kan känna att till och med min racebräda på 290 är svår att hantera i luften och när man möter dyningar som är höga så har man liksom inget annat val än att hoppa. Ju längre från centerlinjen på brädan man har stropparna ju svårare borde det vara, jag kan givetvis ha fel!!??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 mars, 2000 vid 20:44

    Jag tror inte att man kan andvända Daniel C som referens då han har alldeles
    för mycket koll på det mesta han gör.

    Detta säger väl något om tanken som någon nämnde om Björn D skulle tävla mot svenska eliten på gamla prylar…..Eller.??

    MVH///J.S.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 mars, 2000 vid 21:37

    Nä du har inte fel Racer.
    Widestyle´s ger en verkligt go floatkänsla, planar bra, men rå-topp, livlighet, kontrollerbarhet…………….nix.

    Spana in vad en ny bra widestyle kostar och kanske det är så att tex en beg. ACE 289 Full Race till ett betydligt lägre pris i jämförelse, också ger en typ av utmaning och känsla som inte är helt fel heller.
    Golfspelare använder flera olika klubbor, men för oss som verkligen måste kolla slantarna så är det värt att fundera och uppenbarligen kan man vinna på grejor från 96 om man har bra koll.

    Det finns alternativ till splirrans widestyles tex en splirrans F2 Thommen 275 (slalom) om man äter välling resten av året, tänk och få packa upp en sån.
    Men hade jag råd skulle jag givetvis köpa bägge sorter fast först F2:n

  • smurf

    Medlem
    23 mars, 2000 vid 21:59

    Gamla tiders lättvindscourse är dagens “hårdvind” course. 311 är fortfarande en super bräda i rätt vindar!!
    I vissa vind och vågförhållanden fungerar en traditionell bräda bättre än en widestyle. VX Ltd, VX2, VX3 och
    motsvarande är fortfarande riktigt goa segel! Vad jag vill ha sagt är att den extremaste lättvindsseglingen
    har gått otroligt mycket framåt men att vid lite mer vind klarar man sig fortfarande på något år äldre prylar
    och blåser det riktigt mycket så kan man nå resultat på ännu äldre utrustning. I 4 m/s har du ingen chans
    med en gammal bräda då du knappt planar men ju mer tryck det blir desto jämnare blir det. Kort och gott
    får vi hoppas att det blåser ordentligt så det blir upp till seglaren att avgöra hur mycket segling det ska bli
    istället för upp till utrustningen…. lät det som en önskedröm eller vad…. Widestyle är dock här för att
    stanna då det innebär så otroligt mycket mer segling och dessutom otroligt rolig segling!!! Otroligt mycket
    roligare än vad man kan tänka sig innan man har provat!!!! Segla mycket, ha roligt!!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 mars, 2000 vid 07:20

    råtopp?????? WAS????

    Jag kan säga att widestyles är mycket livligare än traditionella, MYCKET!!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extra extra, read all about it

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.