Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fågelälskare och KLagshamn

• Fågelälskare och KLagshamn

Publicerad av john1 på 1 april, 2007 vid 18:35

Har nyligen blivit informerad från Region Skåne (kristianstad) att fågellivet (nord) väst om soptippen måste skyddas ytterligare. För 2 år sedan blev det totalförbud mot både Kite och windsurfing vid soptippen. Vid nordostlig vind har det visats att det har blivit spridning av Feromoner (stressinducerade Katekolaminer) från windsurfing i Klagshamn (tror det är biokämiske transmittorsubstanser från levande organismer som sprids med vinden och stressar upp fåglarna). Ämnen blockerar så kallade alfa-2 receptorer på subthalamisk nivå i fåglarnas hjärna och höjer concentrationen av Noradrenalin som medierar signaler från limbisk nivå till cortex i fågelhjärnan. Detta ger visstnok fruktansvärda ångest och flyktkänsla hos fåglarna och kan även komma upp i sådanna koncentrationer av Noradrenalin att dom dör i hjärnblödning under flyktreaktionen.
    Jag kan inte acceptera dessa argumenten, även om det kan vara så rent biologiskt så tycker jag det är ett övertramp av region Skåne att gå till sådanna åtgärder. Det är helt klart att politikerna vill begränsa vår sport.
    Jag tycker vi måste gå ihop och protestera mot detta beslut.
    JJ

tobhed svarade 17 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • joth

Medlem
    1 april, 2007 vid 19:00

Intressant… men sedan är det ju 1 april också… 😀

• tobhed

Medlem
    1 april, 2007 vid 19:01
    joth;373849 wrote:
    Intressant… men sedan är det ju 1 april också… 😀

samma tanke, men John verkar vara doktor (kolla hans profil)…
    Seglar aldrig på soptippen i alla fall längre så det kvittar mig. Annars hävdar jag bara det som Lars (lbj) säger: Det är inte förbjudet att surfa utan det är förbjudet att gå i där det råder surfförbud.

• klang

Medlem
    1 april, 2007 vid 20:42

Hahaha… skit bra… det var en sån jäkla inveklad förklaring så att det måste vara ett april skämt.

• lbj

Medlem
    1 april, 2007 vid 21:02
    tobhed;373851 wrote:
    samma tanke, men John verkar vara doktor (kolla hans profil)…
    Seglar aldrig på soptippen i alla fall längre så det kvittar mig. Annars hävdar jag bara det som Lars (lbj) säger: Det är inte förbjudet att surfa utan det är förbjudet att gå i där det råder surfförbud.

Sa jag verkligen “surfa”??? Jag menar givetvis Speedsurfing och mig veterligen finns det inga förbud om detta i Sverige.

• the_novice

Medlem
    1 april, 2007 vid 21:33

Speedsurfing är alltså inte surf, eller?

Annars så finns det väl regler för hur nära man får färdas fågelskyddsområden oavsett färdmedel? Man får väl inte gå iland ens om man simmat dit..?
    Möjligen i nödsituation då, och dit borde man ju räkna surf när det inte blåst på ett tag! 🙂

• tobhed

Medlem
    2 april, 2007 vid 08:07
    Klang;373877 wrote:
    Hahaha… skit bra… det var en sån jäkla inveklad förklaring så att det måste vara ett april skämt.

Håller med, fattade inte heller ett skit – framförallt så fattade jag inte vad kontentan av allting är 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fågelälskare och KLagshamn

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.