Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › F.one Tribal 2…
-
F.one Tribal 2…
Publicerad av grodanboll på 2 maj, 2011 vid 22:13Är det någon som har några erfarenheter av denna kite? Funderar på att köpa en begagnad, men har aldrig kört med en 5-linorskite förut, kanske kommer jag förbanna mig själv om jag går över från min Cabrinha Switchblade till denna Tribal 2? Har läst en del recensioner på nätet, vilka överlag är väldigt positiva men så är dom ju oxå 3-4 år gamla (F.one Tribal 2 är från 2007). Kiten är billig, knappt 1500 spänn inkl bom å allt, men det kanske ändå är ett dumt köp?
grodanboll svarade 13 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Jag har kört Tribal1 13m² sedan jag började och jag har ju lärt mig..
Min recension:
+
Biffig (bra drag)
Snabb i kurvorna–
Klurig relaunch (skulle kunna kallas svår.. men det är ju 1:an det)
Högt bomtryck
Halvdann kvalitet (femte linan nöts ner titt som tätt, tydligen än värre på 2:an)
Tveksamma depower-egenskaper -
Är det inte möjligt att byta ut de tre första metrarna på 5:e linan ifall den blir alldeles utsliten?
Har en deal där jag får köpa 3 stycken tribal 2 för 5000 spänn, vilket låter prisvärt i mina öron även om dessa kitar är ”halvbra”.
Vet du förresten om det är one-pump system på Tribal 2?
-
Ja, det är bara att byta linan. Jag har ett par meter Clas Ohlsson-snöre i bilen jämt och ständigt.. Har även kört med linan när den varit av vid några tillfällen, lite som en svans på draken 🙂
Ja, det är en bra deal om du inte ska köra djupt vatten. Tvivlar på att relaunchen blivit så mycket bättre på en version, och den suger verkligen på 1:an.
Vet inte om det är One-pump. Tveksamt.
-
Så man verkar kunna sammanfatta Tribal 2 som en schysst kite, men man får räkna med att svära ett tag om man krashar den i vattnet och så tar det lite längre tid att pumpa upp skiten. Med tanke på dealen jag har kan det kanske vara värt det…
För 7200 spänn får jag:
3 stycken Tribal 2 storlek 11, 13 och 15 (med 3 st bommar)
1 st Gaastra Max 8m (endast använd 5 ggr)
1 st F.one bräda, SK8 07 134x39cm eller en Brunotti Pro-X 07 134x39cm (vete fan vilken som är bäst)Allting är från 07 och två av kitarna har fått mindre skador som lagats av segelmakare (som om det nu har någon betydelse för prestandan). Kitarna håller tydligen luften i flera dagar, vilket borde va ett tecken på att dom är i ok skick)
Är det någon som kanske kan ge mig en bättre deal? 🙂
-
Det finns ju massor av andra alternativ också.
Typ:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32152&title=caution-mayhems-2010-14-9-7-kvm&cat=9
(då slipper du gå över till 5 linor också)eller någon av de andra 40-11 annonserna på köp&sälj med fina grejer till alltför låga priser. :smirk:
/Kaj
-
Cortex;654271 wrote:Det finns ju massor av andra alternativ också.
Typ:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32152&title=caution-mayhems-2010-14-9-7-kvm&cat=9
(då slipper du gå över till 5 linor också)eller någon av de andra 40-11 annonserna på köp&sälj med fina grejer till alltför låga priser. :smirk:
/Kaj
Med det är en viss skillnad i pris. Han säljer sina kitar för 5-6000:- styck. Jag får 4 kitar + en bräda för 7200:-
-
SkånePaul;654269 wrote:Tight med storlekarna 11, 13 och 15!
Ingår ju även en 8:a i köpet. Dessutom har jag redan en 9:a, 12:a och 14.
-
GrodanBoll;654281 wrote:Ingår ju även en 8:a i köpet. Dessutom har jag redan en 9:a, 12:a och 14.
Vad ska du med så många kites till??
Jag hade lagt pengarna på något nyare utan tvekan.
-
har tänkt göra mig av med min 14 och har en kompis som behöver en uppsättning i sommar, så han kommer ta över dom jag inte behöver.
Logga in för att svara.