Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008
-
F2 Speed Challenge i Klagshamn den 13-14 september 2008
andersbq svarade 16 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 47 Svar
-
Är jag ensam toffel i detta forum?
Absolut är du det Klangen!
-
Jag är motvilligt med i eventuell toffelliga Klang…! Satan..så mycket enklare livet var förr….
@Klang 498631 wrote:
Jag och Tobbe diskuterade detta härom dagen, arrangemang runt om kring får hållas sparsamma till fördel för själva seglingen. Konceptet fungerar ju fin-fint redan nu när vi kör våra lokala speed-cupper. Men, om det är tal om en 60-mil körning…
Så kvarstår problemet med att:
– Ansöka om ledighet 4 helger i rad, min regering börjar då prata om inflation, segregering och utsatta folkgrupper…
– Boka någonstans att sova, har blivit för gammal för att ligga och frysa i bussen… brukar inte Haga vara välbokat redan i maj?
Är jag ensam toffel i detta forum?
-
Återigen tycker jag det är dags att ta upp en gammal idé som pratats om många gånger. På lördag så ser det bra ut på ostkusten från typ Norrköping ända till Trelleborg. Minst 10 m/s hela dagen. (och fredagen ska vi väl inte nämna) Sist vi satt och solade i Klagshamn var det bra vind norr om Varberg.
Nu är det väl snart läge för en mobil cup?
Kniper det så behövs väl inga bojar, bara en PC.
Att vi skulle ha sån kopiös tur varje år att det blir kuling de tre helger vi prickat in i almanackan och tagit toffel-ledigt kommer knappast att fortsätta (som det var 06/07). Det är ju väldigt skilnad mot ISA/World Cup som lägger sina event på erkänt blåsiga ställen och dessutom har en vecka per tävling.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att till helgen åka till typ Gävle, Puttgarten eller Skagen om jag vet att det vankas tävling och vind. För 20 år sedan var det ju bara sjörapporten som bjöds typ ” Skagerack och Kattegatt växlande 2-5 vridande mot väst och ökande”. Idag har vi helt annan data, man kan ju t o m plotta regnmolnen, räkna ner isobarerna och ställa klockan.Är det nån som håller med? (jaja publiksport osv, men om det inte ens blåser så spelar det ju ingen roll, och jag håller inte med Ulf Lundell)
-
andersbq;498661 wrote:Återigen tycker jag det är dags att ta upp en gammal idé som pratats om många gånger. På lördag så ser det bra ut på ostkusten från typ Norrköping ända till Trelleborg. Minst 10 m/s hela dagen. (och fredagen ska vi väl inte nämna) Sist vi satt och solade i Klagshamn var det bra vind norr om Varberg.
Att vi skulle ha sån kopiös tur varje år att det blir kuling de tre helger vi prickat in i almanackan och tagit toffel-ledigt kommer knappast att fortsätta (som det var 06/07). Det är ju väldigt skilnad mot ISA/World Cup som lägger sina event på erkänt blåsiga ställen och dessutom har en vecka per tävling.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att till helgen åka till typ Gävle, Puttgarten eller Skagen om jag vet att det vankas tävling och vind. För 20 år sedan var det ju bara sjörapporten som bjöds typ ” Skagerack och Kattegatt växlande 2-5 vridande mot väst och ökande”. Idag har vi helt annan data, man kan ju t o m plotta regnmolnen, räkna ner isobarerna och ställa klockan.Är det nån som håller med? (jaja publiksport osv, men om det inte ens blåser så spelar det ju ingen roll, och jag håller inte med Ulf Lundell)
Med Anders som vår väderobservatör och ett par biobiljetter å goa middagar till frun de helger det inte blev tävling så har vi ju det vinnande konceptet.. Alla speedare får bra med vind och deras fruar blir också nöjda..:wink:
Kom igeeen nu och justera tävlingskonceptet så vi får ordentligt med vind på tävlingarna..
-
Som vanligt , bara att som medlem skriva en motion till SVFs årsmöte om man vill förändra upplägget på SWT. Sen är det bara att komma dit och rösta igenom den sen.
-
andersbq;498661 wrote:Återigen tycker jag det är dags att ta upp en gammal idé som pratats om många gånger. På lördag så ser det bra ut på ostkusten från typ Norrköping ända till Trelleborg. Minst 10 m/s hela dagen. (och fredagen ska vi väl inte nämna) Sist vi satt och solade i Klagshamn var det bra vind norr om Varberg.
Är det inte exakt detta som redan finns?
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57631 -
Jag skulle lätt kunna tänka mig att till helgen åka till typ Gävle, Puttgarten eller Skagen om jag vet att det vankas tävling och vind. För 20 år sedan var det ju bara sjörapporten som bjöds typ ” Skagerack och Kattegatt växlande 2-5 vridande mot väst och ökande”. Idag har vi helt annan data, man kan ju t o m plotta regnmolnen, räkna ner isobarerna och ställa klockan.
Är det nån som håller med? (jaja publiksport osv, men om det inte ens blåser så spelar det ju ingen roll, och jag håller inte med Ulf Lundell)
Är det inte exakt detta som redan finns?
-
@SWE-31 498697 wrote:
Som vanligt , bara att som medlem skriva en motion till SVFs årsmöte om man vill förändra upplägget på SWT. Sen är det bara att komma dit och rösta igenom den sen.
För dom som mot förmodan inte känner till det så sorterar Speed Challenge under Svenska vindsurfingförbundet och finns inplanerad i tävlingskalendern som utgavs i god tid innan tävlingssäsongen. Denna kalender omfattar även formula, freerace, freestyle och (kona). Dom datum som är lediga från dessa sanktionerade tävlingar har sedan vikts åt tävlingar såsom mellansvenska och skåneserien i formula. Därför går det inte i nuläget att bara flytta en tävlings-klass lite hur som helst, utan hänsyn. Trots allt så är vi ett antal som inte gärna avstår från att tävla i formula. Om speed skall flyttas så får det vänta till efter Torkelstorptävlingen som äger rum den 4:e och 5:e oktober.
Om ovanstående upplägg med tävlingskalender inte uppskattas så står det var och en fritt att inkomma med en motion till SVF, som därefter kan behandla det vid kommande årsmöte.
Skrivet av :
Mats Hartwig som håller i Åhustävlingen den 20:e september. -
Det du säger nedan är helt riktigt Mats (och Dala). Vi får ta en till diskussion i tävlingsledningen i F2 Speed Challenge Klagshamn och återkomma med ett fast besked inför helgen senast i morgon förmiddag. Helst i eftermiddag. Vi har desperat hoppats på att prognosen skall ändras till vår fördel så vi slipper den här diskussionen men det ser ju samma ut som i början av veckan.
Anders har du kollat om det är några nyheter inför helgen på väderfronten?Mvh,
Gustav Enocksson@hartwig 498816 wrote:
För dom som mot förmodan inte känner till det så sorterar Speed Challenge under Svenska vindsurfingförbundet och finns inplanerad i tävlingskalendern som utgavs i god tid innan tävlingssäsongen. Denna kalender omfattar även formula, freerace, freestyle och (kona). Dom datum som är lediga från dessa sanktionerade tävlingar har sedan vikts åt tävlingar såsom mellansvenska och skåneserien i formula. Därför går det inte i nuläget att bara flytta en tävlings-klass lite hur som helst, utan hänsyn. Trots allt så är vi ett antal som inte gärna avstår från att tävla i formula. Om speed skall flyttas så får det vänta till efter Torkelstorptävlingen som äger rum den 4:e och 5:e oktober.
Om ovanstående upplägg med tävlingskalender inte uppskattas så står det var och en fritt att inkomma med en motion till SVF, som därefter kan behandla det vid kommande årsmöte.
Skrivet av :
Mats Hartwig som håller i Åhustävlingen den 20:e september. -
Hej
Detta är en intressant diskussion och jag köper argumenten från SVF helt.
Däremot så tycker jag att vi ska ta en diskussion i en egen tråd för att försöka komma med ett genomtänkt och hyggligt förankrat förslag på ev förändringar på upplägg av “speed-touren” till nästa år som vi sen kan lägga som motion till SVF årsmöte.
Jag startar en ny tråd där vi kan diskutera frågan.
-
Jo vädret är sådant att det blir ONO ca 10-12 m/s på lördag morgon men minskande till 7-10 m/s detta beräknas stå sig hela dagen.
Detta är en proffs prognos just nu, jag återkommer med ny imorgon bitti.
Den har varit oförändrad i ett par dagar, vilket tyder på att den är ganska säker. Dvs vi har att göra med liknande vindar som när vi körde SM förra året. Skulle tro att tävlingsledningen lutar åt att köra, förutsatt att proggen står sig imorgon. -
Ok, nu har vi granskat massor av olika prognoser och generellt ser det ut att vara bra med vind på fm på lördagen för att sedan avta och i princip inte blåsa alls på söndagen.
Därför har vi bestämt följande:Tävlingen kommer endast att genomföras under lördagen
Registrering mellan 08.00-09.00
Skepparmöte: 09.00
Första möjliga start 09.20Se till att sprida detta så mycket ni kan så att ingen missar denna information
-
För långt för mig att åka på en 1-dagstävling, men jag önskar alla som deltar: lycka till!
Logga in för att svara.