Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › F2 prototyp
-
Hum, ser inte riktigt vitsen att ha utblåsen där bak. Då har ju tanken om att få turbulens under brädan försvunnit. Där bak finns ju ändå TT.
Eller är det någon som ser varför man har utblåsen där bak?
-
Tydligen blir det en vacuumeffekt (undertryck => mer friktion) i utskärningarna som elimireras då luft kommer ner genom utblåsen.
-
Men borde inte brädan gå dåligt om det är choppigt då? Alla försänkningar på undersidan borde ju sänka farten om choppen hela tiden slår in i dessa. Detta borde ju funka bäst på plattare vatten…
-
Men blir det verkligen något problem med undertryck när baksidan på dunderstjärten är öppen?
-
Nästa steg är väl att göra som den gamla “dammsugaren” från 70-talet, en F1-bil som hade en stor _fläkt_ som sög ut luften som fanns under bilen. Eftersom den dessutom sög upp allt skräp som fanns på banan så bakomvarande bil fick det på sig, förbjöds den kvickt.
Men… En rejält konkav bräda (konkaviteter är ju också ett sätt att pumpa in luft under brädan) och en fläkt som blåser in luft under brädan… Planar säkert i 0,5 m/s och går nog fort.
-
Svar till:
här är utblåsen, frågan är om det ger någon turbo pwa
[/ QUOTE ] Hallå eller… Vart är vi påväg… Har alltid förknippat vindsurfing med action.. Frågan e hur mycket action det är med en sådan jäkla pråm.. Då kan man ju lika gärna segla jolle.. Nä! Kuling å små brädor!! Det är vindsurfing det!! Hm, lite offtopic nu…
-
Skulle den inte suga upp vatten då? En svävare med segel kanske är nästa steg? Är det tillåtet enligt reglementet?
Logga in för att svara.