Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › F2 SX Team Edition 2008
-
F2 SX Team Edition 2008
Publicerad av larsd på 21 januari, 2008 vid 08:43Jaha, där försvann Air Pipes som en konstig parantes i utvecklingen …
Ser på bilden ut som det skulle kunna vara lite mer “kantiga” cut outs ala StarboardFrån windsurfjournal.com
Big new product news for the beginning of 2008, and not just any old news either, as it appears that, on top of the new SX slalom range they unveiled last autumn, F2 is about to launch a separate range called the SX TE, the team Edition model…
Completely different from the classic SX boards, the SX TE come in five different sizes comprising the SX TE 56 (80 litres), SX TE 58 (85 litres), SX TE 63 (95 litres), SX TE 68 (105 litres) and SX TE 77 (120 litres). They’re all the same length at 235cm and the shaping has evidently been masterminded by in-house shaper Patrik Diethelm…
Apart from new more geometric cut-outs, the F2 SX TE range also sees the end of the famous Air Pipes with the appearance of a more noticeable ‘V’ !hankloose svarade 16 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Skulle vara gött om de kunde komma på ett gäng standard tester med mätvärden så att man kunde se om det är snack eller förbättringar. Air-pipes var ju så himla bra ett tag…
-
Är itne ett dugg förvånad över att air-pipes försvinner. Var bara en tidsfråga, eftersom ingen annan hoppade på trenden så var det nog inga förbättringar att tala om.
Men det måste kännas lite surt för dom som beställt SX 2008? Var dom inte bra, eller varför togs dessa TE brädor fram? Flera märken har ju börjat köra livscykler som är längre än 12 månader, och så gör F2 tvärtom? Jag fattar inte riktigt, faktiskt…
-
Jag måste fråga…vad det är som fått igång Gunnebo igen? Jag har kört av och till i Västervik när jag varit hemma från studier/jobb etc men bara sett gamle trotjänaren Fenta Räv och Olsson-brothers (bågskyttarna). Ni måste haft ett lång uppehåll!? Kul att ni är på G iaf! Speed top-5 2008 eller?
F.ö har jag ett av “mina” absolut bästa vindsurfingminnen från er brygga när jag skulle titta på Ozzys Sailboard 335 och ni låg och brände fram och tillbaka på slalombrädor…jag som aldrig hade sett en bräda i planing… Det var länge sedan….hmmmm…
🙂 Mes-Mats -
Kan någon förklara varför det plötsligt dyker upp ett gäng teambrädor så där bara…och hur många blir det?
-
Dom kanske kom fram till att SX inte var tillräckligt bra….och för att få använda TE så måste de serieproduceras.
-
@mes 440108 wrote:
Jag måste fråga…vad det är som fått igång Gunnebo igen? Jag har kört av och till i Västervik när jag varit hemma från studier/jobb etc men bara sett gamle trotjänaren Fenta Räv och Olsson-brothers (bågskyttarna). Ni måste haft ett lång uppehåll!? Kul att ni är på G iaf! Speed top-5 2008 eller?
F.ö har jag ett av “mina” absolut bästa vindsurfingminnen från er brygga när jag skulle titta på Ozzys Sailboard 335 och ni låg och brände fram och tillbaka på slalombrädor…jag som aldrig hade sett en bräda i planing… Det var länge sedan….hmmmm…
🙂 Mes-MatsMr Dahl har nog svaret på din fråga : ) ! Vår malpåse har bara väntat på att få bli öppnad och en del av svaret är nog just GPS:ens intåg på banan. Men för att hålla mig till tråden så kan jag inte annat än att beklaga alla “trender” som återigen kommer att ta död på mångas försök att komma tillbaka till den “enklare windsurfingen”. Men ge mig gärna konkreta prestanda-bevis så köper jag cut-outs och air-pipes..! Rena ritbordsprodukter kan jag klara mig utan!! >Väl mött på vattnet i vårdagarna.
Speed-Police
-
Hänkö: F2 verkar ju skita i sina Air-pipes. Cut-outs verkar dock vara lite mer seglivat. Jag trivs bättre utan, men det verkar ju fungera ganska bra med dom oxå…
-
Oscar;440148 wrote:Dom kanske kom fram till att SX inte var tillräckligt bra….och för att få använda TE så måste de serieproduceras.
Frågan är hur många brädor dom behöver tillverka för att få kalla dom för serie-brädor?
Tycker formula har gjort helt rätt där dom “fryser” brädorna i två år. Dom borde göra samma för slalom. Dock skall det naturligtvis inte vara några restriktioner för speed…
-
Kan det kanske vara som så att SX -08 inte sålt så mycket man hoppats på vilket är anledningen till att man gör en “radikal” förändring o på så vis hoppas på att få sälja fler brädor eftersom “SX TE saknar ju pipes *bla bla*osv… o det gör dem minst 0.00005 knop snabbare!!!”
-
Hänkö;440168 wrote:Gillar ju Starboard mkt så jag “Köper” cut-outsen iaf!
Du är en bra kille Hänkö och du verkar ha bra smak 🙂 Jag kanske kan fresta med någon begagnad isonic senare denna säsong?
-
@tobhed 440175 wrote:
Du är en bra kille Hänkö och du verkar ha bra smak 🙂 Jag kanske kan fresta med någon begagnad isonic senare denna säsong?
Haj Toppe !! Erbjudandena haglar verkligen över mig nu o jag är lika frestad hela tiden. Vi får se vad försäsongen erbjuder och såklart plånbokens strl i höst. Just nu är det mastfokus till MIN 7.0:a MauiSails TR-1 (yes jag vet att jag alltid är snäppet bakom er storfräsare men jag e på G) Så har du nån pinne i garaget som funkar så är jag intresserad.
-
Har för mig att det måste tillverkas 500 st för det ska räknas som seriebräda.
-
Är det någon som har en slalom på 80-85 samt 100-108 liter tillsalu så är jag sugen
-
@getwet 440144 wrote:
Kan någon förklara varför det plötsligt dyker upp ett gäng teambrädor så där bara…och hur många blir det?
Rent generellt kallas det väl “diversifiering”, tror jag. Jag är inte ekonom, men jag har för mig att om man kommer på ett sätt att sälja samma produkt i flera prissegment, så brukar resultatet bli ökad försäljning. Att ha en team edition i lite dyrare material är ett förhållandevis enkelt sätt att åstadkomma det.
Ska man löpa linan ut så borde F2 släppa en “SX budget” i ASA, men jag har en stark känsla av att de inte tänker göra det. 🙂
Jag tror att en anledning till att det funkar är att det kan få folk att “glömma” konkurrenterna och fråga sig “TE eller standard” i stället för t.ex. “F2 eller naish”.
Logga in för att svara.