Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Extreme board makeover!
-
m3lk3r;629292 wrote:Tack för inlägget men jag kör nog på någon riktigt bra primer över hela brädan, sedan kör jag vitt spray på översidan. Fast jag kanske inte kommer så långt..
Alltså waste of money! du behöver nog inte primer 🙂 sitter asbra ändå. vill ha ha plastprimer eller något för att färgen ska fastna bättre eller vad är tanken?
-
Kjello
Gäst3 september, 2010 vid 16:26Silvertejp är cool.
Men tänk, att oljan tar slut, slit och släng brädor hör till forntiden.
kanske dammsugare,med vattenfilter funkar, men problem vad gör man av shitet, Inte bara att tömma i toaletten.
För att inte tala om dom som går 10-dagar penicillinkur, var göra.orka tänka, skit, förödande, ingen har visat den optimala lösningen.
Det forskas mest i sådant som ger pengar nu.Ursäkta min pessimism, menar inget illa, bara lite många öl “igen”
Jag är en skithög, pratar chit, kul ämne; Extreme board makeover! -
Lugnt Kjello 😉
Tog en sväng till Götet idag! Fick inhandlat en F2 Maui projekt från 2003, lite sliten men helt ok. Sedan över till hisingen där biltema ligger. Blev lamineringsepoxi med härdare, vävd glasfiber och en liter polyester med härdare.
Vad jag har förstått så använder man antinge epoxi eller polyester men en snubbe sa till mig att sista lagret på brädan, alltså själva lacken över färgen ska vara polyester. En annan snubbe sa till mig att han trodde att det inte skulle funka för det var epoxi på vid nosen och att polyester var för “löst” för att lägga på som lack (?).
Idag hinner jag inte kapa nosen men imorgon får jag nog tid att kapa av den 5-10 cm, ta bort pads och slippa bort all gul färg på den. Kanske kommer jag att hinna slipa till en ny form på nosen.
Primer, som jag inte längre kommer använda, tänkte jag köra över hela brädan men bara ha vit färg på ovansidan.
Någon som rekommenderar en bra vit sprayfärg?Trevlig helg på er!
-
Nosen har fått ny form nu! Funderar på om jag inte tagit bort lite mycket av den hehe.. bilder får ni inte nu för jag måste packa, portugal imorgon, STOKED! Känns jobbigt att lämna projektet mitt i dock men jag är bara borta 2 veckor.
De slitna padsen eller vad man ska kalla det är helt borta, mycket riktigt satt det fyra stycken runda stötdämpare för hälarna som får stanna kvar. Easyrider kirrade sketbra pads, så jävla skönt att surfare är hjälpsamma och trevliga!!Den gula färgen är fortfarande på, väntar med den så den är lite skyddad!
Har även slipat lite på baken, ska göra det lite mer. Ser ut som Fanatics 2011 quad i stjärten nu (FULT!). -
Jag har satt igång igen och nu har jag slipat ner brädan men jag sitter lite fast..
Nu ser hela brädan ut så här ungefär:
http://img40.imageshack.us/i/dsc00691ow.jpg/
Som ni ser så är brädan fortfarande gul och så får det vara tills jag målar om!Men problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska bygga upp nosen igen här:
http://img836.imageshack.us/i/dsc00689j.jpg/Jag funderar lite på någon sorts epoxiblandning ala plastic padding och lite glasfiber som ett sista lager, kommer det fästa?
En annan miss är att padsen där fram inte är tillräckligt stora för att täcka hela den svarta mjuka delen men det det löser sig säkert. -
Slipa av mer av färgen runt nosen. Lägg en fiber som täcker EPS:en och som går ett par cm på däck och botten. Sen en strimma divinycell som du limmar fast (kan göras samtidigt som fibrerna). Slipa till PVC:t till rätt form lägg på fiber ovanpå på samma sätt som första lagret.
-
Divinycell, det har jag aldrig jobbat med (inte glasfiber heller..) så det blir nog intressant. Plastic padding kan man glömma alltså? divinycell fästs alltså med epoxi?
Tack för svaret.
-
Plastic Padding innehåller styren. Styren löser upp EPS och din frigolitkärna kommer att försvinna. Låt bli Plastic Padding helt enkelt.
-
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxy/Epoxikitt/ ??
Funderar på att använda detta då divinycell är lite väl dyrt. Undrar nog mest om det är ungefär samma som plastic padding eller kan jag lägga på lite sådant för att jämna ut min nos nu när jag lagt på lite glasfiber?
Till sist ett lager glasfiber på. -
Det där ser ju ut som en budgetvariant av dr ding, så särskilt starkt blir det inte. Mest något att slipa ner. Ingen skillnad mot att lägga på epoxi, skulle jag tro. Svenne vet.
-
Såg ju fram emot att få se tomtens projekt fortskrida. Men me nu tog han fan i så han avslöja att han bara driver me oss! Tur iofs, ja började bli orolig på riktigt för killen.
-
surfslusken;635463 wrote:Såg ju fram emot att få se tomtens projekt fortskrida. Men me nu tog han fan i så han avslöja att han bara driver me oss! Tur iofs, ja började bli orolig på riktigt för killen.
Med det vill du säga att jag absolut borde ta divinycell istället för någon epoxiblandning? Men ökar ju priset på projektet med det dubbla och plötsligt är det inte något “skojbygge” längre. Tänk lite man!
-
Så d-la dyrt kan inte en spillbit divinycell vara. Svenne borde ha en lagom bit liggande som du kan använda. Annars kan du fuska och få till det bra genom att först lägga ett lager väv direkt mot eps-skummet (kärnan) se dock till att först lipa bort mer lack runt där du tagit bort material så väven kan överlappa ordentligt och ligga direkt mot den yttersta gamla väven. Sen kan du i stället för divinycell röra ihop epoxy med microballonger (blir lättare) och/eller en starkare filler typ kortklippta glasvävtrådar (kan du klippa till själv, blir tyngre, men kan kombineras med ballonger) och sedan spackla upp. Slipa till rätt shape och lägg få ett par lager till väv! Sen ett nytt tunt sliplager, slip, lack, klart! /JB
-
En jäkla massa väv hade ju inte varit fel! divinycell är svårt att hitta billigt här i lilla skitvarberg så tack för tipsen!
Logga in för att svara.