Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Extreme board makeover!
-
Rätt, saltet löses upp och kvar blir en grov yta som är bra som halkskydd
Biltemalänkar:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas–och-Kolfiber/Glasfibervav/Har inte provat något av detta. Väven verkar vara ungefär dubbelt så tjock som man normalt använder vid brädbygge (eller iallafall jämfört med vad man hade 1985) men det är väl bara att använda färre lager.
Jag har funderingar på att kapa nosen på min Tiga också (den är ännu längre med sina 267 cm!) men verkar aldrig få tid till det.
-
canoya;629250 wrote:Rätt, saltet löses upp och kvar blir en grov yta som är bra som halkskydd
Biltemalänkar:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi/
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas–och-Kolfiber/Glasfibervav/Har inte provat något av detta. Väven verkar vara ungefär dubbelt så tjock som man normalt använder vid brädbygge (eller iallafall jämfört med vad man hade 1985) men det är väl bara att använda färre lager.
Jag har funderingar på att kapa nosen på min Tiga också (den är ännu längre med sina 267 cm!) men verkar aldrig få tid till det.
Shysst! Polyester som någon sa till mig skulle användas som lack vad borde jag välja då?
Biltema wrote:Lamineringsepoxin går att använda tillsammans med vävd glasfiber (roving), kolfiberväv och kevlarväv för reparationer av båtar, surfingbrädor, bilar m.m.Proffsgrejer alltså 😉
-
m3lk3r;629107 wrote:Jag har en gammal Tiga wave hemma på 86 liter som jag har lärt mig att rippa vågor med, köpte den av challgren här förra året tror jag för 500 någonting kanske.
Nä…inte köpte du den av mig…har nog aldrig ägt en Tiga wave eller inte heller sålt någon…
-
Jaha, och förutom att Slusken har både skrivit vettiga inlägg för att sedan röka på i vanlig ordning så är det en massa svammel som kommer upp, mest från en som inte jag ens fattar vad han pratar om ibland. Men det är en annan femma. Om vi nu ska börja från början dårå…
Det ohälsosamma med epoxi är den ohärdade blandningen. Epoxi är allergiframkallande, vissa sorter mer än andra. Och redan här har vi kommit in på första anledningen till att undvika Fultemas produkter. Slipdammet är också ohälsosamt, men det är inte värre än att våtslipning eller ansiktsfilter och bra ventilation skyddar. Återigen, den ohärdade epoxin är det som du ska vara mest rädd för. Minst diskhandskar och heltäckande kläder. Nitrilhandskar fungerar också, men går sönder lättare och har inte lika lång krage.
Hållfasthet på epoxi skiljer också enormt beroende på typ. Fultemas är extremt katalyserad och härdar på 8 timmar, med resultatet att den är löjligt spröd. Inte ens modellbyggare vill använda Fultemas epoxi, så nu kan du nog räkna ut själv vad jag tycker om den. Den sort jag använder mest har en härdtid på 24 timmar och postkurerar i flera dagar. Den är hållbarare, men bara lite mer. Just ja, förra meningen var bara ironi.Kan du inte bygga en bräda med Byggmax-väv och få en egen sån där video de har på hemsidan?
http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Hela-Sverige-Bygger/Borjes-bondgard.aspx -
challgren;629254 wrote:Nä…inte köpte du den av mig…har nog aldrig ägt en Tiga wave eller inte heller sålt någon…
W-what? Vem köpte jag den av då? :confused2:
Det var inte jag som köpte själva brädan, det var en götet som gjorde det åt mig men jag hade kontakt med köparen här på steffo. Jag får ursäkta mig!
EDIT: Frusciante var det, även du får en ursäkt av mig, flåt..
Svenne: Väntade på att du skulle rädda situationen, har kikat på många av dina grejer här på forumet och jag är imponerad!
Byggmax vs. Fultema?
-
m3lk3r;629260 wrote:W-what? Vem köpte jag den av då? :confused2:
Det var inte jag som köpte själva brädan, det var en götet som gjorde det åt mig men jag hade kontakt med köparen här på steffo. Jag får ursäkta mig!
No offence taken! 🙂
-
ett tips på att få nosen snygg är att lägga på glasfiberväv, några lager, och med epoxi. sen efter det så kan du lägga på spackel eller ännu bättre glasfiberspackel som är skithårt. lägger du på kanske 3 lager spackel och slipar av det med slipmaskin efter varje gång så får du en riktigt fin yta sen. sen kan du bara tvätta det med aceton eller liknande och sen spraymåla. du behöver ingen primer. gjorde så och mitt blev skitbra.
-
broenet;629291 wrote:ett tips på att få nosen snygg är att lägga på glasfiberväv, några lager, och med epoxi. sen efter det så kan du lägga på spackel eller ännu bättre glasfiberspackel som är skithårt. lägger du på kanske 3 lager spackel och slipar av det med slipmaskin efter varje gång så får du en riktigt fin yta sen. sen kan du bara tvätta det med aceton eller liknande och sen spraymåla. du behöver ingen primer. gjorde så och mitt blev skitbra.
Tack för inlägget men jag kör nog på någon riktigt bra primer över hela brädan, sedan kör jag vitt spray på översidan. Fast jag kanske inte kommer så långt..
-
Kjello
Gäst3 september, 2010 vid 12:18Svenne blev sur på mej, måste bara förklara.
Byggde i början på 80-talet funboard, byggsats från en surfshop i Täby.
Följde alla regler på bygg-guiden, extrabilaga i SurfSport tidnigen.
Skyddade allt, och använde läkare operationshandskar, nya för varge moment (dom höll).
Våtslipet “stänkte omkring”, men torkade snabbt i det varma rummet (kunde inte spola vatten där), det fastnade i svetten, kliade, och torkade snabbt in på byxben mm. tältade utanför i flera dagar, för huset va shapestuga..trodde det skulle försvinna efter en kalldusch, och hoppa i sjön (som när man jobbar med gullfiber), men icke,snål använde samma skyddskläder varge dag.
fick excem kändes som det stack ut glasfiber från skinnet (det va som skinnet blev någon mm tjockare och något stack ut., mest i vaderna, från byxben, och i t-shirtens hals + underarmarna.
tog nära 2 år att bli av med.Galet, men i bygg-guiden stod det inget om att man bör jobba i ett rum med golvbrunn.
Hör till att jag bor på en udde utsatt för nordlig vind, väldigt fuktig luft, och guiden sa att det
bör va något närmare 18 grader varmt, för härdningen.byggde dessförinnan en optimistjolle i mahogny, och valde härdlack, skulle bli klibbtorr på ett par timmar, men i råa fuktiga luften, tog det 2 dagar, i ett tält (flugor fastnade).
Den blev jättefin, när man våtslipatslipat bort flugorna. men alla regler stämmer inte här.Jag är in get proffs på sådant, Tyvärr många ord !.
Men livet går vidare, bara kul. -
tänk på att om du kapar nosen en bra bit så kanske det blir för mycket tryck i nosen på brädan om du har mastfoten långt fram. alltså att brädan dyker eftersom du kapar några liter i nosen
-
Kjello;629440 wrote:Galet, men i bygg-guiden stod det inget om att man bör jobba i ett rum med golvbrunn.
Kan bero på att man inte får arbeta med kemikalier i rum med golvbrunn?..
-
Kjello
Gäst3 september, 2010 vid 15:45Svenne;629477 wrote:Kan bero på att man inte får arbeta med kemikalier i rum med golvbrunn?..Självklart idag, men i framtiden går inte ens det för sej. (att läcka ut tveksamt skit någonstans), då blir det till en återvinnings tunna, som ska tas omhand, låter dyrt.
Det va inte så noga med informationen, på den tiden.
tackar Svenne. bästa tipsen på jorden, men ingen orkar skriva en bok för ett inlägg.Ööhh, läste fel får inte “med golvbrunn”, hur gör man då. med allt dammande torkat slipdamm ?.
Framtiden är redan här !.
Möjligen funkar en riktigt bra dammsugare med microfiberfilter, eller bättre. -
Knatte
Gäst3 september, 2010 vid 16:00Kjello;629479 wrote:Självklart idag, men i framtiden går inte ens det för sej. (att läcka ut tveksamt skit någonstans), då blir det till en återvinnings tunna, som ska tas omhand, låter dyrt.
Det va inte så noga med informationen, på den tiden.
tackar Svenne. bästa tipsen på jorden, men ingen orkar skriva en bok för ett inlägg.Ööhh, läste fel får inte “med golvbrunn”, hur gör man då. med allt dammande torkat slipdamm ?.
Framtiden är redan här !.
Möjligen funkar en riktigt bra dammsugare med microfiberfilter, eller bättre.Problemet är väl att dammsugaren lär väl gå sönder om du suger slipdamm?? Nya dammsugare klarar ju inte av slipdamm, om det inte är en heavy duty modell.
Vi skrotade en sprillans ny electrolux modell bättre, när vi dammsög slipdamm från tapeter:mad:
Logga in för att svara.