Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Få bort kliste ifrån segel..???
-
Få bort kliste ifrån segel..???
Publicerad av tdk på 21 augusti, 2005 vid 08:01Nån som har något bra tips hur man får bort klister ifrån gamla klebor på seglet?? Vilket medel vågar man ta på???
tdk svarade 19 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Vet att det fungerar med diskmedel och varmt vatten på klistermärken som suttit på skaften på golfklubbor. Vet dock inte om detsamma gäller segel
-
Svar till:
Lacknafta kanske?? Dock inte mycket.
[/ QUOTE ]Mm. Men frågan e vad seglet tycker om lacknafta…
-
Ibland funkar det med 5:56, annars kan det väl gå med metanol (t-röd) eller lacknafta.
Lacknafta är nog inte så farligt för seglet men undvik thinner och aceton tex… -
Det här fungerar bra, finns att köpa på BILTEMA.
http://www.biltema.se/index.asp
Kolla under KEMI/Universal/ TEKNISKA AEROSOLERLabel Off, spray
Effektivt, citrondoftande medel för borttagning av klistermärken, etiketter, limrester, olje- och…
59,90 -
Jag hade först fösökt med diskmedel och varmt vatten obs! handvarmt inte kokhett. Och en mjuk svamp man kan säkert skrapa lite på limmet med en scotch brite men risken e att du repar filmen. Min erfarenhet av just intorkat lim är hur man än gör vilka medel man än använder skadar man underlaget mer än själva limmet. Tar man aceton som är rätt starkt verkar det som man bara löser upp limmet och sprider ut det över en större yta. Och just sådana medel skall du hålla långt bort från ditt segel. T-röd har jag försökt med…..torkar ut limmet och verkar nästan göra ytan hårdare.
Så kort och gott försök få bort så mycket som du kan med svamp och diskmedel nu och låt naturen göra resten sen. -
Jag har inte testat själv men en kollega på jobbet sa att man kan ta smör eller matolja/olivolja. Det ska visst fungera på prislappar. “Lika löser lika” fick man ju lära sig på kemiundervisningen. Och resterna från klistermärmen är ju lite feta faktiskt. Sen får man väl ta bort smöret med diskmedel.
Lycka till och meddela gärna resultatet om du testar.
Perra.
-
Hallå! T-röd e inga problem! Men det går åt mycket papper! Ha inte på T-röd och gnugga runt, då srider man bara skiten. Ta istället en sprejflaska med T-röd, spreja en liten yta på seglet och ta en pappersbit och torka av. Dra bara pappret från A till B, sen tar du en ny pappersbit. Gnugga inte!!!
Billigt, enkelt och effektivt.Seglet (plasten) tar ingen skada, både jag och brorsan har använt denna metod på beggade formulasegel, och de har inte tagit nån skada.
/Fjant
-
Ren bensin fungerar fint. (Den man köper i mataffären, för rengöring.) Den skadar inte seglet. Luktar dock illa, vädra ordentligt eller var ute.
Frid.
-
Enligt Hotsailsmauis “underhålls tips” ska man endast änvända citrus baserade medel för att ta bort limmet efter gamla klibbor på monofilmen.
M a o låter det som Biltemas citrusdoftande är lämplig.
Biltema e grymma, har det mesta, vad dom underlättar livet för oss surfare! -
Svar till:
Biltema e grymma, har det mesta, vad dom underlättar livet för oss surfare!
[/ QUOTE ]Haha! Japp, men det tyckte inte jag å Rambo när vi skulle grilla korv på deras engångsgrill när vi va i Hanstholm förra månaden…
-
Röken ser ju onekligen “mystisk” ut. Men det är väl varken Biltemas eller grillens fel att ni inte kunde vänta med holken tills ni käkat klart!
Logga in för att svara.