Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › F2 Maui Project, Var ?
-
Japp.
Det är sant att jag sålt Style M och bytt till en 8’5”. Men orsaken var dock inte att Style M är dålig! Det är en skitbra bräda men den passade inte in i mitt spann av segel, eller brädor kanska man skall säga, eller mig själv kanske.Som du vet Ola så väger jag 83 kilo vilket gör att jag behöver ganska mycket drag i 5.3:an för att min Maui Project 8’2” med sina 75 liter skall fungera. Den var lite för liten för mig och 5.3, i Sverige vill man gärna täcka upp 5.3 storleken perfekt med en vågbräda för det är då vågorna börjar komma. En lättare person än mig som går igång snabbare på 8’2”:an har säkert inte samma problem utan spettar på med en 5.3:a på en 8’2”a (du vet ju själv vilken skillnad det var mellan dig och mig i planing på Maui… 83 kilo mot 62?)
Jag såg två utvägar på detta, byta 8’2”an mot en 8’4” eller byta Style M mot en 8’5”. Jag gjorde det senare pga att det troligen bär av till ett blåsigare land inom kort och då vill jag ha min 8’2”. Jag insåg också att jag inte kommer ha tid att vindsurfa alla lättvindsdagar utan får prioritera säkra hårdvindsdagar med mitt nya jobb. Det var också en orsak.Så nu har jag ett perfekt spann mellan 6.0 och 3.6 med en Maui Project 8’5” och en 8’2”.
Hade jag valt Style M och 8’4” hade detta spann legat mellan 6.5 och 4.5 kanske.
Och här bör jag säga att detta gäller mig, med min vikt och min seglingsstil. En lättare har säkert ett annat spann.Nu är det helg och Afterwork!
Staffan
-
Men bradorna som gick sonder var inte byggda som cut away modellen (fabriks fel). Deltastringern var for kort, sa den rackte inte bak till omradet mellan framre och bakre fotstropparna dar de flesta gick av. Med ett extra lager glasfiberlager och deltastringer som racker enda bak haller nog bradan battre an de flesta 2002 er..Benke
-
Jag förstår. Det är intressant det där med seglarens vikt. Jag har själv känsla av (och har hört det sägas lite här och där av andra) att lättare seglare som jag själv (67 kg, knappast 62) klarar sig med färre brädor. Duktiga vågseglare kör rätt små brädor när det är mycket vind och/eller bra vågor och halvmycket vind. Lätta seglare klarar sig med en liten bräda även i ganska lätt vind.
Men som du säger, kräver man perfekt känsla i vågridningen med 5.3 för alla möjliga typer av vågor går det nästan åt två brädor hur som helst.
Att jag själv i praktiken har tre vågisar motsäger kanske detta lite…
-
Maui Project F2 fick ju riktigt bra i amerikanska windsurf, gött.
Kollade i den tidningen idag.
Logga in för att svara.