Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär mastjäveln

• brutus

Medlem
    3 maj, 2006 vid 13:35

ouch, klämma på masten med en rörtång??? Känns ju sådär, måste man ignorerara knakandet och krasandet då eller?
    har själv bundit ena änden (toppen i ett träd med lite seglarknopar o sedan gjort ”springrycket” i underdelen, har funkat hittills..

Har det värre med att toppen i seglet (NP) fastnar inuti toppen av masten, bara att ta fram filen antar jag…
    /M

• adde

Medlem
    3 maj, 2006 vid 13:37
    _Alexander wrote:
    Surfjohan wrote:
    Har en hel mast liggandes under balkongen efter för lite mycket danmarkssand 🙁 Uppskattar alla tips som finns för att få isär den. Har redan testat: Bomtricket, böja och flexa den, dra (så in i h-e), vicka, vrida. Finns det något medel eller annat hemligt supertips?
    med hjälp av en rörtång får du en jävla kraft, detta har hjälpt mig flera gånger då den suttit som berget!

Ouch! använd bommar och lägg nått gummi imellan så det blir mer friktion 😀 Rörtång?!

Annars tycker jag förslaget ovan att lösa upp masten med lite vatten verkar smart!

/adde

• surfjohan

Medlem
    3 maj, 2006 vid 13:52

Tackar för alla kanontips! Antar att eftermiddagen (alternativt helgen) är räddad.. Blir att testa allt.. förhoppnigsvis får jag väl isär den jäveln.. sista alternativet blir väl att ta fram yxan och sen nalla lite av semesterkassan till en ny mast 🙁

• fantomen

Medlem
    3 maj, 2006 vid 15:00

haha du får aldrig isär den masten Johan. Bara å ta till sågen!
    /Micke

• Knatte

Gäst
    3 maj, 2006 vid 16:33

Har du testat gungatricket ?? Man håller i toppen och bottendelen (2 pers) och försök få masten i självsvängning/gunga. Med lite flax kan töjningarna göra att delarna släpper. Men alla lösningar ovan, är ju säkra trix:laugh:

• bill

Medlem
    3 maj, 2006 vid 17:18
    Mangans wrote:
    Jag brukar sticka in handen i masten och borsta bort diverse smuts från insidan… Krävs dock en hyffsat långsmal arm…
    Inte RDM då antar jag?
  • mangans

Medlem
    3 maj, 2006 vid 17:23

Nee… Har inte lyckats med det ännu! Lovar att slänga upp ett par bilder när jag kommer i en rdm…

• bill

Medlem
    3 maj, 2006 vid 18:11

Väntar med spänning 😉

• jojjo

Medlem
    3 maj, 2006 vid 18:23

känner igen problemet har testat allt under ett års tid innan jag kom på en lösning som funkade i mitt fall. jag la upp masten på ett stöd och böjde den kraftigt vilket gav en liten glipa mellan halvorna. I glipan stoppade jag sen in ståltråd och lät sedan masten räta ut sig, ståltråden pressade då isär masten nån/några tiondelar. Sen upprepar man proceduren med att böja masten linda i lite mer ståltråd osv. Tog säkert över en timme men till slut så lossnade den.

Lycka till

• _alexander

Medlem
    3 maj, 2006 vid 19:50
    brutus wrote:
    ouch, klämma på masten med en rörtång??? Känns ju sådär, måste man ignorerara knakandet och krasandet då eller?
    /M
    tja funkar inget annat så har man inte så stort val en liten handduk imellan masten och rötången är att föredra 🙂
  • Oregistrerad

Gäst
    3 maj, 2006 vid 19:58
    _Alexander wrote:
    brutus wrote:
    /M
    tja funkar inget annat så har man inte så stort val en liten handduk imellan masten och rötången är att föredra 🙂

Frågan är vad som är bäst.. en 4+ meters mast eller en trasig mast 😉

• Oregistrerad

Gäst
    3 maj, 2006 vid 21:03

jag vet men det har tagit jävligt lång tid att lära sig,, så jag kommer inte att säga något. ni får väl klura ut det själv vet jaa.

• surfridern

Medlem
    3 maj, 2006 vid 22:37

åh jag måste bara få skriva hur jag gjorde för att få isär en mast som totalvägrade att dela på sig. jag testade med bom-tricket, böja hela masten tricket osv.. inget funka. det slutade med att jag tog värmepistolen och värmde som fan och spruta in WD40 i skarven. massor av WD40 och stoppa in ett stämjärn och bände isär det. så blev glipan större och större. större och större grejor fick plats att stoppa in och bända med. men isär kom den till slut. men jag tror det är bäst att kombinera alla metoder. min metod var ganska så brutal erkänner jag men det funka faktiskt. masten fick ett par små skador oxå.. men inget alvarligt som gör den svagare.

• herodude

Medlem
    4 maj, 2006 vid 00:05

eeey timbuktu det löser saj, den ska sitta ihop när du surfar ändå, och jag hoppas det är det ni gör så fort ni får tid… eller?

• diil

Medlem
    4 maj, 2006 vid 06:55

Massor med bra tips här, men rörtången… Computer says no! /D

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär mastjäveln

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.